Factoringul a inregistrat o evolutie pozitiva in 2008, potrivit specialistilor, cu intrari noi pe piata si o crestere 40% fata de anul precedent, insa efectele crizei financiare se propaga si asupra acestei forme de finantare.
Evitarea blocarii factoringului depinde foarte mult de miscarile viitorului Guvern si ale bancii centrale, dupa cum au mentionat jucatorii consultati de Wall-Street.

„Sunt necesare mai multe masuri imediate, atat din partea BNR, cat si din partea noului Guvern, pentru ca piata, in general, sa nu se blocheze, iar IMM-urile sa poata supravietui si chiar sa se dezvolte pe anumite segmente”, a declarat Bogdan Rosu, director general executiv in cadrul Next Capital Factoring.

Exista mai multe scenarii posibile pentru economia Romaniei si implicit pentru contributorii cei mai importanti, IMM-urile, considerate de multi specialisti in finante si economie motorul economiei. „Cel mai optimist scenariu este cel de crestere economica de 2-4%, avans ce va trebui sustinut prin finantare, factoringul fiind cel mai la indemana, usor de accesat si derulat. Exista insa si scenariul de recesiune, etapa in care au intrat deja cateva state importante din UE, scenariu in care IMM-urile au cel mai mult de suferit”, a spus Rosu.

Daca ne raportam la exemplul altor piete, cum ar fi Statele Unite ale Americiii, care au mai trecut prin astfel de etape, ca sa avem o idee despre cum va fi afectata piata factoringului de la noi, putem aprecia ca factoringul, ca „pachet complet” de finantare si management al creantelor, a fost cel mai putin afectat. „Acest exemplu pozitiv trebuie insa privit cu retinere, cu prudenta, intrucat piata de factoring din Romania nu este nici pe departe la nivelul de maturitate la care era piata americana in perioadele respective. Trebuie sa invatam din experienta lor, dar sa incercam sa aplicam si noi solutiile care se potrivesc aici”, a mai spus Rosu.

Cu o valoarea totala estimata de catre The International Factors Group, asociatia companiilor de factoring, la 1,6 miliarde de euro pentru 2008, piata de factoring se dovedeste a fi foarte efervescentata atat prin accentuarea competitiei intre jucatori si crestere numarului acestora, cat si datorita posibilitatilor de finantare pe care le ofera IMM-urilor (segmentul care recurge cel mai des la finantarea de tip factoring), dezavantajate de ingreunarea sau chiar blocarea creditarii in contextul crizei financiare mondiale.

„Pentru primele trei trimestre din 2008, estimarile sunt ca piata de factoring a depasit cu aproximativ 35-45% nivelul din 2007, si noi am inregistrat un avans important in 2008, peste media de crestere a pietei, in linie cu cresterea propusa de noi pentru acest an”, a declarat Bogdan Rosu.

Apoi, pe fondul crizei financiare internationale este greu de previzionat ce ritm de crestere va inregistra piata de factoring in 2009, sau daca vom vorbi despre un avans, conform jucatorilor din piata.

De unde ar putea veni cresterea factoringului in viitor?


Cheia dezvoltarii pietei de factoring anul viitor va fi legata de doua elemente principale, acestea constand in accesul la resurse de finantare si perceptia produsului.

„Acesta din urma (perceptia produsului), prin caracteristicile sale, se incadreaza in zona produselor de finantare usor de accesat si fara garantii materiale. Factoringul este si va ramane un produs al carui simplitate in accesare reprezinta un avantaj competitiv major in zona produselor financiare”, a declarat Valentin Chirca, CEO al Companiei de Factoring.

Compania estimeaza pentru acest an finantari acordate de 200 milioane de euro, dublu fata de anul trecut.

