In primul semestru al anului, furnizorul de hardware, solutii si servicii IT si-a marit cifra de afaceri cu aproximativ 10% fata de perioada similara din 2010, cresterea fiind generata mai ales de cererea companiilor mici si mijlocii.

Dintre cele trei divizii ale HP Romania, cea mai mare crestere a fost inregistrata de segmentul de PC-uri si laptopuri, insa cresteri importante s-au inregistrat si in zona de servicii, solutii cloud computing sau de networking. De exemplu, in zona de echipamemte de retea vanzarile au fost duble in primul semestru fata de ianuarie-iunie 2010.

Cele trei divizii ale HP sunt: Enterprise Business Group (servere, stocare si networking), Imaging and Printing Group (imprimante) si Personal Systems Group (PC-uri, laptopuri si accesorii). Americanii mai detin in Romania si un centru global de servicii (Geboc) pentru care la finalul anului vor lucra in jur de 3.000 dintre cei 3.600 de angajati pe care ii va avea la finalul anului gigantul american pe piata locala.

Cele mai mari contracte din primul semestru au fost cele cu operatorii de telefonie mobila care "in general investesc pentru a-si diversifica oferta si pentru reducerea costurilor"

De altfel, o crestere similara cu cea din primul semestru, de 10%, este asteptata pentru intreg anul acesta.

Seful HP Romania nu a precizat care au fost veniturile companiei in 2010, insa in urma cu doi ani compania inregistra afaceri de 47,6 milioane de euro si un profit net de 9,3 mil. euro, conform datelor Ministerului de Finante.

"Ma astept sa fie un an bun, dar totul este legat si de contextul international. Daca luam Romania in sine ne asteptam la lucruri bune, dar daca problemele cu care se confrunta economia in sudul Europei si in SUA nu se reglementeaza, planurile noastre in Romania s-ar putea sa fie influentate. Este o ingrijorare fireasca care ne marcheaza pe toti pentru ca intr-o lume globala bunastarea unei natiuni este corelata cu situatia economica in alte zone", afirma Radu Enache (foto).

Managerul crede ca avansul veniturilor nu a fost inregistrat doar in cazul companiei pe care o conduce, ci si la nivelul intregii piete de IT deoarece "castigarea de proiecte s-a facut echilibrat, in functie de cei mai importanti jucatori".

In primul semestru un important factor de crestere atat pentru HP cat si pentru celelalte companii din domeniu au fost fondurile europene.

"Parghia numarul unu sunt fondurile europene, cele atrase eventual de la Banca Mondiala si, de ce nu, solutiile de parteneriat public privat. In masura in care bugetul va permite, as saluta si o implicare a resurselor statului in domeniul acesta. Dar necesitatile sunt multe si banii sunt putini si de aceea ne uitam mai mult cum sa atragem fonduri europene decat sa pretindem alocari importante de la buget", mai spune Enache.

Din 2007 si pana acum, Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) a atras 10% din fondurile europene de 383 de milioane de euro disponibile pana in 2013, in timp ce toate ministerele au atras doar 3% din cele 20 de miliarde de euro care ne-au fost puse la dispozitie de Uniunea Europeana intre 2007 si 2013.

Conducerea MCSI se asteapta ca rata de absorbtie sa ajunga la 52% dupa ce se vor plati contractele semnate deja.

Fondurile europene sunt tot mai importante in conditiile in care statul a taiat foarte mult din bugetele pentru achizitia de IT.

In acelasi timp, o alta tendinta care este din ce mai vizibila pe piata romaneasca este faptul ca utilizatorii se indreapta catre achizitia de solutii si servicii si mai putin catre hardware.

"Piata de IT romaneasca s-a maturizat. Nu mai asistam la proiecte de achizitii uriase de produse. Este o orientare tot mai mare catre solutii si servicii inclusiv in zona utilizatorilor individuali care urmaresc sa isi rezolve mai usor problemele, fie ca este vorba de rezervarea unui bilet de avion sau obtinerea de informatii. Iar pe viitor cresterea va veni din furnizarea de solutii si servicii IT. Complexitatea creste foarte mult, oferta este extrem de diversificata si consumatorii individuali vor dori servicii pe care le vor accesa prin solutii cloud, in timp ce firmele fie isi vor dezvolta solutii proprii in continuare fie se vor indrepta catre cloud. Toata lumea va solicita solutii, hardul si softul de baza vor fi necesare doar pentru a ajunge la servicii", explica directorul general al HP Romania.

