Parlamentarii din comisiile de specialitate au dezbatut ieri aspecte referitoare la dematerializarea documentelor administratiei publice. Arhivate in format electronic, actele vor fi mult mai usor de gasit si de utilizat. Cozile de la registraturile institutiilor publice vor fi din ce in ce mai mici in urmatorii ani. De asemenea, raspunsurile de la autoritatile locale vor veni mult mai repede. In Parlament se va discuta, in perioada urmatoare, proiectul legii arhivarii electronice. Urmatorul pas va consta in adoptarea unei legi a facturarii electronice. Principalul efect al acestor acte normative va fi reducerea birocratiei. Rolul intermediarului de la ghiseu va scadea, iar comunicarea intre institutii se va face mult mai rapid. Renuntarea la hirtieLegea arhivarii electronice va face ordine in arhivele prafuite ale autoritatilor publice. Documentele vor fi transpuse in format electronic. Rafturile de dosare vor fi inlocuite cu fisierele electronice. In cazul in care un cetatean solicita informatii cu privire la un anumit act, raspunsul din partea institutiei abilitate va veni mult mai repede, deoarece documentul in cauza va fi gasit mult mai usor de functionar. Este doar un exemplu cu privire la efectele benefice ale implementarii acestui sistem. Si firmele private vor fi obligate sa-si arhiveze documentele in format electronic. Plati onlineCetateanul nu va mai fi obligat sa se deplaseze la institutia publica pentru a face rost de formularul pe care va trebui sa-l depuna. „Documentele vor putea fi completate pe Internet, iar platile se vor putea face in acelasi mod“, mai spune Varujan Pambuccian. In prezent, prin serviciul e-guvernare sint disponibile online 200 de formulare si 7 servicii. Numarul acestora va creste o data cu finalizarea „revolutiei electronice“. Frica de hackeriPunerea in practica a acestui proiect este considerata utila de autoritatile locale. „Este un proces necesar. Actele s-ar elibera mult mai repede. Orice informatizare trebuie sa aiba insa elemente de securizare. De exemplu, trebuie luate masuri ca o cadere de tensiune sa nu compromita functionarea sistemului. De asemenea, trebuie luate masuri pentru protejarea sistemului de atacurile informatice“, afirma Emil Calota, primarul municipiului Ploiesti si presedintele Federatiei Autoritatilor Locale din Romania. Si organizatiile neguvernamentale care in activitatea lor colaboreaza cu institutiile publice considera binevenita o astfel de initiativa. „Pentru a primi raspuns la o solicitare se asteapta, in cel mai fericit caz, 30 de zile, conform legii. Daca un proprietar de apartament depune la primarie o solicitare, aceasta trece prin cel putin 3 miini. In cazul in care este necesara consultarea altor institutii, dureaza mai mult. O astfel de lege ar accelera acest proces“, considera Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat. Problema de mentalitatePrincipala problema ce sta in calea implementarii acestui sistem o reprezinta mentalitatea cetatenilor. Desi in unele zone ale tarii este posibila achitarea taxelor sau depunerea formularelor pe Internet, numarul celor care apeleaza la aceasta modalitate este foarte mic. „In Ploiesti, s-a realizat un sistem informatizat. Desi au din 2003 la dispozitie un sistem de e-payment, nu s-a reusit pina in prezent o crestere a apetitului cetatenilor de a-l folosi“, spune Emil Calota, primarul municipiului Ploiesti.