Piata muncii se afla intr-o continua transformare, iar angajatorii trebuie sa se adapteze schimbarilor si, mai ales, nevoilor angajatilor. Companiile sunt acum mult mai atente cu tinerii, care sunt mai putin dispusi sa stea cativa ani la acelasi job. Acestia au nevoie de provocari, se plictisesc mult mai repede, iar un bun angajator trebuie sa stie sa le gestioneze asteptarile, ajutandu-i sa gaseasca ceea ce cauta. wall-street.ro a stat de vorba cu Jackie Avery, director HR Nestlé, despre asteptarile tinerilor de la locul de munca, joburile de care ei sunt interesati, dar si despre cum intervin marile companii pentru a reduce somajul in randul tinerilor.

Specialistii in recrutare spun ca, in ultimii ani, a aparut o discrepanta tot mai mare intre generatii in ceea ce priveste perspectiva asupra echilibrului dintre viata profesionala si cea personala si deschiderea fata de provocari si oportunitati.

"In zilele noastre, tinerii sub 30 de ani, exponenti ai generatiei „digitale”, sunt mai flexibili si mai deschisi in ceea ce priveste drepturile si nevoile proprii - atat personale, cat si profesionale. Ei doresc sa aiba timp pentru hobby-uri si, in egala masura, sa fie implicati in cat mai multe proiecte. Cateodata simt ca tinerii romani sunt mai entuziasmati decat cei din Vestul Europei, sunt inclinati sa faca lucruri noi si sa obtina rezultate, lucreaza foarte mult pentru a-si atinge scopurile. Iar, in opinia mea, aceasta este reteta succesului in cariera", a declarat Jackie Avery, director HR Nestlé, pentru wall-street.ro.

Din pacate, insa, asteptarile pe care le au tinerii de la jobul lor nu se potrivesc mereu cu realitatea din piata muncii. De exemplu, asteptarile lor salariale sunt foarte mari in comparatie cu experienta si competentele pe care le au.

Tot mai putini someri in...
Citeste si: Tot mai putini someri in Bucuresti: rata oficiala a ajuns la 1,3%

Am mentionat deschiderea spre oportunitati si provocari, precum si despre dorinta de a respecta drepturile si aspiratiile tinerilor de astazi. Toate acestea sunt legate de nerabdarea specifica tineretii, care se reflecta atat in dezvoltarea profesionala, cat si in asteptarile salariale. In general, asteptarile lor sunt foarte mari in comparatie cu experienta si competentele pe care le au. Prin urmare, de multe ori, realitatea unei companii poate fi o surpriza: li se cere sa fie perseverenti, sa aiba rabdare sa creasca, sa-si descopere punctele forte si punctele slabe, sa le imbunatateasca. Ceea ce poate insemna, uneori, ca tinerii trebui sa petreaca mai mult timp pe aceeasi pozitie, pentru a ajunge sa stapaneasca sarcinile si provocarile specifice inainte de a se muta in alt rol, iar aici se naste contradictia dintre asteptari si realitate. Tinerii de astazi sunt mai putin dispusi sa stea cativa ani la acelasi loc de munca, ei au nevoie de provocari, doresc mereu ceva nou, se plictisesc mult mai repede, iar aici rolul nostru este de a le gestiona asteptarile, ajutandu-i sa gaseasca ceea ce cauta in cel mai potrivit context in cadrul companiei

Jackie Avery, director HR Nestlé

Compania Nestlé incearca sa gaseasca solutii pentru acesti tineri. Internshipul este prima etapa in care tinerii intra in contact cu viata profesionala, invata sa-si gestioneze timpul si sa se organizeze, interactioneaza cu multi oameni. Apoi, internshipul poate continua cu o pozitie de juniorat, in care tanarul angajat obtine un statut bine definit, are propriile sarcini independente, propriile sale mici proiecte. Perioada petrecuta in acest stadiu poate varia intre un an si trei ani.

"In acest timp, incercam sa expunem tinerii la mai mult decat un simplu loc de munca: ei au posibilitatea de a participa la toate tipurile de initiative de dezvoltare ale companiei noastre, dedicate tinerilor (de exemplu, Coffee Talks organizate in mod regulat cu persoane de interes pentru ei, potrivite pentru dezvoltarea lor profesionala si personala) si de a dedica o parte din timpul lor - proiectelor speciale interdepartamentale, care le antreneaza creativitatea si ii scot din zona de confort. Desigur, luand in considerare implicarea lor, dorinta de a creste si de a se perfectiona in domeniul nostru de activitate, cariera lor poate atinge cele mai inalte si ambitioase pozitii, la nivel national si chiar international", a explicat reprezentanta Nestlé.

Sute de mii de romani vor sa...
Citeste si: Sute de mii de romani vor sa lucreze, dar nu isi cauta de munca

Ce face Nestlé pentru a sprijini angajabilitatea tinerilor

Initiativa Nestlé de sprijinire a ocuparii fortei de munca in randul tinerilor dateaza din anul 2013, atunci cand somajul in randul tinerilor din Europa se afla la un nivel critic. De atunci, compania ofera tinerilor angajati oportunitati de invatare, dezvoltare profesionala si personala, de la cursuri de formare, la sesiuni de coaching cu manageri de de top.

"Programul "Nestlé Needs YOUth" se concentreaza asupra cresterii ratei de angajare a tinerilor, prin oferirea unor experiente profesionale precum primul loc de munca, stagii/training-uri si o multitudine de evenimente pentru dezvoltarea tinerilor, conduse de profesionistii nostri", a adaugat sefa HR Nestlé.

