La studiul realizat de Gallup au participat 6.000 de persoane cu varste de peste 16 ani. Studiul a fost realizat in perioada 5 martie-6 aprilie 2010. Marja de eroare este de sub 2%.

Dotarea gospodariilor romanesti cu calculatoare continua sa ramana deficitara: in 48 % din totalul acestora nu exista calculator, iar in 40 % dintre acestea exista in dotare un desktop PC. Mobilitatea nu constituie un element de referinta pentru dotarea gospodariilor romanesti: numai 12 % dintre acestea detin un laptop sau netbook, in 7 % coexistand sisteme desktop si laptop-uri/netbook-uri.

Profilul demografic al gospodariilor care au in dotare un desktop PC
indica faptul ca majoritatea acestora sunt localizate in mediul urban (cu o penetrare de 49 %), respectiv in regiunile Vest (52 %) si Bucuresti (51 %). Mediul rural (29 %) si regiunile Sud (31 %), Sud-Vest (34 %) si Nord-Est (36%) sunt caracterizate de o penetrare mai deficitara a sistemelor desktop. Sistemele desktop sunt mai prezente in gospodariile in care venitul mediu pe persoana este mai mare de 800 de lei.

Profilul demografic al gospodariilor care au in dotare atat desktop PC-uri cat si laptopuri indica faptul ca majoritatea acestora sunt localizate in mediul urban (cu o penetrare de 11 %), respectiv in regiunile Bucuresti (15 %) si Centru (9 %). Mediul rural (3 %) si regiunile Sud (4 %), Nord-Est (5 %) si Sud-Vest (5 %) sunt caracterizate de o penetrare mai deficitara a mixului sisteme desktop - sisteme portabile, acesta fiind mai des intalnit in gospodariile in care venitul mediu pe persoana este mai mare de 800 de lei.
profilul demografic al gospodariilor care nu au in dotare calculatoare indica faptul ca majoritatea semnificativa a acestora (66 %) sunt localizate in mediul rural, respectiv in regiunile Sud (62 %), Sud-Vest (55 %) si Nord-Est (53 %).

Calculatoarele tind sa nu se afle in dotarea gospodariilor ale caror venituri medii pe persoana sunt sub 400 de lei (60 %) sau cuprinse intre 401 si 800 lei (51 %).

Ponderea gospodariilor in care exista in dotare doua sau mai multe sisteme desktop respectiv in care exista doua sau mai multe laptopuri este extrem de redusa (1,1 %).

Cati romani au intrat pe Internet

Aproape jumatate dintre respondenti (47 %) nu au utilizat niciodata Internetul, in timp ce majoritatea consistenta a celor care au utilizat internetul au facut-o recent, in ultimele trei luni (47 %).

Profilul demografic al utilizatorului recent de internet arata ca acesta este bucurestean (69 %) sau provine preponderent din mediul urban (66 %) al regiunilor de dezvoltare Centru (53 %), Vest (51 %) si Nord-Vest (51 %), este
foarte tanar (16-34 ani, 76 %) sau tanar (35-54 ani, 56 %), are o educa?ie superioara (88 %), eventual medie (51 %) si provine din gospodarii cu un venit mediu pe persoana de peste 800 de lei (69 %).

Prin comparatie, profilul demografic al non-utilizatorului de internet arata ca acesta provine preponderent din mediul rural (68 %) al regiunilor de dezvoltare Sud (57 %), Sud-Vest (56 %) si Nord-Est (50 %), este mai degraba varstnic (peste 55 de ani, 81 %), are o educatie mai degraba primara (maximum 10 clase absolvite, 81 %) si provine din gospodarii cu un venit mediu pe persoana sub 400 de lei (65 %) sau intre 401 si 800 de lei (49 %).

De unde se acceseaza Internetul

Principala locatie de accesare a internetului este acasa (42 %), locul de munca sau scoala (16 %) reprezentand locatia secundara mentionata de catre respondenti. Telefonul mobil/laptopul si internet café-urile constituie modalitati periferice de accesare a internetului (3 %), fiind, surprinzator, plasate semnificativ in urma prietenilor si cunostintelor.

Utilizatorul internet de acasa, la fel ca si utilizatorul internet de pe telefonul mobil/laptop, au un profil demografic similar utilizatorului recent de internet: bucurestean sau preponderent din mediul urban al regiunilor de dezvoltare Vest, Centru si Nord-Vest, foarte tanar (16-34 ani) sau tanar (35-54 ani), cu educatie superioara, eventual medie, provenind din gospodarii cu un venit mediu pe persoana de peste 800 de lei.

Citeste si:

Majoritatea utilizatorilor de acasa, ca si a celor de la locul de munca/scoala, acceseaza internetul zilnic sau cel putin o data pe saptamana, in timp ce, in cazul accesarii la prieteni, cunostinte, de pe telefonul mobil/laptop sau la internet café, frecventa accesarii este mai rara, in majoritatea cazurilor de cel pu?in o data pe saptamana (dar nu in fiecare zi).

Majoritatea gospodariilor romanesti (56 %) nu dispune de acces la internet in timp ce, dintre cele care beneficiaza de acces, cele mai multe (39 %) folosesc reteaua de telefonie fixa. Utilizarea accesului mobil (2 %) si a accesului combinat, fix-mobil (3 %), ocupa pozitii de nisa din acest punct de vedere.

Gospodariile in care accesul la internet este realizat prin intermediul retelelor fixe provin mai ales din Bucuresti (68%) si din mediul urban (61%) al regiunilor de dezvoltare Vest (50%), Nord-Vest si Centru (46%) si au un venit mediu pe persoana de peste 800 de lei (60%). De asemenea, gospodariile in care accesul la internet se face pe telefonul mobil/laptop au aproximativ aceleasi caracteristici

Profilul demografic al utilizatorului de internet fix in gospodarie arata ca acesta locuieste in Bucuresti (60 %) sau in mediul urban (54 %) al regiunilor de dezvoltare Vest (43 %), Centru (40 %) sau Nord-Vest (39 %), este mai degraba tanar (16-34 ani, 64 %) sau matur (35-54 ani, 44 %), cu educatie superioara (75 %), eventual medie (39 %) si cu venituri ridicate (peste 800 de lei, 56 %).

In majoritatea gospodariilor romanesti (93 %), exista o singura conexiune la internet, ponderea gospodariilor cu doua sau mai multe conexiuni fiind specifica unui segment de nisa (7 %).

95 % dintre gospodariile romanesti dispun de o conexiune internet la puncte fixe. Majoritatea conexiunilor fixe sunt realizate prin cablu (coaxial sau UTP/FTP, 46 %), fibra optica (FTTH, 25 %) sau DSL (20 %), in timp ce, in cazul conexiunilor mobile, disponibile in 12 % dintre gospodarii, exista un relativ echilibru intre accesul prin card/USB (7 %) si accesul prin telefonul mobil (5 %).

Principalii furnizori de Internet

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile fixe sau mobile existente in gospodariile romanesti sunt RCS & RDS (44 %), Clicknet-Romtelecom (23 %) si UPC (11 %). Operatorii mobili Orange (5 %) si Vodafone (4 %) ocupa pozitii periferice, existand numerosi furnizori care detin o pondere de sub 1 %.

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile fixe sunt RCS & RDS (45 %), Clicknet-Romtelecom (24 %) si UPC (12 %), in timp ce conexiunile mobile sunt furnizate preponderent de Orange (45 %), Vodafone (33 %), Zapp (6 %) si RCS & RDS (5 %).

RCS & RDS este principalul furnizor de conexiuni Internet atat prin cablu coaxial sau UTP/FTP (53 %) cat si prin fibra optica (FTTH, 75 %), fiind secondat, in cazul ambelor tipuri de conexiuni, la mare distanta, de UPC (22 %, respectiv 4 %). Clicknet-Romtelecom este principalul furnizor de conexiuni Internet, atat prin DSL (98 %) cat si prin dial-up/ISDN (81 %), restul furnizorilor prezenti pe piata ocupand pozitii nesemnificative.

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile mobile sunt Orange si Vodafone, cei doi operatori de telefonie mobila asigurand accesul la Internet pentru trei-sferturi din totalul gospodariilor romanesti. Conexiunile prin card/USB sunt furnizate de Orange (39 %), Vodafone (36 %), urmate la mare distanta de Zapp (7 %), RCS & RDS (6 %) si Clicknet- Romtelecom (5 %). Conexiunile prin telefonul mobil sunt furnizate de Orange (51 %), Vodafone (26 %), urmate la mare distanta de Zapp (4 %), Cosmote (4 %) si RCS & RDS (3 %).