Principalele motive pentru care companiile se extind in strainatate sunt faptul ca in timp ce in afara exista posibilitatea unei dezvoltari semnificative, in Romania, piata IT este inca afectata de criza financiara si economica, de instabilitatea politica, de scaderea puterii de cumparare locale si de diminuarea investitiilor straine directe.

“Obiectivele lor de afaceri depasesc capacitatea aparenta de absorbtie a pietei pentru urmatorii doi pana la cinci ani”, enunta Eugen Schwab-Chesarum (foto), adaugand ca, in prezent, “gradul de dezvoltare a pietei romanesti nu le ofera aproape nicio sansa acestor companii de a-si atinge obiectivele ambitioasele planuri de afaceri”.

Daca la inceputul acestui an PAC estima o crestere de 6-8% a pietei de soft si servicii fata de cele 700 de milioane de euro din 2010, in prezent oficialii companiei cred ca aceste predictii pot fi cu greu indeplinite din cauza reticentei companiilor private si a sectorului public de a investi in IT si a absorbtiei foarte scazute a fondurilor europene pentru tehnologie.

Astfel, piata romaneasca de IT este inca departe de o revenire consistenta, iar Romania risca, pentru al treilea an consecutiv, sa fie una din perdantele regiunii, cu o cota de piata in continua scadere in ceea ce priveste investitiile totale in IT.

Pe de alta parte, companiile care se orienteaza catre strainatate sunt in special furnizorii de solutii software, arata analiza realizata de Pierre Audoin Consultants asupra a zece din cele mai mari companii romanesti in domeniu.

Printre companiile romanesti care in ultimii ani s-au extins in strainatate se numara Totalsoft, Siveco, Gecad Technologies/Axigen si Avangate (companii din grupul Gecad), BitDefender sau Vector Software.

“Avand competente si solutii consolidate deja, implementate si testate timp de mai multi ani pe zeci sau sute de clienti locali, IP-ul romanesc va patrunde pe pietele straine, cele mai multe companii indreptandu-si atentia catre cele mai putin mature piete din Europa Centrala si de Est, precum tarile din fosta URSS, Turcia, sau chiar Orientul Mijlociu si Africa”, adauga seful PAC Europa de Est.

O parte dintre aceste companii au facut investitii in deschiderea de sucursale sau au achizitionat furnizori locali mici sau medii.

De exemplu, Totalsoft, unul dintre cei mai mari producatori locali de software de business, cu afaceri estimate la peste 25 de milioane de euro in 2011, a deschis birouri in ultimii ani in Grecia, Bulgaria, Serbia si Qatar si are 1500 de clienti din 25 de tari. Pe de alta parte, compania anunta anul trecut un buget de 25-30 de milioane de euro pentru achizitii in Turcia si Polonia.

Conducerea Totalsoft isi doreste ca in aproximativ doi ani producatorul sa devina unul international, iar in urmatorii trei, cinci ani, aproximativ jumatate din business sa fie generat de pietele externe, afirma in urma cu cateva luni Liviu-Dan Dragan, directorul general al companiei. Clientii internationali au adus 4,3 milioane de euro (26%) dintre cele 16,7 milioane de euro inregistrate de companie in primele noua luni din 2010.

Dragan, Totalsoft: Crestem pentru ca nu ne-am bazat pe proiecte publice si fonduri europene

Dragan, Totalsoft: Crestem pentru ca nu ne-am bazat pe proiecte...

Companiile locale au exportat anul trecut software si servicii IT in valoare de 730 de milioane de euro, in timp ce in 2008 suma era de 640 de milioane de euro, conform Institutului pentru Tehnica de Calcul. Aceste cifre sunt de aproape zece ori mai mari fata de anul 2000, cand companiile romanesti au exportat soft si servicii in valoarea de 68 de milioane de euro.

Valoarea exporturilor de pe piata IT&C locala intre anii 2000-2010:

“Pentru unele firme, pietele straine sunt singura sansa de a-si creste substantial vanzarile pe termen mediu, pentru altele, volumul de afaceri trebuie sa creasca pentru a spori profitabilitatea, a optimiza cercetarea si dezvoltarea si chiar pentru a creste valoarea societatii si atractivitatea sa pentru posibilii investitorii financiari sau strategici. De asemenea, scaderea dependentei de o piata mica si dificila cum este cea romaneasca a fost adeseori considerat un obiectiv strategic pentru mai multi ani”, mai spune Eugen Schwab-Chesaru.