De asemenea, in 2014, Nestlé a lansat "Alliance for YOUth", un program initiat din dorinta companiei de a contribui la imbunatatirea situatiei somajului la nivel european.

"Alliance for YOUth" este prima miscare paneuropeana condusa de mediul business, care implica mai mult de 200 de companii, ce are ca scop dezvoltarea unei serii de initiative profesionale care sa ofere tinerilor o experienta de lucru semnificativa si sesiuni de formare. Ne adresam tinerilor sub 30 de ani si, printre actiunile noastre, putem enumera ateliere de dezvoltare profesionala (de marketing, finante, vanzari etc.), ateliere de dezvoltare personala (leadership, inteligenta emotionala), ateliere pentru cariera (”Cum sa-ti scrii CV-ul”, ”Cum sa te prezinti la un interviu de angajare” etc.). La acestea se adauga oportunitatile de internshipuri si locuri de munca part-time sau full-time, atat in compania noastra, cat si in companiile partenere, de la intreprinderi locale pana la membrii activi ai EAfA (European Alliance for Apprenticeships), care promoveaza programele de internship si ucenicie, in calitate de ambasadori activi pentru formarea profesionala in Europa

AMOFM, anunt pentru...
Citeste si: AMOFM, anunt pentru absolventii institutiilor de invatamant

Jackie Avery, director HR Nestlé

La nivel local, partenerii “Alliance for YOUth” sunt: Adecco, Cargill, Catalyst, CHEP, DS Smith, Engie, EY, FM Logistics, Google, G7, Metro, Nielsen, Publicis si SC Spar Business Ideas Provider.

Ce joburi din cadrul Nestlé sunt interesante pentru tinerii romani

Cele mai atractive pozitii din cadrul Nestlé sunt programele de internship si joburile din domeniile marketing, comunicare, financiar, vanzari si resurse umane.

Programele noastre de internship din cadrul companiei ii expun pe tineri la mediul profesional de afaceri, care ii ajuta sa inteleaga si sa experimenteze provocarile vietii profesionale. Tinerii incep sa aprecieze valori precum independenta si munca in echipa si invata sa fie responsabili.

Jackie Avery a vorbit si despre calitatile pe care trebuie sa le indeplineasca un candidat cu experienta, dar si unul fara experienta, pentru a fi angajat la Nestle.

Indiferent daca un candidat are experienta profesionala sau nu, cerintele cheie sunt aceleasi: indeplinirea cerintelor locului de munca, educatia, atitudinea corecta, entuziasmul, motivatia. In functie de jobul pentru care omul aplica, mai conteaza experienta practica, precum si calitatile de leadership.

"Pentru o pozitie care cere experienta bogata, nu ne asteptam doar la aptitudini profesionale foarte bune, ci si la o foarte buna interactiune cu toti angajatii. Echipele noastre de top management sunt compuse din oameni care sunt modele pentru ceilalti, care ii ajuta pe tinerii angajati sa invete, care pot fi mentori sau ”antrenori”", a completat aceasta.

Insa chiar si o multinationala pentru Nestle, are dificultati in a gasi candidatii potriviti. Pentru specialistii in HR este tot mai dificil sa gaseasca oamenii potriviti pentru vanzari si financiar.

"Poate ca motivul principal este ca ne aflam intr-un context de dezvoltare accelerata, in care mediul privat se caracterizeaza printr-o adevarata lupta pentru talente. In plus, cu atat de multe companii care vand produse si servicii, exista o concurenta acerba pe piata muncii, in cautarea continua a celor mai talentati oameni - atat in zonele de vanzari, cat si in cele de operatiuni", a explicat sefa HR Nestlé.

Cum sa iti scrii un CV si cum sa te prezinti la interviul de angajare

Unele dintre cele mai bune sfaturi pe care le-as putea oferi tinerilor ar fi sa-si adapteze CV-ul la locul de munca la care aplica si, bineinteles, sa sublinieze realizarile pe care le au, chiar daca nu au experienta de lucru practica, spune Jackie Avery. Orice activitate voluntara, orice participare la activitatile diferitelor organizatii in care sunt inscrisi, proiectele lor academice si orice actiune mica ce i-ar putea diferentia de alt candidat!

Odata ajuns in fata angajatorului, un candidat trebuie sa fie capabil sa isi demonstreze abilitatile prin exemple concrete. De asemenea, onestitatea si deschiderea sunt unele dintre cele mai importante valori pe care un intervievator le apreciaza la un posibil candidat.

In cazul in care sunt informati ca vor primi un test (de exemplu, de limba engleza sau Excel), ei au nevoie si de o pregatire anterioara pentru a creste sansele de a obtine un punctaj ridicat.

Cum ar putea interveni companiile pentru a mai reduce din numarul tinerilor someri?

Pentru a reduce somajul in randul tinerilor, angajatorii ar trebui sa mai reduca din pretentiile legate de experienta necesara pentru anumite pozitii si sa ofere o sansa unui candidat cu potential bun, dar cu mai putina experienta, prin crearea de oportunitati pentru stagii platite (internshipuri), prin investitii in dezvoltarea tinerilor, prin parteneriate cu mediul educational sau organizatii de profil, sustine Jackie Avery.

Mai mult, spune aceasta, trebuie sa existe un dialog cu factorii de decizie care pot crea programe de incurajare a educatiei vocationale ca la carte, o strategie pe termen lung si investitii in parteneriatul public-privat, care sa asigure continuitatea si viabilitatea societatii.

Jobul tau are mai multe sanse sa fie vazut de oamenii potriviti pentru tine, daca il promovezi la noi. Posteaza aici.

Sursa foto: Shutterstock.com / Rawpixel.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Cum poate un startup sa reduca costurile fara a-si afecta eficienta