Posibilitatea fraudei este prezenta atat in lumea reala, cat si in cea virtuala. Principala conditie pentru ca institutia financiara sa acopere prejudiciul este nedivulgarea PIN-ului. Atentie deci la cum pastrati secretul acestuia.

Iata ca a venit randul Bancii Nationale a Romaniei sa fie victima fraudei prin intermediul cardului. La jumatatea saptamanii trecute aceasta trimitea un comunicat catre institutiile de media prin care anunta ca mesajul transmis prin intermediul postei electronice prin care se solicitau donatii in numele BNR si al unor banci comerciale pentru sinistratii din Moldova si Banat este un fals, scopul sau fiind fraudarea posesorilor de card prin obtinerea de date personale (PIN, numele titularului de card si numarul cardului). Procedeul de obtinere a datelor personale de pe un card cunoscut sub denumirea de "phishing" (se pronunta "fising") este nou doar pentru Romania. In strainatate, practica aceasta este una destul de frecventa in ultimul timp, des utilizata fiind metoda crearii unui site web, cu o aparenta de seriozitate (uneori o copie fidela a unor website-uri foarte cunoscute), de preferinta website-uri financiare, prin care se solicita o serie de date, printre care si codul PIN (chiar si cunoscuta banca americana Citibank s-a confruntat cu cateva luni in urma cu o astfel de problema). Frauda se va petrece intr-un moment ulterior prin utilizarea datelor personale de pe cardul compromis (prin divulgarea datelor de siguranta), fie la cumparaturi pe Internet, fie prin fabricarea unui card clona, la retragerea de numerar sau la cumparaturi in magazine.

De mentionat ca intr-o astfel de situatie, banca nu va va despagubi cu nici un leu, deoarece una din clauzele contractuale legate de folosirea cardului (nedivulgarea PIN) nu a fost respectata. PIN nu trebuie divulgat sub nici o forma, nici unei persoane, fie ei chelneri, receptioneri, vanzatori sau chiar functionari ai propriei dumneavoastra banci. "In cadrul contractului pe care banca il incheie cu titularul de card se specifica foarte clar faptul ca acesta trebuie sa nu dezvaluie in nici o situatie codul PIN. Nerespectarea acestei conditii de catre posesorul de card atrage dupa sine anularea obligativitatii bancii de a-l despagubi pe acesta", declara Denisa Mateescu, Operations Manager Romania in cadrul MasterCard Europe.

Tot de domeniul "phishing-ului" tine si o alta practica cu care Romania s-a confruntat in ultima luna: aparitia unor aparate false de retragere de numerar (ATM-uri false), care funtioneaza de asemenea pe un principiu extrem de simplu. Unul sau mai multi indivizi certati cu legea instaleaza intr-un loc public un aparat care seamana cu un ATM. Diferenta este aceea ca un astfel de aparat nu va da niciodata bani celui care il solicita, solicitand diferite motive (defectiuni tehnice, lipsa banilor din ATM etc.). In schimb, dincolo de fanta prin care se introduce cardul se afla un dispozitiv care copiaza banda magnetica a cardului, urmand ca ulterior respectivii indivizi sa fabrice un card clona, identic din punctul de vedere al datelor de identificare si siguranta cu al persoanei pacalite, cu ajutorul caruia va fi golit contul adevaratului titular de card. Intrucat aspectul exterior al ATM-ului nu se deosebeste cu nimic de cel al unui ATM adevarat (existand si elementele de recunoastere ale bancii respective este aproape imposibil sa detectam un astfel de ATM fals. De aceea, daca vi se intampla sa nu obtineti bani de la un ATM, uitati-va ce sigla arboreaza (carei banci apartine) si apoi sunati la serviciul de carduri al bancii respective pentru a afla daca la locatia in care ati incercat fara succes sa utilizati cardul exista intradevar un bancomat si daca se stie ca acel ATM are probleme.

SFAT

Citeste si:

- PIN-ul nu trebuie divulgat sub nici o forma, nici unei persoane, fie ei chiar functionari ai propriei dumneavoastra banci. Nu uitati de acest sfat nici atunci cand intampinati probleme in folosirea cardului. Daca cineva va cere PIN-ul intr-o astfel de situatie fiti sigur ca ceva este in neregula.

- Daca o tranzactie nu s-a putut derula (fie ea retragere de numerar sau plata achizitiei unor bunuri sau servicii la comercianti), contactati banca detinatoare a ATM-ului sau banca ce va emis cardul si interesati-va de situtia soldului contului dumneavoastra si eventual cereti sfatul functionarului bancii cu privire la modalitatea in care trebuie sa reactionati in continuare.

- Pe Internet incercati pe cat posibil sa utilizati doar site-urile certificate de Visa si MasterCard prin programele SecureCod sau Verified by Visa, programe ce presupun folosirea unor parole de catre posesorii de carduri, atunci cand isi utilizeaza cardul la cumparaturi pe Internet.

Banca nu te despagubeste

"In cadrul contractului pe care banca il incheie cu titularul de card se specifica foarte clar faptul ca acesta trebuie sa nu dezvaluie in nici o situatie codul PIN. Nerespectarea acestei conditii de catre posesorul de card atrage dupa sine anularea obligativitatii bancii de a-l despagubi pe acesta."
Denisa Mateescu, Operations Manager Romania, MasterCard Europe