Apetitul romanilor pentru jocurile de calculator originale creste cu aproximativ 33% pe an. In acest an, se estimeaza ca vinzarile de jocuri vor depasi suma de patru milioane de euro. Integrarea in Uniunea Europeana va atrage, probabil, o crestere a preturilor.

Romania nu este inca o piata prea promitatoare pentru marii producatori de jocuri. Nivelul foarte mare al pirateriei face ca doar o mica parte a surselor de distractie pentru gamerii inraiti sa fie originale. Piata neagra continua sa fie principalul furnizor, mai ales ca un joc poate fi cumparat la un pret de pina la sase ori mai mic. Totusi, conform celor care se ocupa de distributie, numarul persoanelor care prefera jocurile originale este in crestere. Si in acest sector este pomenita clasa medie, alcatuita din fosti gameri care au joburi bine platite si care isi permit sa-si cumpere un joc original.

Afacere in crestere

Pina acum opt ani, pe piata romaneasca nu se gaseau jocuri originale. „In primul an, am adus jocuri in valoare de 8.000 de euro“, spune Teo Paduraru, directorul Best Distribution, principalul distribuitor de jocuri pentru PC si console din Romania. Acesta spune ca se observa o crestere a pietei jocuri-lor in ultimii ani. „Pornind de la putin, nu e greu sa cresti. Pot sa spun ca crestem constant cu 33% pe an“, spune acesta. Pentru acest an, anticipeaza vinzari de 3,5 milioane de euro, adica se vor vinde intre 150.000 si 200.000 de jocuri. Per total, pe piata se asteapta ca in total, in acest an, sa se vinda intre 200.000 si 260.000 de jocuri originale. „Sumele obtinute din vinzarile de jocuri pe piata romaneasca ar putea fi intre 4.000.000 si 6.000.000 de euro. Este posibil ca toate cifrele sa fie insa date peste cap in luna decembrie, de Sarbatori“, apreciaza Doru Raduta, director general al altui distribuitor, TNT Games. Integrarea in Uniunea Europeana nu constituie un avantaj pentru piata jocurilor.

„In strainatate, un joc costa 49,99 de euro, in vreme ce in Romania acesta costa 30 de euro. Unele jocuri sint mai scumpe, altele mai ieftine. Ne apropiem de integrarea in UE si, probabil, se vor uniformiza preturile“, spune Teo Paduraru. Exista insa si speranta ca nu toti producatorii vor face acest pas.

Hypermarketul si nivelul de trai

O mare parte a cresterii numarului de jocuri originale se datoreaza si numarului mare de hypermarketuri deschise in ultimii ani. De aici, le cumpara fie cei care nu au timp sa mearga prea des la cumparaturi, fie cei care vor sa faca un cadou copiilor. Un alt factor il constituie cresterea salariilor, care face ca un joc sa nu mai para chiar asa de scump. Romanii prefera jocurile cu fir epic ancorat in prezent celor bazate pe povesti cu cavaleri si monstri. Cel mai mare succes pe piata romaneasca il are seria Sims. Pe locurile urmatoare, se situeaza seria Need for Speed si seria Warcraft. Abia apoi vine seria FIFA. Si Guild Wars a devenit popular pe piata autohtona.

Pirateria, inca o problema

Principala problema o constituie pirateria, mult mai mare in cazul jocurilor, decit in cazul programelor software. „In ceea ce priveste jocurile, cred ca pirateria este de peste 99%“, spune Teo Paduraru. Piata neagra reprezinta insa principalul concurent. Un joc, care in magazin costa aproximativ 110 RON, poate fi achizitionat de la coltul strazii cu 20-30 RON. „Principalul avantaj al achizitionarii unui joc original il constituie lipsa riscului. Este posibil ca un joc cumparat de pe strada sa nu mearga. Un alt avantaj il constituie manualul in limba romana“, spune Doru Raduta.

Acesta nu exclude nici posibilitatea ca pe discul piratat sa fie inclus si un troian, astfel incit problemele celor care nu sint atenti sa devina mult mai grave. Cea mai semnificativa reactie a producatorilor de jocuri o constituie lansarea versiunilor online. Printre exemplele enumerate de distribuitori se numara World of Warcraft sau Guild Wars, in cazul carora pirateria nu are prea multe sanse. Cu toate acestea, pretul pare a fi principalul criteriu pe care il iau in seama cumparatorii autohtoni.