Incepem dialogul pe un ton amuzant, povestindu-mi cum obisnuia sa alerge initial in Herastrau, dar dupa vreo doi ani s-a plictisit sa tot alerge in cercuri, asa ca a inceput sa se aventureze si in zone mai populate, precum Universitate. “Duminica dimineata nu este aglomerat. Weekendul acesta am mers cu bicicleta, prima mea pasiune!”, spune el.

WALL-STREET.ro: Haide sa vorbim putin si despre sportul numit business. Ati lansat oferta de vara a Vodafone, pe scurt, cu ce veniti nou si ce “goluri” incercati sa acoperiti?
Adrea Rossini: In primul rand, vorbim de date – segmentul pe care vedem un progres constant. In cazul Vodafone, consumul de date a crescut cu circa 76% in anul fiscal incheiat la 31 martie, 2015, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut si este, in mod clar, pe un trend ascendent.

Deci avem promotii pe date intr-un unghi nou, diferit. Le oferim clientilor Internet gratuit pe mobil, nelimitat, pentru o perioada limitata, la inceputul contractului. „Relaxam” astfel clientii, limitarea de date sa nu mai reprezinte niciun fel de stres pentru ei.

W-S.ro: Ramanand la date, pe plan international ce ati pregatit?
AR: Al doilea element este, intr-adevar, pe roaming, unde am crescut beneficiile. Practic, cu 2,99 euro/zi, beneficiezi in strainatate de minutele, SMS-urile si internetul pe mobil din abonamentul tau, pe 24 de ore, in In 35 de tari din Uniunea Europeana si Turcia. Ccei care au abonamente incepand cu 25 de euro/luna au, de asemenea, incluse beneficii de roaming – pana la 1.000 unitati (minute/ SMS), si pana la 1GB trafic de date. In plus, timp de doua sau trei luni, abonatii au un bonus de Internet mobil nelimitat, care poate fi folosit si in roaming, in limita a 10 zile/ luna. Si doua luni, pe timpul verii, este suficient – (zambind) nimeni nu pleaca in concedii mai mult.

Este o premiera pentru industrie si, spunem noi, o miscare foarte interesanta, revolutionara. Si acest lucru este posibil datorita puterii intregului Grup Vodafone si de investitiile de aici, din Romania. Avem capacitatile tehnologice sa facem acest lucru. Suntem primul operator mobil care ofera experienta Internetului nelimitat si in roaming.

Se estimeaza ca 70% dintre oameni isi inchid datele cand calatoresc in afara hotarelor, si asta deoarece principala problema legata de telecom a oamenilor este sa nu piarda controlul cheltuielilor. Daca este foarte clar ca tot ce cheltuiesti intr-o zi este acoperit de acesti 2,99 euro, atunci problema dispare! Oamenii pot cuantifica, cu aproximatie, cat vorbesc la telefon, dar nu si cat consuma la nivel de date.

W-S.ro: Exista si un al treilea element?
AR: (zambind) Da, exista – ne imbunatatim portofoliul de continut, cu HBO GO. Este un parteneriat extraordinar pentru piata locala, o premiera, de asemenea. Practic, in urma acestui parteneriat, utilizatorii vor putea urmari in sistem video on demand, online, filmele si serialele HBO pe terminale mobile, fara a fi necesar ca acestia sa fie abonati prin cablu.

Revenind insa la date, cresterea cea mai mare o are segmentul video, peste 50% din trafic ducandu-se pe video (streaming, download si asa mai departe). Este o bucata foarte mare si creste puternic in continuare. Din cresterea de 76% amintita anterior, partea care evolueaza cel mai mult este video.

Din ce in ce mai fideli ecranelor mici. Televizorul, „in background”

W-S.ro: Care ar fi diferentele majore intre aceasta oferta „de vara” din Romania, si alte oferte pe aceeasi perioada de timp din state din Europa de Vest?
AR: Romanii primesc unele dintre cele mai bune oferte, daca vorbim de ROI (value for money – in original). De exemplu, in Italia, o oferta care aici are o valoare de 25 de euro, acolo ar depasi 40 de euro/luna.

W-S.ro: Si totusi romanii vor preturi si mai mici!
AR: Nu neaparat, consider ca acest lucru este un mit.

W-S.ro: Ce tendinte, pe langa date mobile, se observa pe piata locala?
AR: Continut care sa poata fi rulat pe mai multe device-uri. Poti sa te abonezi la un serviciu de tip content as a service si sa il accesezi de oriunde – mobile, tableta, laptop sau televizor. Totodata, oamenii devin din ce in ce mai fideli ecranelor de mici dimensiuni vs ale televizoarelor, ecranelor mari. De exemplu, copiii mei vad televizorul doar ca „fundal”, nu se mai uita la el, ci in schimb stau cu nasul in ecrane de mici dimensiuni.

Evident, acest lucru nu inseamna ca ne uitam la filme exclusiv/non-stop pe terminale mobile, dar realitatea este ca generatia tanara nu se uita la filme…deloc! De exemplu, multi tineri nu au rabdare sa se uite la un meci, zic ca 90 de minute este prea mult, pentru doua goluri, asa ca se uita la rezumat pe YouTube, dupa aceea. (rade) Sa stii insa ca nu este si cazul meu! Eu am rabdare!

W-S.ro: Altceva?
AR: Romania este o piata fantastica deoarece strabate doi pasi intr-unul singur. „Sare” de la folosirea feature phone-ului direct la terminal 4G – asta vedem astazi, in 2015.In vara aceasta, abonamentele cu smartphone-uri devin si mai accesibile – abonatii isi pot achizitiona acum un smartphone incepand cu SMART 8, adica 8 euro fata de acum doi ani cand era 10 euro.

W-S.ro: Din totalul de telefoane vandute in prezent de Vodafone, cate sunt smartphone-uri?
AR: Aproximativ 70% si este o pondere in crestere. Mare, mare parte dintre ele se vand cu abonament si mult mai putine „la liber”. Vasta majoritate a smartphone-urilor vandute sunt 4G, acest serviciu fiind foarte accesibil in Romania. Impreuna si cu concurentii nostri am schimbat practic piata datelor, a Internetului mobil. Acum, 4G este disponibil majoritatii clientilor nostri, mai mult decat in majoritatea tarilor europene, la performante foarte bune.

Romanii, „price sensitive”? Nu – „price conscious”

W-S.ro: Sunt romanii sensibili la preturi?
AR: As spune ca sunt mai degraba constienti de preturi, cumpara dupa ce observa piata, dupa ce compara beneficiile si serviciile oferite. Aleg ROI-ul cel mai bun. In opinia mea, faptul ca se spune ca romanii se duc catre servicii ieftine este eronat! Vedem, in mod clar, ca daca serviciile si produsele sunt bune, romanii sunt pregatiti sa plateasca mai mult. Iar ei cauta in magazine, in prezent, ce este mai bun.

W-S.ro: Totusi, multi jucatori din piata, inclusiv din retail, spun ca romanii sunt „price sensitive”
AR: Am auzit si eu, dar, pe de alta parte, daca 1-2 euro fac diferenta, ar trebui ca in Romania micile batoane de ciocolata sa fie interzise! Toti le luam, din cand in cand! (rade) Este un stereotip sa spui ca romanii sunt atat de sensibili la pret, cred mai degraba ca sunt atenti la serviciile pe care le primesc, calitatea lor si valoarea pe care le-o aduc in viata.

Citeste si:

As vrea sa ii rog chiar sa testeze produsele, serviciile si apoi sa decida. Vrem sa ii ajutam sa experimenteze noi servicii – unele sunt usor de observat, palpabile, altele sunt imateriale. Oamenii platesc mai mult pentru telefoane fabricate in acelasi loc, doar pentru ca sunt atrasi de brand. Si au dreptate – de fapt, prin definitie, toti avem dreptate. Trebuie sa ii ajutam deci pe clienti sa perceapa calitatea serviciilor noastre imateriale, aici este una dintre provocari.

Si de aceea am lansat Supernet 4G, modalitatea noastra de a spune ca reteaua noastra este diferita. Si chiar este!

W-S.ro: Dar si concurentii vostri spun asta. „Reteaua noastra este cea mai buna!”. E usor sa spui asta.
AR: Daca cineva spune ca detine reteaua nr.1, asta poate insemna orice – de la numar la antene la…cine stie ce. Deci poti pretinde ca esti numarul 1 in ceva, dar poate pentru clientul final nu conteaza ca ai cele mai multe antene din tara, mai ales daca lucreaza pe frecvente diferite, nefiind necesare atatea. Conteaza mult mai mult sa fii numarul 1 in oferirea de servicii, de suport pentru clienti.

Toti suntem insa diferiti si fiecare este liber sa aleaga – tu alegi un sistem de operare, eu altul, suntem diferiti. Unele servicii sunt insa mai putin usor de reperat, si aici rezida provocarea noastra, ca industrie – sa devina vizibila calitatea serviciilor oferite de noi, chiar daca sunt intangibile.

