Daca la nivel european, cea mai aglomerata zi in privinta comertului online este lunea cea mai apropiata de inceputul lui decembrie, in Romania estimarile organizatiei sunt confirmate de unii jucatori si infirmate de altii.

"Din datele existente pana la aceasta ora (16.30 n.red) nu se confirma aceasta previziune pentru Romania. Numarul tranzactiilor efectuate pana la aceasta ora indica o zi obisnuita", a declarat pentru Wall-Street Marin Mitroi (foto), director general RomCard, procesator de plati online prin card bancar.

Tranzactiile prin cardurile Visa inseamna in jur de 60% dintre platile procesate de Romcard, evaluate la in jur de 100 de milioane de euro in acest an, fata de 53,1 mil euro in 2008, potrivit estimarilor Gecad ePayment, integrator de solutii pentru comert electronic, care inseamna in jur de 90% dintre platile procesate de RomCard.

Chiar daca aceasta zi nu a fost cu nimic deosebita, dupa cum afirma reprezentantul RomCard, in general, zilele de luni sunt de varf, cu circa 30% mai multe tranzactii, comparativ cu celelalte zile ale saptamanii.

“Intr-o zi obisnuita avem circa 4.000 de tranzactii, cu un volum de circa 300.000 de euro, iar in zilele de luni se realizeza circa 5.200 de tranzactii si un volum de aproximatiov 400.000 de euro", afirma el.

Opinia lui Mitroi este sustinuta si de Carmen Sebe, directorul executiv al Gecad ePayment.

Numarul si valoarea tranzactiilor inregistrate astazi (ieri n.red) nu difera de o zi obisnuita. In general, luni este una din zilele saptamanii in care au loc mai multe tranzactii, dar pana acum nu am remarcat o activitate deosebita in zona achizitiilor online. Nici pe 30 noiembrie 2008 nu s-a inregistrat o crestere a numarului de tranzactii sau a volumelor tranzactionate. Este adevarat ca astazi, in SUA, comerciantii online «sarbatoresc» Cyber Monday, zi in care magazinele online ofera promotii substantiale, ceea ce duce la o crestere a cumparaturilor pe internet, dar cred ca in Romania nu exista o astfel de traditie in comertul electronic", afirma Sebe.

Ea adauga ca, in general, nu exista «cele mai aglomerate zile”, dar se poate vorbi de perioade cu vanzari mai mari.

“Anul acesta, cel mai multe tranzactii, peste 100.000 s-au derulat in octombrie. Tinand cont de faptul ca in aceasta perioada a crescut numarul de tranzactii in turism, punem cresterea pe seama faptului ca utilizatorii si-au cumparat bilete de avion si pachete de vacanta cu ocazia sarbatorilor de iarna", a mai declarat reprezentanta diviziei grupului Gecad, condus de Radu Georgescu.

Nici pentru magazinele online din grupul FIT Distribution, care include nume precum PCfun sau ElectroFun, nu a fost valabila estimarea Visa.

"
Ziua de 30 noiembrie a fost, in majoritatea ultimilor ani (si mai ales anul acesta), una dintre cele mai slabe zile din intregul an, atat in ceea ce priveste platile cu cardul, cat si vanzarile in general. Asa ca nu exista nici cea mai mica legatura in Romania cu cifrele indicate de Visa la nivel european, motivul fiind ca in Romania, ziua de 1 decembrie este sarbatoarea nationala, iar in situatia specifica din acest an, ziua de luni, 30 noiembrie, a fost considerata de multi ca o "punte" intre weekend si sarbatoarea nationala. Din acest motiv, luni si marti sunt zile cu incasari foarte mici", afirma Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution.

Potrivit managerului, un alt motiv pentru care datele Visa nu se aplica in Romania este faptul ca romanii incep sa-si faca cumparaturile abia dupa 15 decembrie, atat pentru ca sunt mai putin rigurosi decat vest-europenii, dar si pentru ca atunci isi primesc salariul ori prima de Craciun.

Insa exista si jucatori din piata de comert online pentru care estimarile Visa s-au adeverit, un astfel de exemplu fiind eMag, cel mai important retailer IT&C local, cu afaceri in 2008 de 73,1 milioane de euro.

"Se pare ca 30 noiembrie a fost intr-adevar o zi record de vanzari, dar raportata la perioada anterioara. Trendul tranzactiilor cu cardul in Europa este foarte departe de a da trendul retailului online in Romania pentru ca la noi majoritatea cumparatorilor prefera plata la livrarea produsului, dupa ce sunt siguri ca totul este OK. Ca si cifra, ziua de astazi (ieri n.red) va insemna un salt de aproximativ 25% peste saptamana trecuta, dar va fi depasita in primele zile din decembrie. Varful sezonului este intre 10-23 decembrie, iar dupa mersul actual al pietei estimam ca vanzarile in decembrie vor fi cu cel putin 50% mai mari ca in luna anterioara", a declarat pentru Wall-Street, Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag.

Daca majoritatea domeniilor au inregistrat scaderi importante din cauza crizei, printre acestea aflandu-se si piata de IT, cu vanzari la jumatate fata de anul trecut, comertul online va scadea in acest an cu cel mult 10% fata de estimarile initiale de 250 de milioane de euro.

Piata de comert online este evaluata in prezent la in jur de 225 de milioane de euro, fata de 200 de milioane de euro in 2008, iar, de exemplu, Marius Ghenea crede ca anul viitor aceasta va ajunge la 350 de milioane de euro.

Ce spune Visa:

- 4,5 milioane de tranzactii pe 30 noiembrie in valoare de 318 milioane de euro;
- cea mai plina perioada pentru tranzactiile online era asteptata in jurul pranzului, cu un alt varf al tranzactiilor in jurul orei 19;
- 220.000 de euro se estimau a fi cheltuiti pe cardurile Visa la fiecare minut;
- in 2008, 1 decembrie a fost cea mai aglomerata zi pentru comertul electronic, cu peste 280 mil euro cheltuiti pe cardurile Visa in Europa
- in magazinele fizice, Visa Europe estimeaza ca cea mai plina zi va fi miercuri, 23 decembrie cu peste 27 milioane de tranzactii in Europa in valoare de aproximativ 1,4 miliarde de euro, in crestere cu 9% fata de 2008;
- cea mai aglomerata perioada va fi intre orele 11 si 24, joi, 24 decembrie cand Visa va procesa pana la 850 tranzactii pe secunda, comparativ cu 731 in 2008.