Informatiile juridice pot fi obtinute si pe Internet. Informarea se poate face pe site-uri specializate, acestea fiind practic publicatii de profil exlcusiv online. De asemenea, pot fi obtinute si servicii de consultanta juridica la cerere, atat pentru persoane fizice cat chiar si pentru avocati. Iar segmentul este intr-o continua dezvoltare, companiile de profil indreptandu-se pe termen mediu spre afaceri cumulate de cateva milioane de euro.

“Cred ca piata de informare juridica online se va profesionaliza, in urmatorii ani urmand sa urce la o valoare de cateva milioane de euro”, spune Alin Popescu, managing partner Legalnet SRL. Compania este cunoscuta pentru administrarea Avocatnet.ro, cotidianul juridic cu cea mai mare audienta din Romania (peste 200.000 de vizitatori unici pe luna, reprezentand o cota de piata de 12,5%, potrivit Trafic.ro).

Legalnet a decis in urma cu o luna sa lanseze cinci noi website-uri, fiecare din ele fiind axat pe o nisa de informatie juridica: ContractDeMunca.ro, ModelDeContract.ro, TaxeImpozite.ro, InfoSRL.ro si LegalRomania.ro.

Miscarea Legalnet are sens daca privim datele generale ale sistemului juridic din Romania. Potrivit Consiliului Barourilor Europene, tara cu cei mai multi avocati inregistrati in Europa de Est este Romania, cu peste 16.000 de avocati inregistrati in Uniunea Nationala a Barourilor. Pe pozitiile urmatoare se situeaza Bulgaria, Ungaria si Cehia, cu aproape 10.000 fiecare si Polonia cu peste opt mii de avocati.

In plus, in tara noastra sunt peste 20.000 de consilieri juridici inregistrati in Colegii profesionale, potrivit cifrelor comunicate de membrii Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania. Daca mai luam in calcul faptul ca, potrivit INS, in 2005 s-au inscris la o facultate de drept peste 60.000 de tineri si ca anual numarul absolventilor este de aproximativ 60.000, rezulta ca piata locala de informatie juridical are un potential de crestere considerabil. Iar numarul utilizatorilor de Internet, aflat intr-o continua crestere, precum si aderarea la Uniunea Europeana care a calmat procesul de legiferare si a starnit si mai mult interesul investitorilor straini pentru tara noastra, atrag atentia asupra Internetului, care poate deveni astfel o nisa importanta pe segmentul de profil.

Legalent a ales sa publice in .ro pentru ca “in print ar fi fost nevoie de investitii duble”, explica Alin Popescu. Compania este profitabila, veniturile fiind obtinute din publicitatea online, din consilierea oferita diferitilor clienti care doresc servicii personalizate si din comercializarea cartilor specializate pe magazinul online propriu. Spre exemplu, explica Alin Popescu, o casa de avocatura ar putea avea nevoie de o informatie juridica privind un tip de contract mai putin intalnit in jurisprudenta, si decat sa consume resurse umane si de timp pentru aflarea informatiei respective, ar putea sa apeleze la una din companiile care activeaza pe piata de publishing online de informatie juridica.

Managing partenerul Legalnet spune ca anul trecut au fost chiar cateva oferte de preluare, dar ca nu a fost inca momentul potrivit. “In cativa ani, cand reteaua va insemna si altceva decat piata romaneasca, o sa ne gandim si la acceptarea unor oferte de vanzare”, spune Alin Popescu, adaugand ca una dintre discutiile de preluare a mers chiar pana la auditul financiar al companiei. “Cred ca in acest moment putem concura direct cu Gazeta Prawna www.gazetaprawna.pl, publicatie din Polonia care si-a croit un drum independent, la fel ca noi. Ei au o colaborare directa cu Financial Times cu care au un parteneriat excusiv pentru Polonia”.

Citeste si:

Publishing legal de 18 miliarde de dolari anual

La nivel mondial, Thomson Legal & Regulatory, Wolters Kluwer, si LexisNexis (Reed Elsevier) domina acest segment de piata cu o cota de piata cumulata de 59.1 %, potrivit unui raport Outsell pentru anul 2006. Raportul previzioneaza ca marile companii isi vor extinde in viitor presiunea asupra pietei prin achizitionarea unui numar din ce in ce mai mare de companii din noua generatie, prezenta in mediul online fiind un atu. Potrivit Outsell, piata de profil va creste la nivel mondial pana in 2009 la o valoare de 18 miliarde de dolari.

Cresterea pietei locale este cerificata si de intrarea jucatorilor de calibru mondial, prin preluarea unor companii locale. Wolters Kluwer a intrat pe piata locala in 2005 prin preluarea de catre Wolters Kluwer Legal, Tax & Regulatory Europe - o importanta divizie din cadrul concernului international - a companiilor romanesti EON Programming si a Editurii Rosetti.

Cel mai important produs al companiei este programul software pentru informare juridica Sintact, program care a si atras practic interesul multinationalei pentru EON Pragramming. Sintact contine in baza sa de date informatii privind peste 160.000 de acte normative si 80.000 de anunturi publicate in Monitorul Oficial, programul fiind comercializat potrivit datelor prezentate de catre companie in peste 6.000 de licente. In plus, Wolters Kluwer Romania editeaza cinci periodice, publicand de asemenea prin Editura Rosetti mai multe carti de specialitate.

La nivel regional, exista si alte companii a caror prezenta a devenit de mult extrem de importanta in Europa de Est. CH Beck este spre exemplu o editura extrem de importanta in regiune, cu o prezenta importanta in tari precum Polonia, Cehia sau Romania.

Si cum Internetul presupune costuri reduse, afacerile companiilor de nisa din piata de informatii juridice vor creste direct proportional cu fiecare click dat de specialistii din domeniu.