Unul dintre elementele care stau la baza acestei preferinte este si faptul ca romanii nu sunt la fel de transparenti precum este acest mediu, afirma Alexandre Almajeanu, investitor francez de origine romana care s-a implicat in site-uri precum Metropotam.ro, eRepublik.com sau Balaur.ro.

“Intr-adevar, lipsesc cateva sute de milioane de euro in piata de publicitate online sau in cea de comert electronic. Ramane ca acest gol sa se umple mai incet sau mai rapid, in functie de actorii care vor intra pe piata. Dar cred ca vin din ce in mai multi straini care fac business in online si acesta da un sentiment pozitiv, pentru ca odata cu cresterea competitiei, tot sistemul se amelioreaza. De exemplu, in strainatate actorii din internet se simt parteneri, ceea ce este opus mentalitatilor romanesti. Pentru ca aici daca pui la o masa zece persoane cu experiente cat de cat comune, dupa doua ore pleaca in directii care nu au niciun sens”, explica omul de afaceri, plecat in anii ’80 in Franta si care in prezent este stabilit in Belgia.

Piata de publicitate online era anul trecut estimata la 15,4 milioane de euro, conform datelor asociatiei industriei romanesti de publicitate pe internet IAB Romania si companiei de consultanta financiara PricewaterhouseCoopers Romania, in timp ce piata de comert electronic va ajunge in 2010 la 350 de milioane de euro.

Comparativ, investitiile nete in publicitate online in Franta au fost estimate anul trecut la 2,11 miliarde de euro, potrivit Institutului de cercetare si studii publicitare (IREP) si France Pub (departamentul de cercetare al grupului Hersant Média).

Alexandre Almajeanu adauga ca si cei din strainatate care investesc acum in internet nu sunt prezenti in acest mediu de promovare de mai mult de trei sau patru ani.

“De exemplu, cred ca Danone se uita putin anecdotic catre internet si acum nu mai e deloc asa. Dar, in general, cei care investesc in internet sunt jucatorii mai mici, apoi cei din comertul electronic si abia apoi vin companiile mari. Insa publicitatea pe internet de aici nu este favorizata de mentalitatea romaneasca pentru ca internetul este un mediu al transparentei, iar romanii nu sunt asa. Astazi nu este asa, dar cred ca internetul va schimba lucrurile”, spune Almajeanu.

In cei aproximativ trei, patru ani de cand investeste in internet, omul de afaceri s-a implicat in 15 - 20 de afaceri online din Romania, Franta, Belgia, Olanda si chiar si China, o piata despre care spune ca este foarte dificila din cauza culturii diferite fata de bani si fata de straini. ”De exemplu, noi platim de cinci ori mai scump decat ei chiria pentru birou”, explica investitorul.

Citeste si:

Almajeanu a absolvit in 1995 in Franta “L’institut Supérieur du Commerce”, iar in 2001 a lansat site-ul de comparare a ofertelor turistice VoyagerMoinsCher.com pe care la finalul lui 2008 l-a vandut pentru cateva milioane de euro catre PriceMinister.com, al doilea site de comert online din Franta, dupa eBay.

In 2006 a devenit unul dintre fondatorii grupului Metropotam, care detine publicatia online de recomandari pentru petrecerea timpului liber Metropotam.ro, iar de aproximativ trei ani investe intre 50.000 si 150.000 de euro in site-uri romanesti sau din alte tari prin acestea numarandu-se Le Nouvel Economiste, 123Flori.ro sau eRepublik Labs Limited, compania care dezvolta jocul international de strategie politica, economica si militara eRepublik.

Cea mai mare investitie facuta pana acum de francezul de origina romana este de 200.000 de euro in site-ul olandez Myngle, care este folosit pentru invatarea limbilor straine, iar cea mai recenta investitie anuntata este cea de 50.000 de euro in motorul de cautare de locuri de munca Balaur.ro.

In site-uri locale precum 123Flori.ro sau eRepublik, printre partenerii de business ai lui Almajeanu se numara si Alexis Bonte, un alt francez care investeste sume importante in online-ul romanesc, acesta fiind si actionarul majoritar al site-ului de partajare de continut video Trilulilu.

Investitorul spune ca in permanenta primeste diferite propuneri de afaceri in care sa investeasca si ca ceea ce conteaza cel mai mult atunci cand alege un start-up in care sa se implice sunt echipa si planul de business.

Chiar daca spune ca ii admira foarte mult pe tinerii antreprenori romani pentru ca sunt foarte entuziasti si curajosi, omul de afaceri remarca faptul ca o parte dintre cei care infiinteaza un business nu utilizeaza la maximum oportunitatile pe care le au, de exemplu informatiile de pe internet.

“Antreprenoriatul in Romania are cativa ani si pentru ca nu are niciun trecut, in timp ce in alte tari un tanar care vrea sa fie antreprenor se poate duce la parinti sa-i intrebe anumite lucruri, in Romania nu se intampla acest lucru. Un antreprenor roman o ia de la zero, e ca si cum am incepe sa inventam electricitatea”, explica Almajeanu, sfatuindu-i pe antreprenorii romani ca atunci cand lanseaza un business sa aiba inca doi asociati si sa fie foarte atenti la cash si la planul de business.