Atunci cind posezi sume de ordinul sutelor de mii de euro, gestionarea banilor devine, chiar daca pare greu de crezut, o problema. Si pentru ca este anormal sa-ti mai faci probleme fiind putred de bogat, bancile se dau de ceasul mortii sa-ti gestioneze banii. Serviciile bancare pentru clientii VIP poarta numele de private banking. Pentru a intra in rindul celor care beneficiaza de private banking, sumele ce trebuie tinute in cont la banca trebuie, in general, sa depaseasca suta de mii de euro. Si asta se-ntimpla si in Romania. Patura sociala formata din persoane cu multi bani sau extraordinar de multi bani a devenit suficient de groasa pentru ca bancile care opereaza in tara noastra sa inceapa sa ofere serviciile rezervate unora ca Bill Gates si prietenii sai.

Din Top 300, 6/49 si mosteniri

Lumea mica, dar bogata din care se selecteaza clientii de private banking din Romania este relativ usor de banuit. Este vorba despre persoanele care populeaza topurile de avere, angajati de top-management ai companiilor multinationale, dar si norocosi la 6 din 49, mostenitori de averi sau care si-au vindut proprietatile retrocedate.

„Clientii de private banking sint sofisticati, avind fiecare cunostinte solide in diverse domenii, iar cerintele lor variaza de la cele care definesc o categorie destul de conservatoare pina la cele tipice personalitatilor extrem de dinamice, flexibile si gata sa-si asume riscuri. Profilul clientului ar putea fi descris astfel: virsta medie 50 de ani, proprietar de companie, investitor sofisticat, calator frecvent in strainatate, foarte responsabil in ceea ce priveste propria familie“, spune Liliana Damianov, director al Diviziei de Private Banking a HVB Bank Romania. Studiile arata ca in acest moment, circa 150.000 de clienti din Romania se pot califica din punctul de vedere al averii si veniturilor pentru servicii de private banking.

In cazul BCR, suma minima disponibila care te califica la statutul de private banking este de 75.000 de euro. In plus, banca monitorizeaza clientii care au peste 40.000 de euro in cont, inclusi in categoria „priority banking“ si care au potentialul de a deveni clienti private banking. Specialistii bancii urmaresc indeplinirea obiectivelor financiare ale acestor clienti, oferind solutii financiare adecvate profilului de risc solicitat si asumat de fiecare.

Bancher la scara

Citeste si:

La sume mari totul se negociaza. Spre exemplu, dobinzile la credite si depozite oferite unui astfel de client sint mai avantajoase (mai mari la depozite si mai mici la credite decit la ceilalti, fireste). Private bankingul inseamna pachete de servicii bancare promotionale si faptul ca unui client i se ofera solutii financiare complete si personalizate, alaturi de o mare varietate de solutii investitionale, precum si de informatii privind performanta diverselor instrumente financiare. Prin intermediul private bankingului se pot realiza investitii in titluri de stat, actiuni listate pe BVB si RASDAQ, bonduri municipale, Eurobonduri, atit in tara, cit si in strainatate.

O relatie privilegiata

Pentru ca un client de private banking sa aiba viata lipsita de griji in timp ce banii sai se inmultesc, bancile ofera clientilor un bancher doar al lor. „Clientii beneficiaza de serviciile dedicate ale unui bancher personal, consilierul de clientela, care are ca principala misiune dezvoltarea relatiei banca-client prin adaptarea unor solutii globale de investitii la particularitatile patrimoniului si obiectivelor acestora. O alta dimensiune a acestor servicii o constituie crearea intre consilierul bancar si client a unei relatii personalizate, pe termen lung, in afara limitelor presupuse de serviciile si produsele oferite prin unitatile standard ale bancii“, spune dna Dana Bajescu, director BRD.

Posesorii de cont devin clienti

In competitia de pe piata bancara, lupta pentru atragerea clientilor este una permanenta. Ca si aceea pentru pastrarea lor. O dobinda mai mare la depozite sau un cost mai mic la imprumuturi - astfel de motive au stat la baza deciziilor romanilor de a migra de la o banca la alta. Pe masura ce diferentele de dobinda devin nesemnificative, iar nevoile clientilor devin mai sofisticate, bancherii isi dimensioneaza oferta in functie de nevoile consumatorului. Si, odata cistigat cu un produs, clientul poate fi „tinut“ la aceeasi banca pentru tot restul vietii. Pe piata romaneasca de servicii bancare, cei aproximativ 5,5 milioane de clienti bancari persoane fizice sint mai degraba posesori de cont bancar. Lucrurile se schimba insa rapid. Miza este de a-i transforma in clienti cu valoare adaugata pentru banca. De aceea este previzibila o concurenta tot mai puternica pentru clientii de nisa, de exemplu adolescenti, studenti, pensionari, pentru care bancile vor pregati pachete bancare specifice.