Norma privind marketingul fondului de pensii private obligatorii, care a fost trimisa spre publicare in Monitorul Oficial, reglementeaza activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat, precum si procedura de autorizare sau de avizare a agentilor de marketing specializati.

Marketingul fondului de pensii administrat privat reprezinta activitatea condusa de catre administrator cu scopul de a atrage un numar de participanti la fondul de pensii pentru pilonul II, prin intermediul agentilor de marketing autorizati de catre CSSPP.

Documentul aprobat clarifica aspecte referitoare la firmele specializate, care desfasoara cursuri de pregatire profesionala pentru agentii de marketing persoane fizice. Totodata, introduce unele prevederi referitoare la statutul microintreprinderilor ca agent de marketing persoana juridica, respectiv consultant de pensii private.

Arbitrul pensiilor private a reglementat, prin aceasta norma, desfasurarea activitatii de marketing a fondurilor de pensii pe pilon II de catre societati comerciale, constituite si autorizate de entitati precum Banca Nationala a Romaniei (NNR), Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) sau Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM).

Potrivit legii, administratorul este raspunzator pentru recrutarea, instruirea si monitorizarea agentilor de marketing ai fondului de pensii. Totodata, are obligatia sa verifice daca actele individuale de aderare transmise catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) contin semnaturile olografe ale agentilor, precum si cele ale persoanelor care au aderat la fondul de pensii administrat privat.

Potrivit legii, un agent de marketing persoana juridica, denumit broker de pensii private, poate fi o societate comerciala nou infiintata, autorizata de catre CSSPP si inscrisa in Registrul CSSPP. Brokerul de pensii private trebuie sa fi incheiat un contract de mandat cu un administrator si astfel poate desfasura activitatea de marketing pentru toti administratorii autorizati de catre CSSPP.

O societate comerciala constituita si autorizata conform legiilor BNR, CSA si CNVM, care are un contract de mandat incheiat cu un singur administrator ori cu un broker de pensii private poate desfasura activitatea de marketing numai pentru un singur administrator sau, dupa caz, pentru un singur broker de pensii private.

Citeste si:

De asemenea, o persoana juridica romana sau microintreprindere, denumita consultant de pensii private, care are un contract de mandat incheiat cu un singur administrator, un singur broker de pensii private sau, dupa caz, cu un singur intermediar de pensii private, poate desfasura activitatea de marketing numai pentru unul dintre acestia.

Un agent de marketing persoana fizica, denumit agent, este o persoana fizica care are un contract de mandat incheiat cu un administrator sau, dupa caz, cu un agent de marketing persoana juridica, si care la randul ei a fost avizata de catre arbitrul pensiilor private iar contractul de mandat este incheiat cu un singur administrator sau, dupa caz, cu un singur agent de marketing persoana juridica.

Norma interzice persoanelor fizice sau juridice care nu sunt avizate sau autorizate de catre CSSPP sa desfasoare activitati de marketing, respectiv sa utilizeze denumirea de agent de marketing in legatura cu o activitate desfasurata in sistemul fondurilor de pensii administrate privat. Totodata, interzice agentilor de marketing sa prezinte participantului, in vederea obtinerii acordului de aderare, informatii care nu corespund realitatii privind administratorul, respectiv fondul de pensii administrat privat. Actul normativ mai interzice agentilor sa aiba relatii contractuale cu un alt agent in vederea desfasurarii activitatii de marketing a fondului de pensii administrat privat.

Pregatirea agentilor revine administratorilor, persoanelor juridice specializate sau, dupa caz, brokerului de pensii private.Persoana juridica specializata reprezinta entitatea care, conform prevederilor legale, desfasoara activitati de formare profesionala a persoanelor si care este avizata de catre CSSPP sa desfasoare cursuri de pregatire profesionala pentru agentii de marketing persoane fizice, se mai arata in comunicatul de presa.

Cursurile de agent si examenele sunt organizate pe baza unei tematici avizate in prealabil de catre CSSPP, inclusiv continutul minim publicat pe pagina de internet a CSSPP. Dupa ce viitorul agent a urmat cursul si a promovat examenul de absolvire se elibereaza un certificat de absolvire a cursului de agent. Administratorul, persoana juridica specializata sau, dupa caz, brokerul de pensii private au obligatia sa se asigure ca persoanele fizice inscrise la cursurile de agent nu au mentiuni in cazierul judiciar.

Norma stabileste si obligatia ca agentii de marketing sa fie inscrisi in Registrul agentilor de marketing ai fondului de pensii din Registrul fondurilor de pensii private si al administratorilor. Astfel, pentru verificarea acestora, precum si pentru obtinerea unor informatii suplimentare, se poate consulta site-ul CSSPP, la rubrica Registru.