Citeste si:

Managerul adauga ca aceasta maturizare se manifesta si in sectorul public. Astfel, daca in urma cu cativa ani, de obicei se cumparau mai ales componente hardware, in prezent nimeni din sectorul public nu mai este interesat doar de produse, "persoanele care decid vor solutii care produc rezultate"

"Sunt pasi buni in aceasta directie, dar problema este ca nu sunt bugete. Nu au fost bani de la buget, dar au fost mai multe proiecte derulate prin fonduri europene", mai spune Enache.

Desi anul acesta afacerile HP au crescut cu 10%, seful companiei crede ca pe viitor majorarile de venituri pot reveni la cresterile anuale de 20-30% care se inregistrau inainte de 2008

"Cred ca asemenea cresteri se pot repeta in perioada urmatoare pentru ca sunt foarte mult lucruri de facut in IT, atat in zona privata, unde competitivitatea este influentata in mare masura si de introducerea solutiilor de management bazate pe IT si in sectorul public, unde modernizarea statului presupune cresterea productivitatii functionarilor astfel incat costurile sa fie mai mici si serviciile mai bune".

3.600 de angajati pana la finalul lui 2011 si dublarea numarului de angajati din Cluj pana in 2013

Gigantul american HP opereaza pe piata locala prin HP Romania, companie care se ocupa de segmentul comercial si care detine si un centru de cercetare la Cluj-Napoca si prin centrul de servicii Global eBusiness Operations Center (Geboc).

La inceputul anului americanii aveau 3.100 de angajati in Romania si pana la finalul lui 2011 conducerea companiei isi doreste sa ajunga la 3.600 de persoane. Dintre acestia aproximativ 3.000 de persoane vor lucra in cadrul Geboc, restul lucrand in departamentele comerciale de la Bucuresti si centrul de cercetare de la Cluj- Napoca.

La Cluj-Napoca deocamdata sunt 100 de persoane, dar in doi ani de zile numarul acestora se va dubla.

"Tinerii de la Cluj lucreaza in cadrul unor programe de cercetare coordonate de centrele noastre din California si colaboreaza la crearea unor produse care sunt vandute de HP in intreaga lumea", explica Radu Enache.

Pe de alta parte, angajatii Geboc, companie cu afaceri de 40,1 milioane de euro si profit net de 4,1 milioane de euro in 2009, lucreaza pentru clienti si parteneri ai HP din Europa, Orientul Mijlociu si Africa si deruleaza activitati de relationare, administrative si logistice, de suport creditare, colectare a debitelor si de suport a vanzarilor.

Acestia au o varsta medie de 27 de ani, compania recrutand in general absolventi de facultate.

Tineri vorbesc in totalitate 25 de limbi straine si sunt impartiti in patru segmente de business: imaging and printing group, personal systems group,
enterprise business si financial services.

Aprope toti angajatii Geboc vorbesc doua limbi straine, iar engleza este obligatorie.

"Ei furnizeaza o gama larga de servicii de la cele de natura tehnica pana la activitati financiare de colectare. De exemplu, echipa pentru supercomputere pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa este la Bucuresti. In Romania se desfasoara activitati tot mai complexe, cele mai simple fiind transferate catre alte zone", afirma seful HP.

Desi de-a lungul anilor s-a vorbit despre deschiderea a unui nou centru de servicii HP in Romania (in provincie), Enache afirma ca in prezent nu sunt planuri concrete in aceasta privinta.

"Romania este de mare interes pentru HP. Este o economie stabila, cu climat democratic, membra UE si in plus exista o imagina foarte buna legata de felul in care lucreaza oamenii din Romania. Si evident ca diverse divizii ale companiei includ in analizele pe care le fac si Romania ca pe o posibila destinatie de investitii. Eu ma astept sa continuam sa investim in Romania", explica Enache.