Utilizarea cardului de credit era redusa in Romania in urma cu 3-4 ani. Atunci, cardurile erau folosite, in principal, pentru retragerile de numerar de la bancomate, iar comerciantii nu prea acceptau plata cu cardul, povesteste, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Ilgaz Kaya (foto), directorul de marketing al Garanti Bank.

Garanti Bank avea la finalul primei luni din 2011 un portofoliu format din 112.000 de carduri de credit si 85.000 de carduri de debit. Banca tinteste sa ajunga la 140.000 de carduri de credit la finalul acestui an, cu 25% mai mult decat in prezent. Cardurile de credit emise de banca sunt incluse in programul de loialitate Bonus Card, program prin care clientii pot acumula bonus din valoarea cumparaturilor achitate cu cardul sau pot efectua cumparaturi in rate in reteaua de parteneri comercianti.

“Evolutia Bonus Card a determinat si alte banci sa se indrepte spre un astfel de program de loialitate. Competitia este buna pentru a convinge clientii si comerciantii sa intre in astfel de programe”, a declarat Ilgaz Kaya.

El a explicat ca bancile incearca sa stimuleze interesul clientilor pentru carduri prin oferirea de bonus sau rate fara dobanda, mai ales acum cand clientii au devenit mai atenti la costul cumparaturilor.

“In perioada 2007 – 2010 am ajuns la un portofoliu de peste 112.000 de carduri de credit. Circa 65% dintre posesorii de carduri folosesc facilitatea de cumparaturi in rate fara dobanda la comerciantii parteneri si aproximativ 40-45% din tranzactii sunt realizate pe baza acestei facilitati”, a explicat Kaya.

Modelul de program de rate fara dobanda la cardurile de credit a fost preluat in ultimele luni si de alti jucatori din sistemul bancar, precum BCR, Raiffeisen Bank, Alpha Bank sau Bancpost. Miza anului 2011 in sistemul bancar pare sa fie reprezentata de cardurile de credit in ceea ce priveste businessul de retail.

Citeste si:

“In acest an nu estimam, in ansamblu, o crestere semnificativa a cardurilor de credit din cauza conditiilor economice, dar ne asteptam ca utilizarea lor sa creasca. Chiar si in aceste conditii ne asteptam ca portofoliul nostru sa creasca la 140.000 de carduri pana la finalul acestui an”, a declarat directorul de marketing al bancii.

Garanti Bank mai are in plan pentru acest an si cresterea retelei de dispozitive pentru plata cu cardul la comercianti, pana la 9.000 – 9.500 de unitati, de la 7.300 cat avea la finalul lunii ianuarie 2011. Reteaua de parteneri a bancii este formata din aproximativ 4.500 de comercianti si ar putea ajunge la aproximativ 6.000 de comercianti la final de an.

“Clientii devin mai atrasi de programele de loialitate la carduri si chiar ei ii imping pe comercianti sa accepte plata cu cardul. Vedem in piata ca tot mai multi comercianti sunt dispusi sa accepte plata cu cardul. Criza a ajutat foarte mult in acest sens”, a explicat Kaya.

Garanti a decis anul trecut sa ofere bonus si pentru cardurile de debit, fapt ce a condus si la o crestere a tranzactiilor realizate la comercianti cu cardul de debit. Banca va emite, cel mai probabil din trimestrul al doilea din 2011, carduri de debit cu cip. Din 2007 si pana in prezent, clientii bancii au obtinut un bonus cumulat de peste 2 milioane de lei pentru cheltuielile efectuate cu cardul in orice magazin. Acest bonus a fost utilizat pentru cumparaturi gratuite in reteaua de parteneri comercianti, a precizat Kaya.

“Analizam comportamentul de consum pe care il au clientii nostri si, cu ajutorul infrastructurii, vom lansa diferite facilitati. Anul acesta ne vom concentra pe realizarea de campanii segmentate, de exemplu pentru persoane care calatoresc mult, care cheltuiesc mult pe electronice ori cumpara de pe internet. Concurenta va face ca piata de carduri de credit sa creasca mai repede in directia buna”, concluzioneaza Ilgaz Kaya.

Cel mai recent banca a introdus facilitatea de plata a taxelor si impozitelor in trei rate fara dobanda la orice sediu al administratiilor financiare care accepta plata cu cardul. Garanti Bank a intrat pe piata bancara din Romania in 1998 si, in prezent, are peste 200.000 de clienti si o retea formata din 74 de agentii si 150 de bancomate.