De la prima centrala telefonica din Romania, instalata in 1929, primul telefon “la liber” Yurotel si modele Nokia, Philips si Ericsson “cu antena si clapeta”, piata telecom a evoluat extrem de rapid pana la touch-screen-urile de astazi. Vezi care au fost primele telefoane vandute de operatorii locali si o scurta poveste din spatele magazinelor telecom “ale vremii”.
Actuala companie Romtelecom, in anii ’30 numita SART ("Societatea Anonima Romana a Telefoanelor"), a instalat prima centrala telefonica din Bucuresti pe Bulveradul Dacia, in 1929, iar in 1932 I.T.T a infiintat Electromagnetica unde s-au produs terminale model RS-xx, dupa modele nemtesti Siemens.

In 1930, clientii de atunci primeau, gratis, aparatul telefonic “Standard”, fabricat din ebonita. “Moda” oferirii de terminale mobile gratuite, impreuna cu abonament, s-a perpetuat pana in prezent.

Ajungand mai aproape de vremurile noastre, dupa 1989, se infiinteaza ROM-POST-TELECOM, ca operator de stat in domeniul telecomunicatiilor, postei si broadcasting.

In 1991 Romtelecom devine operator de stat in domeniul telecomunicatiilor, cu monopol in domeniul serviciilor de baza. La acea perioada penetrarea serviciilor de telefonie atingea 9,5%, tehnologia folosita era analogica, in mediul rural se foloseau preponderent centrale manuale, peste 3.000 de comunitati nu erau conectate la reteaua telefonica.

In 1991 au aparut modelele ,,Ioana'' si ,,EM72'', care nu existau la vanzare, ci se acordau tuturor abonatilor de la acea vreme, in regim de custodie de catre tehnicienii de teren.

In anii 1991/92 s-a liberalizat piata de terminale telefonice. In 1992, primul telefon vandut la liber a fost Yurotel, telefon de perete, cu disc in culorile alb, rosu, galben, construit de o societate iugoslava special pentru Romania.

Incepind cu 1995-1996, Romtelecom, la acel moment DTMB (Directia de Telecomunicatii a Municipiului Bucuresti) incepe sa achizitioneze terminale si sa le comercializeze in Cabinele Telex Fax (in jur de 8) , disponibile doar in Bucuresti. Personalul era specializat si putea oferi consultanta in ceea ce priveste furnizorul si punctele de service, modul de instalare si performantele terminalului, consultanta privind comparatiile dintre diferite firme care furnizau terminale.

Mai tarziu, in 1997, Romtelecom devine societate pe actiuni si este pregatita pentru privatizare. In 1998 grecii de la OTE achizitioneaza 35% dintre actiuni, plus 16% uzufruct, platind 675 milioane dolari si preluand managementul companiei. In 2003, a doua etapa a privatizarii are loc, in urma careia OTE devine actionar majoritar, platind 273 milioane dolari.

Odata cu acest eveniment, s-au lansat pe piata mai multe telefoane, la preturi ce variau intre 230.000 lei (vechi – n.r.) si 640.000 lei. Printre ele se numara telefoanele model Relate 80, 180, 250, furnizate de Britcom, telefoanele model Euroset, Infoton Arad sau Phonem.

Comercializarea era facuta in toate Oficiile Comerciale de la acel moment, la nivel national, conform Romtelecom. Tot in 2003 a aparut conceptul de magazin Romtelecom. In acel moment gama cuprindea 60-70 modele de terminale incluzind telefoane de baza, dect-uri, faxuri, centrale de abonat, terminale pentru audio si video conferinta.

Clientul achizitiona terminalul din magazine, fie inainte, fie dupa instalarea serviciului.

Povestea Orange Romania a inceput in 1997, prin compania Mobil Rom care a investit la acea data 177,6 milioane dolari. In prezent, investitiile totale ale Orange Romania au depasit 1 mld. euro.

In 1997, serviciul de telefonie mobila Dialog, oferit de Mobil Rom, a devenit operational in opt dintre cele mai mari orase din tara - Bucuresti, Brasov, Bacau, Cluj, Constanta, Craiova, Galati si Timisoara. In prima faza existau doar trei magazine proprii deschise in Bucuresti, Cluj si Constanta insa acestea erau completate de magazine ale dealerilor si francize. La inceput, produsele si serviciile de telefonie mobila erau un lux pentru majoritatea populatiei.

