Cea mai mare parte a utilizatorilor de telefoane inteligente se regaseste in randul tinerilor, grupa de varsta care in cea mai mare parte a timpului foloseste dispozitivul pentru a accesa paginile retelelor de socializare, a se juca sau a naviga pe Internet.
Aplicatiile de jocuri au castigat tot mai mult teren in randul posesorilor de jocuri, unul dintre locurile unde cei mai multi romani le acceseaza fiind in mijloacele de transport in comun sau in timpul liber, in pauze sau acasa.

Candy Crush, jocul dezvoltat de catre studiourile King, care au o reprezentanta si in Bucuresti, este unul dintre cele mai populare jocuri pe platformele mobile, numai la nivelul anului trecut inregistrand peste 500 de milioane de descarcari la nivel global.

Candy Crush a fost descarcat de 0,5 mil. de ori intr-un singur an

Candy Crush a fost descarcat de 0,5 mil. de ori intr-un singur an

Ideea jocului Candy Crush a pornit de la trei dezvoltatori din Stockholm, Suedia, care si-au propus sa creeze un joc tip “casual”, usor si intuitiv. Prima oara, jocul a fost lansat pe site-ul King, in 2010-2011, pentru ca in 2012 sa poata fi jucat atat pe Facebook cat si pe terminalele mobile (smartphone-uri si tablete).
Potrivit reprezentantilor King Romania, in prezent 70% din utilizatorii jocului Candy Crush il acceseaza de pe terminalele mobile, in timp ce 30% folosesc reteaua de socializare Facebook.
“Implementarea unui joc similar Candy Crush dureaza in jur de patru luni pentru a scrie codul titlului si a-l testa pe site, iar o dezvoltare completa pentru lansarea pe mobil se poate ridica si la noua luni de zile, a declarat Mihai Sfrijan, head of studio King Romania, pentru wall-street.ro.
Din datele King, circa 60-70% dintre utilizatorii jocului Candy Crush sunt femei, in timp ce un procent de aproximativ 30-40% este reprezentat de barbati.
“Jocul Candy Crush a fost foarte bine primit in Romania, insa nu este pe atat de profitabil cum este pe alte piete. Din totalul de utilizatori ai jocului circa 2% sunt platitori zilnici, utilizatori care fac in-app-purchase, in timp ce in Romania procentul acestora este de sub 1%”, sustine Sfrijan, care apreciaza ca jocul Candy Crush este cel mai jucat joc din Romania de tipul casual gaming, cu pana intr-un milion de utilizatori.

Estimare King: 8 din 10 romani se joaca pe smartphone in timpul mersului cu metroul

Mihai Sfrijan a tinut sa sublinieze ca dintr-un total de 10 utilizatori de smartphone cel putin doi il folosesc pentru a se juca Candy Crush, in timp ce opt folosesc telefonul pentru a se juca, sapte dintre acestia jucandu-se jocuri tip casual, in timp ce restul de doi folosesc smartphone-ul pentru browsing sau retele de socializare.
“Jocurile de tipul casual gaming ofera accesibilitate. Un joc de acest gen nu inseamna simplitate, ci inseamna sa poti testa jocul respectiv, sa te tina in priza, sa iti ofere diferite challenge-uri”, sustine Sfrijan, care observa o migratie a modelului de consum de entertainment in ultimii ani. “Este din ce in ce mai dificil sa sacrifici timpul liber pentru a te juca, tocmai de aceea oamenii prefera acest mod de relaxare. Este tot distractie, dar sub o forma usor diferita. Lumea in ziua de astazi nu mai are atat de mult timp liber la dispozitie”, apreciaza seful studiourilor King din Romania.

Casual gaming-ul a deschis piata jocurilor

Reprezentantul King in Romania este de parere ca jocurile de tipul Candy Crush (casual gaming) a deschis piata jocurilor la nivel global si nicidecum aparitia lor nu a condus la o amenintare a gaming-ului hardcore – de pe calculator sau consola.
“Au existat voci care au spus ca odata cu aparitia pe piata a jocurilor de acest tip va elimina componenta «serioasa» a jocurilor si se vor crea titluri simple, lipsite de poveste. Daca ne uitam la piata dupa aparitia curentului de casual gaming vom observa ca acesta a deschis piata catre o audienta care inainte nu avea nicio directie in acest sens. Concret, s-a dezvoltat o noua nisa de gaming ceea ce a condus la o dezvoltare a pietei”.