Un alt exemplu de companie care s-a extins in strainatate este Siveco, producatorul local furnizand in prezent solutii pentru institutii publice si private din Europa, AfricA de Nord sau Orientul Apropiat si Mijlociu.

Citeste si:

Compania si-a majorat anul trecut afacerile cu 20% la 61,5 milioane de euro, printre factorii cresterii businessului numarandu-se intrarea pe noi piete internationale Alt factor a fost accesarea de fonduri structurale.

De altfel, conducerea Siveco vorbeste despre extinderea in strainatate ca fiind o directie strategica pentru companie.

“Prin oferte orizontale sau extrem de nisate, unele firme romanesti par gata de a cuceri tarile vecine si sunt sustinute financiar si chiar incurajate de actionari in ambitia de a-si egala veniturile internationale cu cele locale pana in 2013-2015. Am observat o astfel de evolutie si de expansiune la grupurile din Polonia si nu este exclus ca, pe termen mediu, unii dintre jucatorii romani sa repete performanta la scara mai mica”, mai spune managerul PAC Romania si Europa de Est.

Companii romanesti care s-au extins in strainatate:

Totalsoft:
Are birouri in Grecia, Bulgaria, Serbia şi Qatar si 1500 de clienti din 25 de tari.
Anul trecut anunta un buget de 25-30 de milioane de euro pentru achizitii de companii in Turcia si Polonia.
In primele noua luni din 2010, clientii externi au adus 26% din afacerile de 16,7 milioane de euro ale producatorului de soft.
Conducerea Totalsoft isi doreste ca in aproximativ doi ani sa devina o companie internationala, iar in urmatorii trei, cinci ani, aproximativ jumatate din business sa fie generat de pietele externe.

Siveco:
Compania ofera solutii pentru institutii publice si private din Europa, AfricA de Nord sau Orientul Apropiat si Mijlociu. Conducera Siveco considera extinderea internationala o directie strategica.

Producatorul si-a majorat anul trecut afacerile cu 20% la 61,5 milioane de euro, printre factorii cresterii businessului numarandu-se intrarea pe noi piete.

BitDefender:

Unul dintre obietivele companiei este ca in aproximativ 3-5 ani producatorul local de solutii informatice sa ajunga pe locul sase la nivel mondial in ceea ce priveste numarul de utilizatori. Produsele companiei sunt folosite de peste 250 de milioane de computere din toata lumea.

Producatorul are o cota de piata de 1-2% la nivel mondial .

Anul trecut a fost angajat in functia de director operational venezueleanul Charles Arizmendi, acesta raportandu-i direct lui Florin Talpes, fondatorul companiei.

“Unul dintre obiectivele mele este sa extind businessul BitDefender la nivel global, avem planuri agresive de extindere in America de Nord si cea de Sud, in Asia si in unele tari din Europa de Vest. Dar toate regiunile au potential de crestere”, spunea managerul la finalul anului trecut pentru wall-street.ro.

Compania are birouri in SUA (Florida), Spania, Marea Britanie si Germania, in care lucreaza intre 100 si 200 de angajati si un centru de servicii in Chile, care deserveste utilizatorii vorbitori de limba spaniola din America de Sud si Spania.

Companiile din grupul Gecad:

Avangate, companie de plati online de software la nivel international si fosta divizie a Gecad Epayment, va miza din acest an pe piata din SUA, dupa ce in timpul crizei a fost pus accentul pe zona Orientului Mijlociu, Rusia, China si Japonia.

Conducerea Avangate vrea ca pana in 2015 compania sa ajunga la tranzactii de un miliard de dolari si sa se coteze pe bursa Nasdaq.
Pe de alta parte, operatiunile Gecad Technologies/Axigen, producatorul solutiei de mesagerie electronica Axigen, s-au derulat in ultimii ani mai ales in zona China, Japonia si Rusia.

Sursa datelor din tabel: Institutul pentru Tehnica de Calcul