IMM-urile, contributorii preponderenti in cazul factoringului, ar putea ajuta la dezvoltarea acestui segment si prin faptul ca bancile au redus semnificativ creditarea. Astfel, factoringul ramane una din putinele solutii pentru IMM-uri in ceea ce priveste finantarea. „Nu numai ca au crescut costurile de finantare in general, dar acordarea de finantari clasice catre IMM-uri a devenit ceva rar, in multe cazuri ajungandu-se la reducerea liniilor de finantare existente, sau chiar la suspendarea lor prin refuzul de a fi reinnoite”, a mai spus Rosu.

Mai mult, pentru Rosu este clar ca garantiile materiale (ipotecile) in baza carora multe IMM-uri si-au luat credite bancare nu mai au aceeasi valoare la aceasta data, acestea fiind pe o panta descendenta. In aceste conditii, in care IMM-urile au nevoie de finantare suplimentara fata de cea pe care o pot obtine clasic, ele apeleaza la factoring, a mai explicat Rosu.

El a adaugat ca se observa deja o tendinta de accesare mai accentuata a factoringului de catre IMM-uri si considera acesta ca tendinta va continua si „in conditiile in care si diferitele canale media acorda din ce in ce mai multa atentie acestor servicii, le promoveaza, reusind sa contribuie la educarea pietei”.

La randul sau, Chirca a apreciat ca factoringul va fi accesat daca vor fi analizate costurile vizavi de avantaje (fara garantii, asigurare creanta, managementul debitorilor, fara costuri de ipoteca, fara comision de neutilizare). „Fructificarea rapida a unei oportunitati de dezvoltare a vanzarilor prin factoring poate fi mult mai importanta decat pretul intr-un context dat al afacerilor unei firme”, a mai spus CEO-ul Companiei de Factoring.

Cresterile inregistrate de Compania de Factoring se apropie de 100%, asa cum a estimat la inceputul anului 2008. "Speram sa crestem cu aproximativ 50%, avand in vedere atat competitia, cat si accesul destul de restrictionat la finantari bancare”, a spus CEO-ul companiei.

Compania de Factoring finanteaza in medie 80% din valoarea facturii (iar restul de 20% este suma pe care o restituie in conditiile incasarii facturii), iar durata medie de finantare este de 80 de zile.

In privinta costurilor, compania percepe un comision de factoring din valoarea globala a facturii de 1% si o dobanda la soldurile facturilor finantate, dobanda fiind bazata pe ROBOR plus marje. Potrivit sefului Companiei de Factoring, marjele se situeaza in zona 3-4% aplicata la ROBOR, indicele de dobanda al pietei monetare de la Bucuresti.

„In plus, factoringul se obtine si se deruleaza mult mai rapid si usor, in conditiile in care rezultatele financiare ale aderentului nu sunt unicul criteriu de acceptare sau respingere, ci foarte importante sunt viabilitatea businessului pe care il deruleaza, capacitatea manageriala a conducerii, solvabilitatea clientilor aderentului”, a tinut sa mentioneze Rosu.

Next Capital Factoring este o institutie financiara nebancara (IFN), autorizata de Banca Nationala a Romaniei in noiembrie 2006, specializata in operatiuni de factoring pentru companii mici si mijlocii din Romania. Next Capital Factoring finanteaza pana la 85% din valoarea facturilor cesionate de clienti in maxim 24 de ore de la momentul semnarii contractului, iar restul banilor sunt primiti la scadenta facturilor.

Comisionul de factorig si dobanda perceputa de Next Capital variaza intre 2% si 5% din valoarea creantei in functie de termenul de finantare. Dobanda este calculata in functie de dobanda de referinta ROBOR la trei luni, plus o marja perceputa de companie.

Compania estimeaza pentru acest an un volum total de finantari de aproximativ 20 milioane euro, de peste patru ori mai mare fata de nivelul din 2007.

Factoringul se prezinta ca „un contract incheiat intre o parte (denumita aderent), furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii si o societate bancara sau o institutie financiara specializata (denumita factor), prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit, iar aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare, creantele nascute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti”.