Trebuie sa oferim clientilor motive pentru a veni catre noi; motivul pentru a cumpara un baton de ciocolata este clar, motivul pentru a investi intr-un serviciu telecom de durata, nu este atat de prezent in mintea colectiva.

Un alt lucru pe care trebuie sa il facem este sa oferim clientilor simplitate.

W-S.ro: Si cum incercati sa faceti asta?
AR: Includem mai multe oferte „la pachet”, pentru a-i ajuta sa experimenteze cat mai multe lucruri.

W-S.ro: Nu devine putin confuz, cu atatea oferte, cu o multime de denumiri?
AR: Deocamdata pot spune ca, prin includerea de servicii intr-un bundle unic, facem viata clientilor mai usoara. Desigur, trebuie sa fim prezenti sa explicam clientilor cum sa aleaga si cum sa foloseasca respectivele produse si servicii. Trebuie deci sa incepem de la primul punct de contact (magazin fizic sau online) si apoi sa il ghidam, pas cu pas. Oamenii isi schimba comportamentul foarte rapid si trebuie sa tinem pasul.

Dinamica industriei telecom, comparabila cu a…

W-S.ro: Industria telecom este una extrem de dinamica; cu ce alta industrie ai putea sa o compari?
AR: In aceasta industrie, suntem cu totii conectati. De exemplu, cand ai cumparat smartphone-ul acesta (arata cu mana spre telefonul de pe masa), in realitate ai cumparat cel putin trei alte „straturi”. Hardware-ul, software-ul, conectivitatea, apoi, daca doresti, abonament, aplicatii, servicii de Internet.

Si aici, cand vorbim de aplicatii, vorbim de o zona extrem de dinamica. Sute de mii de aplicatii lansate pe luna! Dintre acestea, intr-adevar, doar o mica pondere devin cu adevarat cunoscute, faimoase, deci vorbim de o piata a aplicatiilor extrem de vie. Daca vorbim de aplicatii de entertainment, jocuri, doar circa 1% ajung sa aiba succes pe termen lung. Un prieten care este antreprenor in industria de gaming este uimit de cate zeci de mii de aplicatii apar pe aceasta piata, in doar cateva zile.

Deci, pentru a-ti raspunde la intrebare, industria aplicatiilor si a software-ului este ceva mai dinamica decat cea a telecom, iar telecomul este probabil la fel de dinamic ca industria device-urilor si a conectivitatii.

W-S.ro: Ce diferente sunt intre clientii din Romania si cei din Europa?
AR: In Romania, in multe cazuri, smartphone-ul este primul device conectat din familie si cel mai folosit. In alte tari, Internetul este mai mult consumat pe PC. A doua diferenta este ca aici este potential mai ridicat de crestere, in ceea ce priveste penetrarea datelor, a smartphone-urilor ( in Romania, penetrarea smartphone-urilor este de circa 40%). Deci Romania este un stat cu mult potential.

W-S.ro: Daca ai avea bani…nelimitati, dar ar fi obligat sa ii investesti in Vodafone, in ce segment ai investi?
AR: Este ceva ce Vodafone oricum face constant – i-as investi in perfectionarea relatiei cu clientii, intr-o experienta si mai buna a clientilor. Investim in asistarea perfecta a clientilor, din momentul in care intra in magazin si pana cand ies. Vorbim de personalizare – entertainmentul devine mai personal, social networking-ul, desi a fost intotdeauna pesonal, acum devine si mai si, prin intermediul mobile-ului.

Totodata, consider ca mobile-ul este viitorul, mai mult decat site-ul traditional, pentru desktop-uri.Vodafone aloca resurse pentru dezvoltarea experientei mobile. Vodafone Romania a dezvoltat si sustinut peste 35 de aplicatii care au ajuns la peste 400.000 de descarcari si MyVodafone este una dintre cele mai populare.

Intalnirea cu Andrea Rossini se apropie de sfarsit, parasim biroul pentru a face cateva fotografii si in open space. Angajatii sunt foarte focusati dar, chiar si asa, Andrea schimba cateva vorbe, zambind, cu ei, apoi ne asezam pe canapea. „Cea verde, o prefer pe aceea…”, spune el, zambind. Accentul sau italian imi ramane inca in cap si dupa ce ies din cladire si, cel mai probabil, ceva mai incolo voi manca o pizza sau ceva paste, in timp ce „ma dau” pe Internet. 4G.