Din ce in ce mai multi romani prefera sa-si cumpere produsele dorite de pe internet. Potrivit site-ului www.trafic.ro, numarul celor care acceseaza zilnic paginile de comert electronic romanesti se apropie de 500.000. Procedura este foarte simpla: dai pe un motor de cautare un produs si-ti apar dintr-o data o multime de oferte. Sau accesezi cele mai cunoscute site-uri din domeniu si alegi produsul dorit la pretul cel mai bun.

Nu mai exista nimic ce nu poate fi gasit intr-unul dintre mall-urile virtuale. Cu toate acestea, cele mai cautate sunt produsele electronice si electrocasnice, care se afla in topul cumparaturilor de pe internet si in statele occidentale. Dovada in acest sens este volumul de vanzari al companiilor de profil, vanzari ce au crescut considerabil odata ce a fost posibila achizitionarea pe internet.

Magazinele virtuale

Accesarea site-ului unui magazin virtual este echivalenta cu vizita intr-unul dintre cele mai mari centre comerciale ale Capitalei, cu mici diferente: nu mai suferi de dureri de picioare, de plictiseala sau din cauza inghesuielii. Si nici nu mai trebuie sa fii deranjat de antipatia unei vanzatoare care abia asteapta sa i se termine programul. Stand confortabil la birou, poti alege cu un simplu click chiar si cadoul potrivit pentru cea mai buna prietena. Proprietarii site-urilor de comert electronic spun ca depun eforturi pentru a oferi clientilor cea mai mare varietate de produse.

Unul dintre proprietarii site-ului emania.ro, Andrei Baciu, sustine ca a primit comenzi de la romanii din strainatate, produsele fiind virate rudelor din Romania. „Rudele din strainatate cumpara cadouri pentru cei din tara, platindu-le cu cardul”, explica Baciu.

Potrivit acestuia, magazinele virtuale sunt o alternativa atractiva si pentru clientii din provincie: „In orasele mai mici nu se gasesc toate tipurile de telefoane mobile ca in Bucuresti, de exemplu. La noi se gasesc de toate si clientul are de unde sa aleaga. Cei din Capitala mai apeleaza la serviciile noastre din lipsa de timp”, a adaugat acesta.

Calculatoarele si electrocasnicele, in top

„Cel mai bine se vand calculatoarele si partile componente, precum si electrocasnicele. In ultima perioada insa am primit foarte multe comenzi si pentru jucarii”, ne-a declarat Jean Rusu, proprietarul site-ului magazinultau.ro. Pana acum pagina s-a adresat in special persoanelor fizice, dar pe viitor intentioneaza sa se indrepte si spre institutii si societati comerciale. La sfarsitul anului trecut, vanzarile firmei s-au ridicat la 900.000 de euro.

Site-uri specializate

Alaturi de electrocasnice, in ultimul an au inceput sa devina cautate si magazinele virtuale cu produse pentru copii. Nimic nu lipseste de pe site-urile de specialitate, de la biberoane si suzete, la hainute sau jucarii. Statisticile arata ca din ce in ce mai multi romani prefera sa cumpere produsele dorite pentru copii lor de pe internet.

Proprietarul site-ului chicbebe.ro, Cristian Rosoiu, ne-a povestit cum s-a gandit sa infiinteze o pagina cu articole pentru bebelusi: „Acum cinci ani, cand s-a nascut fiul meu, nu exista pe piata nimic asemanator, erau magazine putine cu articole pentru bebelusi si majoritatea de proasta calitate. In plus, imi era foarte greu sa alerg prin tot orasul pentru a gasi ceea ce doream”.

Citeste si:

El sustine ca produsele pe care le promoveaza sunt furnizate de cele mai bune firme din domeniu si adeseori a primit felicitari de la clienti. „M-au sunat sa-mi multumeasca pentru faptul ca nu mai sunt nevoiti sa bata drumurile”, ne-a mai declarat Rosoiu.
O alta afacere din ce in ce mai prospera cu ajutorul internetului este aceea a produselor cu tenta erotica. „Romanii sunt inca rusinosi atunci cand cumpara ceva de la noi. Cand comanda pe internet, au parte de discretie totala”, sustine Andrei Pop, proprietarul site-ului sex-shop.ro.

Plata se face la livrare sau de pe card

Majoritatea site-urile de comert electronic din Romania au optat pentru varianta platii ramburs. Adica, cumparaturile sunt trimise prin posta sau firme de curierat rapid, iar plata se face la momentul ridicarii coletului. Insa, din 2004 au inceput sa aiba lipici la romani si platile cu cardul pe internet, dupa ce, in anii trecuti, volumul platilor facute prin internet era aproape neglijabil.

La finele lui 2004, companiile Visa si Mastercard au raportat cresteri-record ale comertului electronic in Romania, de ordinul a 200%.

Cumparaturile platite pe internet cu carduri

Mastercard au crescut cu 183% anul trecut, insumand 0,77 milioane euro. Si in statisticile Visa figureaza ritmuri de crestere aproape similare - 193%. Anul trecut, romanii au platit prin reteau Visa 4,6 milioane dolari pentru cumparaturile de pe internet.

Potrivit datelor companiei, este interesant faptul ca romanii isi folosesc cardurile bancare pentru a plati pentru cumparaturile din strainatate. Mare parte a celor 4,6 milioane de dolari (43%) tranzactionati pe internet au ajuns in buzunarele magazinelor virtuale americane, iar cele italiene si englezesti au atras inca 31% din sumele cheltuite de romani pe internet.

4.600.000 de dolari au insumat platile pe internet de pe cardurile VISA in 2004

1. www.okazii.ro (69.456 vizitatori) - site de licitatii
2. www.flamingo.ro (28.639 vizitatori) - site-ul distribuitorului de computere
3. www.emag.ro (24.704 vizitatori) - calculatoare, componente, electronice, electrocasnice
4. www.ultrapro.ro (23.032 vizitatori) - calculatoare, electronice, electrocasnice
5. www.dol.ro (19.576 vizitatori) - site-ul magazinului Diverta: carti, muzica, filme, DVD, it& electronice, papetarie)
6. www.altex.ro (16.152 vizitatori) - magazin de electronice, electrocasnice, calculatoare
7. www.insoft.ro (15.481 vizitatori) - magazin IT& C
8. www.domo.ro (10.678 vizitatori) - electrocasnice, IT&C
9. www.dc-shop.ro (8.577 vizitatori) - depozit de calculatoare
10. www.digitalworld.ro (8.209 vizitatori) - electronice, computere, foto
sursa: www.trafic.ro