Scopul companiei era sa dezvolte noi produse care sa reduca aproape in totalitate sprijinul venit din vanzarea de reclame conectate la cautarile pe Internet.

Dar in ultimii ani, cresterea veniturilor s-a diminuat dramatic, iar produse ca Google Checkout, serviciul de plata web, si Google TV Ads, care vinde timp de publicitate TV, nu au generat venituri semnificative, anunturile online fiind in continuare sursa principala de venituri, reprezentand 97% din total, scrie The Wall Street Journal.

Cu economia americana in recesiune, Google isi scade cheltuielile si reduce din numarul noilor proiecte. “Trebuie sa ne comportam ca si cum nu am sti” ce va urma sa se intample, a declarat CEO Google, Eric Schmidt. Compania va scurta “situatiile neclare”, a declarat acesta, de exemplu proiecte care nu prea au prins si proiecte care nu sunt cu adevarat interesante”. El a mai declarat ca firma sa nu va mai oferi locuri de munca pentru anumite proiecte experimentale.

Luna trecuta, a desfintat SearchMash, un site care este folosit ca experiment pentru noile cai de organizare a rezultatelor de cautare.

In aceasta luna, planuieste sa faca acelasi lucru si cu Lively, o lume virtuala lansata in aceasta vara unde utilizatorii online isi pot crea caractere. Google a explicat ca vrea sa “prioritizeze resursele si sa se axeze mai mult pe segmentul de cautari, publicitate si aplicatii”.

Anii de crestere rapida ai Google au fost alimentati in intregime de o singura afacere: vanzarea de anunturi de cautari, anuntul care apare langa rezultatele de cautare manipulat de motorul de cautare prin Internet. Compania a realizat ca aceasta crestere torida nu va continua la nesfarsit, insa pana acum nicio idee noua nu a produs venituri precum anunturile publicitare anexate la cautare.

Executivii Google au declarat ca incep sa se pregateasca pentru o crestere mai redusa fata de anul anterior, dar este de asteptat ca actuala criza financiara sa ii forteze sa isi mareasca aceste eforturi.

Recent, CEO-ul Google s-a intalnit cu executivii de top pentru a determina unde sa isi concentreze investitiile, iar printre cele mai importante prioritati se afla reclamele afisate, publicitatea pe telefoanele mobile si afacerea companiei de soft-uri.

El a declarat ca Google va muta inginerii si resursele din proiectele mai putin promitatoare catre ariile amintite anterior.

Google a fost surprins cu o problema pe care si alte companii importante, cum ar fi Microsoft si eBay, au intampinat-o inainte: adaptarea castigurilor la conditiile din piata. Veniturile au crescut viguros cu 31% in al treilea trimestru fata de anul anterior, dar au scazut de la 92%, cat era in 2005.

Totusi, cu incasari de 14 miliarde dolari si cu aproape 30% din piata de publicitate online din Statele Unite, Google este mult mai bine pozitionata decat competitorii sai, sustin analistii.

Citeste si:

Totodata, cel mai popular motor de cautare a anuntat luna aceasta ca va reduce numarul contractelor de munca, fara a face insa concedieri. Reducerea numarului contractelor de munca, in favoarea celor de colaborare, cu durata determinata, este o practica frecventa pentru realizarea de economii la fondul de salarii. In acest an, pe fondul economiei mondiale, actiunile Google au scazut cu 63%.

“Am incetinit ritmul de angajari, dar inca angajam oameni si continuam sa ne preocupam de acelasi gen de lucruri nebunesti, care ne-au facut cunoscuti”, spune directorul executiv al Google Inc., Eric Schmidt. Din totalul angajatilor, jumatate au contracte de munca, fie ca sunt programatori sau lucreaza ca personal de intretinere. In al treilea trimestru al acestui an, compania a angajat 519 oameni, mult mai putin decat in aceeasi perioada din 2007, cand au inceput sa lucreze pentru Google peste 2.000 de persoane.

Google a angajat un nou vice-presedinte pentru planificare financiara, Francois Delepine, care cauta sa standardizeze si sa gestioneze mai bine procesele de creare a bugetelor. Echipele financiare au inceput sa aloce mai multe recompense grupului care genereaza cele mai multe venituri per persoana, a declarat o persoana apropiata situatiei. Pentru a obtine venituri bune, compania a implementat cota parte pentru reprezentatii vanzarilor de publicitate si a decis plata mai multor angajati dupa performanta, au declarat aceleasi surse.

Compania a oprit din angajarile haotice, axandu-se in schimb pe angajari de care are cu adevarat nevoie. Anul trecut, in trimestrul al patrulea, angajarile au scazut la 889, comparativ cu 1.300 de angajati in perioada anterioara.

Pentru a gestiona mai bine proiectele in dezvoltare, principalii executivi au cerut inginerilor sa numeasca cele mai importante 20 de proiecte din interiorul unitatilor pe care le conduc, iar cei care au facut lista au ales volumul de resurse, a declarat un fost manager de productie Google.

Criza financiara a creat un nou sens de urgentare in interiorul companiei. Executivii au declarat ca ei raman increzatori unor proiecte despre care cred ca au potential pe termen lung, dar care ar putea sa saraceasca un altul mai mic. Printre aceste proiecte al caror viitor este incert se afla Google Notebook si Google Audio Indexing.

Un executiv a declarat ca Google se bazeaza pe decizii fundamentate pe aceleasi criterii pe care le-a folosit intotdeauna, cum ar fi numarul de utilizatori al unui produs si cat de multi bani crede compania ca poate produce.

De asemenea Google a angajat recent un nou director financiar, Patrick Pichette. Pregatit in practicile de management “Six Sigma”, un sistem de control rigid construit pentru a elimina pierderile, Pichette cauta sa reduca ineficientele si sa amane cheltuielile cand acest lucru este posibil.

Pichette a determinat compania sa ofere mai multa atentie pentru a echilibra capacitatile cu nevoile sale, au declarat surse apropiate situatiei. Comitetul de operare al Google a decis recent sa amane deschiderea unui nou sediu din statul american Oklahoma.

Exista unele dovezi ca eforturile Google incep sa dea roade. In octombrie, rivali precum Yahoo si eBay au anuntat concedieri dupa ce in trimestrul al treilea au emis rezultate destul de intunecate. Google a depasit asteptarile in scadere ale analistilor, in mare parte datorita controlului solid al costurilor. “Este mult mai mult ceea ce putem face”, a declarat CEO-ul Google, Schmidt.