Dau jocurile pe telefon dependenta? Ce spun specialistii in domeniu

Contactati de wall-street.ro, sociologii sunt de parere ca evolutia spectaculoasa a smartphone-urilor de la noi s-a bazat intr-o foarte mare masura pe tehnici de marketing bine puse la punct, iar jocurile pe astfel de platforme au o componenta serioasa in acest context.
“Jocurile, ca si telefoanele, sunt o unealta de marketing care afecteaza populatia nu doar in Romania, ci peste tot in lume. Aproape toata lumea are un telefon sau o tableta pe care o foloseste in timpul zilei, la mijloc insa se ascunde o foarte mare componenta de marketing. (...) Jocurile sunt ca un drog. Creaza o dependenta si pot fi periculoase daca nu sunt controlate”, apreciza sociologul Alfred Bulai (foto stanga), care a completat ca astfel de practici nu afecteaza sanatatea ci reduc timpul de lucru, reduc abilitatile sociale si cele de de comunicare daca sunt folosite ore in sir.
El apreciaza ca in acest context tinerii sunt cel mai mult expusi.
“Tinerii sunt mai interesati de competitie. Impactul, in acest caz, este mai mare in randul baietilor deoarece ei au dezvoltat un mai mare spirit de competitie (...) Ar trebui sa existe capanii de responsabilizare a familiilor pentru folosirea excesiva a acestor dispozitive si a jocurilor de pe telefon sau tableta timp indelungat. Dependenta de aceste dispozitive creeaza blocaje”, a mai precizat sociologul Alfred Bulai.
WALL-STREET.RO a stat de vorba si cu sociologul Mircea Kivu (foto stanga), care este de parere ca evolutia vanzarilor de telefoane este absolut spectaculoasa, iar acest lucru se intampla deoarece smartphone-ul este un gadget care indeplineste foarte multe functii.
“Fiecare om isi poate gasi atributii intr-un astfel de dispozitiv. Totodata, strategia de marketing va incerca tot timpul sa te faca sa ai nevoie sa il inlocuiesti. (...) Jocurile, fie ca sunt pe calculator sau pe telefon ori tableta prind foarte bine la tineri. Mecanismul este acelasi, dar utilizarile sunt diferite,fiind mai vizibile in locurile publice. S-a vazut ca in privinta jocurilor pe calculator exista nu doar dependenta ci si un impact emotional. (...) Exista diferente de puncte de atractie intre jocurile clasice si cele de pe smartphone. Sunt mai putin complexe, mai simple – iar riscul de a fi contruntate cu viata reala este mult mai scazut”, apreciaza sociologul Mircea Kivu.
El a observat ca acest gen de jocuri este mult mai tentant, decat cele clasice.
“Jocurile de pe smartphone sau tableta Iti pot umple spatii scurte de timp. Astepti autobuzul in statie, mergi cu metroul – astepti sa vina comanda la restaurant. Au un specific anume – si au si o componenta de marketing puternica”, a conchis acesta.
La randul sau, Mihai Sfrijan, seful studioului King Romania, este de parere ca un joc de tipul Candy Crush pe platforma mobila poate fi asociat cu un produs de entertainment, al carui scop nu este acela de a crea adictie.
“Noi nu fortam utilizatorul sa joace jocul incontinuu. Utilizatorul poate iesi oricand din aplicatie. Jocul este creat pentru a fi jucat si in sesiuni scurte, care dureaza cel mult trei minute. (...) Lumea este mai obsedata de Facebook decat de jocurile de acest gen. (...) Emotia cel mai des intalnita este frustrarea. Jocul este ca un challange”, este de parere Sfrijan.
Seful studioului King in Romania a mai spus ca jocurile de acest tip sunt o foarte buna solutie pentru cei care nu dispun de mult timp liber si se pot bucura de un moment de relaxare in intervale scurte de timp.
“Oferim un entertainment oamenilor care nu au timp. Noine adresam oamenilor care cauta un moment de relaxare, diferit fata de ceea ce au facut in ultimul timp si le oferim posibilitatea sa se destinda, sa ia o pauza”,a conchis acesta.
In topul celor mai jucate titluri din portofoliu se numara Candy Crush, Farm Heroes sau Pet Rescue.