La lansare existau trei tipuri de abonament cu minute incluse: Dialog 50 (continea 50 de minute) si costa 20 $ si Dialog 150 (150 minute) cu 40 $, Dialog 300 cu 60 $ si mai multe telefoane in oferta - Philips Spark, Philips Fizz, Nokia 8110 (numit de clienti ca “Nokia banana” - foto), Motorola StarTac, Ericsson GA628. Si pretul telefoanelor era piperat, spre exemplu cel mai ieftin din oferta era Philips Fizz ce ajungea la 273 dolari.

Serviciul prepay a fost lansat in premiera in Romania de catre MobilRom la sase luni de la lansarea comerciala a Dialog in Romania si se numea Alo. In anul 1998 a lansat si pachetul Alo Da (9.99 $) – cel mai ieftin pachet preplatit de pe piata.

La doi ani de la abonamentele “piperate”, in septembrie 1999, Dialog lansa ceea ce numeau a fi “cea mai provocatoare oferta de abonament de pe piata romaneasca” - Dialog Inedit, care devenea cel mai ieftin abonament GSM din Romania, costul sau lunar fiind de 4 $ + TVA.

Desi MobilRom a fost al treilea operator mobil lansat pe piata (in mai 1997), dupa Telefonica Romania (lansat in 1992, ulterior preluata de Telemobil) si la doar o luna dupa Connex, a reusit in mai putin de trei ani sa recupereze si astfel a atins un milion de clienti in septembrie 2000. Ponderea abonamentelor in baza de clienti era in acea perioada de 51%.

Magazinele din acea vreme erau orientate strict spre vanzare spre deosebire de cele de acum cand clientii pot obtine consultanta referitor la tipul de servicii ales, pot asista la demonstratii ale celor mai noi servicii, pot plati factura, pot beneficia de service, pot beneficia de training pentru utilizarea telefonului cu un Phone Expert, si asa mai departe.

Magazinele Dialog erau structurate dupa un model vechi, cu un birou lat ce despartea clientul de vanzator ca o bariera, in timp ce in magazinele de acum spatiul este mult mai primitor, mai deschis, cu o apropiere mai mare a vanzatorului de client si cu o accesibilitate mult mai mare a produselor si serviciilor care sunt disponibile testarii live. In magazinele Dialog telefoanele erau tinute “sub cheie” si clientul avea posibilitatea sa “atinga” telefonul abia dupa achizitionarea lui.

Daca la lansarea Dialog erau doar trei magazine, in prezent reteaua Orange cuprinde 99 magazine proprii, 171 in regim de franciza, 117 puncte de vanzare pe baza parteneriatului cu lantul de retail Euro GSM si 77 cu Say.

Connex, actualul operator Vodafone, s-a lansat in Romania in aprilie 1997. Inainte de noiembrie 2005, marca era cunoscuta doar sub numele Connex, dupa care numele a fost schimbat (printr-o perioada de tranzitie in care compania a purtat numele de Connex-Vodafone) in intenţia de a fi integrata in reteaua globala Vodafone.

Primele telefoane vandute au fost produse de Nokia, Philips si Ericsson. Primul magazin in care au fost facute vanzarile se afla la etajul intai
al sediului companiei din momentul respectiv, de pe Nerva Traian, din Bucuresti.

Raluca Milin, al doilea om angajat la Connex, isi aduce aminte chiar si primul model vandut de companie, in Romania – Philips Spark.

In 1998 compania introducea serviciile de SMS iar in 1999 Xnet. In 2001, compania a lansat primul portal mobil din Romania, myX. Lansarea oficiala a Vodafone in Romania a avut loc pe 26 aprilie 2006, printr-un spectacol cu lasere la Piata Revolutiei.

Sursa Foto: RetroBrick.com

Dumneavoastra ce preturi si servicii va amintiti, la inceputurile telefoniei, in Romania? Care a fost primul model de telefon detinut?
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri