Mai multe retele de francize de specialitate au declansat in Romania campanii de racolare a micilor intreprinzatori IT&C, care sa-si infiinteze sau sa-si dezvolte o afacere cu sporul de siguranta pe care-l ofera o reteta verificata de piata.

Se inmultesc retelele afacerilor in franciza din domeniul serviciilor IT&C si din cele adiacente. Firme internationale cu marci valoroase in sector desfasoara intense campanii de recrutare, ultima veste mare de pe acest front fiind intrarea pe piata a Computer TroubleShooters, a carei master franciza a fost recent contractata in Romania, potrivit InfoFrancize.

In general, 61% dintre cei 400 de francizori au spus, nu foarte demult, ca isi vor extinde retelele in Romania, potrivit unui sondaj efectuat de CHR Consulting. Cei chestionati sunt din Spania, Italia, Franta, Marea Britanie si SUA. Cu doi ani in urma majoritatea evita Romania.

NOU-VENITII

Cele mai proaspete francize acopera segmente de piata foarte diverse, de la servicii externalizate de resurse umane (SmartTree), servicii complete de comunicatii, incluzand legatura cu serviciile postale, copierea si distributia documentelor si Caf... Internet (ca in franciza 3@1), consultanta in domeniul vanzarilor inclusiv prin metode business to business (One2Connect), pana la servicii de depanare calculatoare la sediul/domiciliul clientului, care constituie obiectul de activitate al Computer TroubleShooters (CTS).

Toate sunt bune exemple de optimizare a caracteristicilor sistemului de afaceri in franciza cu cele ale unei mici intreprinderi IT, care se poate lansa pe nisele amintite si intra in retele cum sunt cele de mai sus sau altele. "One man company". Cea mai proaspata noutate, CTS, este de fapt o retea internationala de 450 de francize, intinsa pe toate continentele lumii, care vrea sa deschida in Romania 1.000 de unitati in urmatorii cinci ani, oferind instalare de hardware, software, Internet, retele locale, depanare, training. Afacerea urmeaza sa se dezvolte mai intai in marile orase din Romania prin transferul francizei atat catre persoanele de tipul "one man company", cat si prin companiile cu aproximativ sapte-opt angajati.

COSTURILE

De pilda, taxa de intrare in reteaua CTS costa aproximativ 1.000 de euro, la care se adauga investitiile proprii si o cota din venituri. Tot 1.000 de euro te costa sa intri si in reteaua One2Connect, pentru a asista alte IMM-uri la extinderea afacerii, punand clientii "fata in fata". Se adauga o redeventa de 1.500 euro/an. Pentru a deveni Master Franchisee (care distribuie franciza), costurile sunt mai mari, intre 30.000 si 150.000 de dolari, plus echipamentele (ca in cazul 3@1 Postal, Business & Communication).

MIRAJUL FRANCIZEI

"Francizatul" (persoana fizica sau companie) primeste dreptul de a derula afacerea sub un brand renumit, de a opera in cadrul unui teritoriu de exclusivitate al acestuia si, suplimentar, expertiza francizorului in ceea ce priveste know-how-ul tehnici de vanzare, secrete de administrare a afacerii dupa modelele caracteristice, suport in activitatile de marketing si promovare, instrumente standardizate de derulare a proiectelor. Potrivit unui sondaj al CHR Consulting, 39,7% dintre cei care au intrat intr-o retea considera ca sistemul asigura intrarea mai usoara pe piata si vizibilitate mai mare fata de concurenta. Alti 33% au intrat pentru ca nu aveau experienta in domeniul respectiv. Dificultatile se leaga mai ales de capitalul initial, cultura locala si de amplasare.