Utilizarea factoringului are un impact imediat asupra cash flow-ului clientului, transformand incasarile la termen in incasari la vedere. Factoringul permite dezvoltarea afacerii fara imobilizarea activelor societatii in garantii materiale si, in egala masura, un management eficient al creantelor.

Tendinte inregistrate in 2008

In primele 9 luni ale anului s-a inregistrat cel mai mare ritm de crestere, atat la IFN-urile specializate pe factoring, cat si la diviziile de factoring ale bancilor. Cu toate acestea, din luna octombrie, piata a intrat intr-o faza de reasezare, de reorientare, de temperare, date fiind noile caracteristici ale pietei, atat in privinta conditiilor de (re)finantare, cat si in privinta profilului de risc in crestere pe segmentul IMM-urilor, segment predominant in factoring.

„Anumite IFN-uri specializate in factoring si-au redus semnificativ, sau chiar au intrerupt achizitia de clienti noi pe sfarsit de an, asteptand o „asezare” a pietei in general si a conditiilor de finantare in special, dar si concentrandu-se pe monitorizarea riscului din portofoliile proprii. Aceasta din urma directie va continua si in 2009”, a subliniat Rosu.

O alta tendinta in 2008 a fost ca s-au preferat in continuare produsele cu recurs (fara asigurare). Totusi, „exista o usoara tendinta din partea clientilor de a prefera in acest ultim trimestru produsele cu asigurare. Cred ca actuala criza economica ii face pe clienti mai prevazatori. Factoringul poate ajuta clientul prin asigurarea creantei in acest nou context”, a comentat Chirca pentru wall-street.ro.

Schimbari, noi intrari si competitia


Conditiile de piata s-au schimbat si se vor schimba in continuare potrivit specialistilor in contextul crizei finanicare mondiale, iar succesul din trecut al unei companii, fie IMM sau companie de mari dimensiuni, nu mai asigura si succesul din viitor, ceea ce va face diferenta dintre companii va fi puterea de adaptare la noile conditii de piata, rezistenta in fata intemperiilor aduse de criza, finantarea la care apeleaza, dar mai ales de managementul riscului.

„Vor rezista numai acele companii care stiu sa se adapteze rapid la noile conditii, cele care vor activa pe sectoare viabile, care vor sti sa devina mai eficiente, sa isi creasca productivitatea si sa isi asigure un management al riscului performant, pentru ca rezultatul muncii lor sa nu se piarda. Pentru servicii complete de finantare si management al riscului exista IFN-urile specializate in factoring, acesta este rolul lor”, a mai declarat Rosu.

De asemenea, in decursul anului noi jucatori si-au anuntat intrarea pe piata romaneasca de factoring.

Next Capital Factoring a trecut printr-o schimbare importanta anul acesta. Astfel, la finele lunii octombrie, fondul britanic de investitii North Bridge a preluat 29% din compania romaneasca pentru 4 milioane de euro si estimeaza investitii de pana la 20 milioane euro in Romania pentru anul 2009.

"Achizitia s-a realizat prin majorarea de capital a Next Capital Factoring, care in prezent a ajuns la aproximativ 2 milioane de euro capitaluri proprii", declara Rosu la acea data.

„Au mai aparut si alti jucatori (Bancpost, Platinum), dar inca sunt in faza de inceput a activitatii. Concurenta va deveni mai puternica in 2009 in mod cert pe piata de factoring”, a mai declarat Chirca.

TBI Leasing, parte a grupului TBIF Financial Services BV, a intrat in a doua parte a anului pe piata locala de factoring, pe care o considera cu un mare potential, pentru a-si dezvolta gama de produse oferite clientilor.

Compania a decis sa intre pe aceasta piata din doua motive, primul tinand de nevoia de a dezvolta oferta de produse oferita clientilor.

De asemenea, Coface Romania si-a anuntat intentia de a se lansa anul viitor pe piata de factoring romaneasca.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri