Desi la nivel european se inregistreaza o stagnare pe piata telefoniei fixe, in Romania se observa o crestere constanta a acestui sector. Acest lucru este dovedit de faptul ca, anul trecut, RomTelecom a ajuns la 4,53 milioane de abonati, iar numarul de abonati ai furnizorilor alternativi s-a dublat la sfirsitul lui 2004, ajungind la 21.659. Datele au fost furnizate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC). Piata telefoniei alternative este formata din 16 operatori care ofera servicii de apeluri nationale, 13 - apeluri fix-mobil, iar 39 - apeluri internationale. “Rata de crestere a numarului total de abonati ai telefoniei fixe a fost de 7,7% in 2004”, afirma Ion Smeeianu, presedintele ANRC. Oferta de telefonie alternativa se adreseaza companiilor, dar si utilizatorilor individuali, serviciile de telefonie fixa fiind disponibile atit pe baza de abonament, cit si pe baza de cartele preplatite. Daca imediat dupa liberalizare, clientii au fost atrasi in special de segmentul convorbirilor internationale, dupa doi ani si convorbirile nationale sau catre mobil au crescut. “Traficul realizat de furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixa reprezinta 1,63a din traficul total de voce. Mare parte din aceste convorbiri sint nationale, deoarece clientii au vazut ca pot vorbi ieftin si la nivel national sau chiar local, nu numai in strainatate”, spune Ion Smeeianu. Aceasta posibilitate a atras in principal firmele mari, care dispun de un numar mare de sedii si puncte de lucru si in care convorbirile telefonice interne au o pondere insemnata in totalul cheltuielilor de comunicare. Reteta de succes: convorbirile internationale ieftine In 2004, cota de piata inregistrata de furnizorii alternativi pe segmentul convorbirilor internationale era de 35,5%, iar tarifele practicate pentru apelurile internationale au scazut, in medie, cu pina la 60%. Tarifele scazute cu care au pornit la drum operatorii alternativi au determinat RomTelecom-ul si cei patru operatori de telefonie mobila sa scada tarifele la convorbiri internationale. Astfel, principalii actori de pe piata telefoniei alternative au inceput cu convorbiri internationale, iar abia in 2004 le-au introdus pe cele nationale. Succesul s-a vazut repede. “Grupul RCS&RDS a inregistrat in ultimul an o cifra de afaceri de aproape 110-115 milioane de dolari”, spune Ovidiu Ghiman, reprezentant RCS&RDS.Operatorii mobili ofera si fixDeoarece convorbirile efectuate de pe telefoanele fixe reprezinta un mare potential de afaceri, firmele de telefonie mobila au inceput si ele sa ofere un astfel de produs. Primele intrate in aceasta afacere sint Orange si Zapp, care “transporta” prin reteaua proprie radio convorbiri telefonice fixe efectuate de marile companii. Orange ofera in prezent servicii alternative de telefonie fixa, destinate companiilor. “Orange integreaza apelurile de voce fixa (folosind tehnologia TDM - Time Division Multiple Access) cu apelurile de voce mobila. Beneficiile clientilor sint calitatea garantata, tarife preferentiale pentru apelurile de pe fix pe mobil, dar mai ales un furnizor unic de servicii de comunicatii prin voce ce ofera suport tehnic si comercial permanent”, spune Andra Calin, Corporate&Data Services Manager, Orange Romania. Serviciul de telefonie fixa destinat companiilor este disponibil la nivel national, in aria de acoperire a retelei Orange, firma oferind si numere proprii de telefon. Pe acest serviciu, Orange are peste 60 de companii clienti si estimeaza cresteri importante anul acesta. Zapp pune la dispozitia clientilor companii o solutie alternativa care are la baza transmisia semnalului (voce sau date) in mediu mobil (prin unde radio). Acest lucru este posibil prin folosirea unei interfete de linia careia la un capat i se ataseaza un telefon mobil (Zapp), iar la celalalt capat se conecteaza fie la un telefon fix (poate fi si fax), fie la centrala telefonica de companie. In plus, interfata de linie oferita de Zapp, sub numele ei comercial AccessTi, ofera si posibilitatea efectuarii de transmisii de date si Internet.