Piata de factoring a inregistrat anul trecut o crestere de 43,5%, pana la un nivel de 2,58 miliarde euro, echivalentul a 2% din PIB, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Romane de Factoring (ARF).
Fata de 2010, factoringul intern a avut o crestere de 49,5%, in timp ce factoringul extern (de export si import) a crescut cu 25,5%.
In schimb, piata creditelor pe termen scurt oferite companiilor a avansat cu 10% in 2011.

“Factoringul reprezinta o solutie simpla la problemele complexe de azi, fiind accesibil companiilor din toate domeniile economiei, indiferent de nivelul de dezvoltare. Atat bancile, cat si IFN-urile care ofera factoring pe piata din Romania demonstreaza ca si-au adaptat serviciile la nevoile actuale ale economiei, depasind bariera facilitatilor standard de finantare. Contextul economic si incapatanarea noastra de a promova acest produs in ultimii ani l-au transformat in produsul de finantare „vedeta” pe timp de criza”, declara Bogdan Rosu, presedintele ARF.

Potrivit asociatiei, 40% dintre firmele care au apleat la produsele de factoring in 2011 au cifra de afaceri sub 5 milioane de euro, 27% între 5 și 50 milioane de euro, iar 33% peste 50 milioane de euro.

„In timp ce pentru companiile mici motivatia principala ramane accesul facil la o finantare flexibila, adaptata necesitatilor lor, pentru companiile intr-o faza superioara de dezvoltare, principalele atuuri ale produsului sunt posibilitatea de externalizare a activitatilor de colectare si administrare de creante si, bineinteles, acoperirea riscului de neplata al clientilor. Esential este ca factoringul raspunde unor nevoi diverse si complexe, intr-un mediu economic dinamic si plin de provocari”, continua Bogdan Rosu.

In 2011, proiectele mari de investitii, atat private, cat si publice, au fost sustinute de factoring, prin asigurarea finantarilor pe termen scurt.

Fiind vorba de termene mari de plata si nedispunand de capital suficient la acest moment, multe companii nu ar fi putut prelua si duce la bun sfarsit noi oportunitati si proiecte fara sa aiba asigurat necesarul de finantare.

Astfel, companiile din zona de constructii si lemn (inclusiv infrastructura) au cesionat 21,15% din totalul creantelor gestionate de companiile de factoring in 2011. Peste 20% a venit din zona de metale, chimicale si reciclare, 11,52% din auto si echipamente (inclusiv piese), 10,16% din zona bunurilor de larg consum, iar 9,5% din agricultura si industria alimentara.

In timp ce factoringul intern cu regres, urmasul direct al scontarilor, si-a mentinut suprematia, reprezentand 42,63% din piata, o crestere puternica s-a inregistrat de partea factoringului domestic fara regres, care a atins o pondere de 31,82% in 2011, aproape in dublare fata de 2010, conform estimarilor ARF.

“Daca luam in considerare factoringul de export fara regres (13.84%) si factoringul de import (6.69%), care, alaturi de factoringul domestic fara regres reprezinta un real plus de valoarea al pietei de factoring in comparatie cu finantarea traditionala, putem spune ca piata s-a maturizat si a inteles necesitatea si avantajele externalizarii serviciilor de colectare si de asigurare prin factoring“, mentioneaza Bogdan Rosu.

Desi pentru 2012 exista anumite ingrijorari generale legate de criza de lichidate care va genera intarzieri la plata creantelor comerciale, membrii ARF raman consecventi dezvoltarii de o maniera prudenta a pietei de factoring si nu intentioneaza sa inaspreasca conditiile de eligibilitate sau sa limiteze oferta de servicii de factoring.

Studiul realizat de ARF se bazeaza pe informatiile aferente anului 2011, oferite de membrii asociatiei – BCR, BRD, Banca Transilvania, Eximbank, IFN Next Capital Finance, ING Commercial Finance, RBS Bank Romania, Raiffeisen Bank, Romfactor si UniCredit Tiriac Bank, precum si de catre un IFN non-membru.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri