In timp ce intreaga piata de publicitate este printre cele mai lovite industrii, aceasta diminuandu-se la 308 milioane de euro in 2010 fata de 540 de milioane de euro in urma cu doi ani, segmentul de mobile advertising creste continuu, la fel cum fac si vanzarile de smartphone-uri si servicii de internet mobil, doi factori care influenteaza puternic dezvoltarea acestei zone.

Publicitatea pe mobil consta in trimiterea de mesaje catre utilizatorii unui operator de telefonie mobila, printre canalele folosite numarandu-se SMS-ul, MMS-ul, reclamele pe siteuri de internet mobil sau inserturile in factura.

“Mobilul nu ar trebui sa mai lipseasca dintr-o campanie integrata. In SUA, vazandu-se rezultatele, s-a ajuns la concluzia ca sunt produse care pot fi lansate doar pentru mobil, un astfel de caz fiind lansarea Volkswagen Golf 6. In Romania s-ar putea insa sa mai dureze 2-3 ani. De exemplu, daca la inceput agentiile faceau campanii care erau targetate pe lucruri simple, acum deja aceasta este mult mai complexa. Ceea ce inseamna ca isi dau sema de potential, invata din ce au facut si merg la pasul urmator. Probabil sa va ajunge la lansari de produse doar pe mobil ceea ce ar fi extraordinar”, explica Horatiu Dimulescu, seful departamentului de publicitate pe dispozitive mobile din cadrul Vodafone.

Chiar si acum sunt lansari care sunt promovate doar prin serviciile de publicitate pe telefonul mobil, dar la acestea apeleaza in special companiile mici si mijlociii care nu au un buget de marketing foarte mare si care in acelasi timp vor sa isi targeteze foarte bine clientii.

Acest departament a fost infiintat la inceputul lui 2008, odata cu lansarea serviciilor de marketing mobil AdPlus care in prezent ofera opt canale: SMS insert (texte care sunt trimise clientilor de cartele in momentul in care acestia primesc un bonus), SMS si MMS push (trimiterea de mesaje scrise ori multimedia), bannere in site-uri de internet mobil si in portalul Vodafone live!, inserturi in factura Vodafone, publicitate in Vodafone.ro si YouthSMS.ro.

In prezent Vodafone are aproximativ 150 de clienti, dublu fata de anul fiscal trecut (aprilie 2009- martie 2010), iar circa 40% dintre clienti au revenit pentru o a doua campanie, aceste indicator fiind cel mai important pentru companiei.

Printre clientii operatorului se numara companiile de retail si centrele comerciale, cele din domeniul auto, din servicii si industria bunurilor de larg consum, iar advertiserii din zona IMM-urilor (in special baruri, cafenele, magazine bio) reprezinta aproximativ 20-25% din veniturile obtinute de Vodafone din astfel de servicii. Pe de alta parte, compania nu desfasoara astfel de campanii pentru clienti din zona politica sau pentru concurentii serviciilor si produselor comercializate de Vodafone.

Mesajele pot fi trimise catre aproximativ 5 milioane dintre cei 9,83 milioane de utilizatori ai operatorului. De altfel, filiala din Romania are cei mai multi utilizatori care primesc mesaje publicitare dintre cele 18 tari in care Vodafone ofera astfel de servicii.

Cele mai utilizate metode de promovare pe telefonul mobil sunt SMS-urile (aproximativ 60-70% din campanii fiind realizate prin trimiterea de mesaje scrise ori prin SMS si un alt canal), MMS-urile si inserturile de mesaje promotionale in factura de telefon.

In general o campanie consta in trimiterea a cel putin 10.000 de mesaje, in medie clientii desfasoara campanii in care se trimit intre 25.000 si 75.000 de mesaje, iar cea mai mare campanie a fost anul trecut cand un retailer a desfasurat o campanie de un milion de mesaje.

Expedierea a cel putin 10.000 de mesaje costa 1.000 de euro la rate card (suma bruta care poate fi negociata), insa exista diferite discounturi precum cele pentru desfasurarea primelor campanii, de volum ori de targetare.

