In incercarea de a limita pirateria, Sony si EMI au scos pe piata compact discuri cu muzica pe care o poti copia doar de trei ori.

De curand, CD-urile celor de la Sony BMG au inceput sa fie protejate la copiere cu ajutorul unei tehnologii botezate XCP2, produsa de compania First 4 Internet. XCP2 provine de la "extended copy protection" si s-ar traduce prin protectie extinsa la copiere.

Rezultatul: utilizatorii obisnuiti pot copia muzica de pe CD, insa nu pot abuza, pentru ca numarul de copii este limitat de producator. De asemenea, continutul acestor discuri nu va putea fi copiat pe iPod decat cu acordul producatorului.

Pana la sfarsitul anului, cele mai multe CD-uri vandute de Sony in America vor incorpora noua tehnologie.

TEHNICA.

Citeste si:

EMI foloseste o metoda similara pentru protectia CD-urilor. Tehnologia provine de la Macrovision si le permite utilizatorilor sa realizeze trei copii. Primele produse de acest gen au ajuns pe rafturile magazinelor cu cateva zile in urma.

Cum fac cei de la Sony BMG sa "afle" cate copii s-au realizat cu ajutorul unui computer? CD-urile contin un mic program ce se autoinitializeaza si contorizeaza numarul copierilor. Discul contine un audio player, care te avertizeaza ca poti realiza doar trei copii. Poti realiza copiile direct din programul audio player prezent pe CD.

FLEXIBIL.

Cu toate acestea, protectia nu este imbatabila. Poti realiza cate trei copii ale discului original pe fiecare CD pe care il folosesti. De asemenea, poti face inca trei copii ale CD-ului daca ii descarci continutul in computer cu ajutorul Windows Media Player. Daca ai scris melodiile pe un alt CD folosind Windows Media Player, protectia nu va mai functiona pe noul CD.

Tehnologia XCP2 nu a fost gandita pentru a fi imbatabila, ci pentru a permite utilizatorilor sa asculte muzica pe orice dispozitiv. XCP prima varianta a programului este mult mai sigura, dar impiedica utilizatorii sa asculte muzica pe anumite dispozitive. XCP este folosita pentru CD-urile "de test", trimise posturilor de radio sau angajatilor companiei inainte de scoaterea pe piata a variantei comerciale.