“Zona de mobile advertising este in crestere si, cu toate acestea, este clar ca ultimii doi ani au afectat pe toata lumea si au existat destul de putini clienti care au avut bugete disponibile pentru a incerca lucruri noi. Cel mai important este sa-i facem sa incerce pentru ca, atata vreme cat sunt clienti care se intorc, este clar ca acest canal functioneaza. Anul acesta au avut mai multi clienti, dar bugetul fiecaruia a fost mai mic. Insa sumele nu s-au micsorat neaparat pentru ca au investit mai putin, ci si pentru ca au gasit o modalitate mai buna de targetare. Si astfel decat sa faca o singura campanie mare au facut campanii mai multe, dar targetate pe produse diferite”, spune Dimulescu.

El a adaugat ca investitiile clientilor Vodafone in publicitate pe mobil au crescut cu 85% intre aprilie 2009-martie 2010 fata de anul fiscal anterior. El nu a oferit date despre veniturile operatorului din aceste servicii ori in legatura cu valoarea pietei locale de marketing pe mobil.

Citeste si:

Insa acest segment este evaluat la circa 5 milioane de euro de catre Dan Virtopeanu, directorul general al Voxline Communication, unul dintre principalii jucatorii in domeniu. Managerul a adaugat ca, in general, compania pe care o conduce deruleaza campanii care pot incepe de la 100 de euro pentru trimiterea a 2.500 de SMS-uri, in medie clientii investind intre 3.500 si 5.000 de euro.

Pe de alta parte, la nivel global se preconizeaza ca investitiile in publicitate pe dispozitive mobile vor ajunge la 3,5 miliarde de dolari in acest an si la 24 de miliarde de dolari in 2015, conform companiei de cercetare Informa Telecoms and Media.

“In privinta felului in care vor evolua bugetele in 2011, nu as face estimari pentru ca vrem sa vedem conditiile macroeconomice dupa 1 ianuarie. Insa atat la nivel local, cat si international se va pune accentul pe zona de mesaje si pe targetarea site-urilor de internet mobil”, spune managerul Vodafone.

In aceasta vara, operatorul a lansat un serviciu prin care pe diferite site-uri de mobil pot fi afisate bannere care se diferentiaza in functie de numarul de telefon mobil al utilizatorului. Astfel, o persoana careia ii plac masinile poate vedea reclame si pe un site culinar, si nu doar pe unul specializat in domeniu. Totodata, reclamele vizualizate se diferentiaza de la persoana la persoana, totul depinzand de profilul pe care il are utilizatorul telefonului de pe care se acceseaza respectivul site.

In prezent, Vodafone ofera acest serviciu pe site-uri precum m.antena3.ro, m.hotnews.ro, realitatea.mobi, m.cotidianul.ro, libertatea.ro, cancan.ro si capital.ro.

“Ne dorim ca si in Romania targetarea pe site-uri de mobil sa ajunga la un nivel suficient de mare ca sa fie vazuta ca o oportuniatate de business pentru publisheri. Acum este vazuta si daca ai face o campanie ar fi profitabila, dar cu venituri foarte mici. Pentru ca toate site-urile romanesti de mobil au in jur de 1,5 milioane de vizitatori si 6 milioane de afisari, cifre la care ajungi cu in jur de doua site-uri de web”, mai spune Dimulescu.

In Romania exista in jur de 100 de site-uri de internet mobil, potrivit informatiilor lui Dan Virtopeanu, insa tendinta este de crestere avand in vedere ca tot mai multi oameni isi cumpara smartphone-uri cu acces la internet mobil.

De asemenea operatorul dezvolta un serviciu prin care ar putea trimite mesaje despre un anumit brand in momentul in care utilizarorul se afla intr-un loc apropiat acelui brand.

“Observam unde vorbesc clientii si pe baza unei analize istorice incercam sa preconizam daca un anumit segment este predispus sa mearga la cumparaturi in hipermarketul X sau sa mearga de foarte multe ori intr-o alta zona. Si trimitem un mesaj acelui client pentru ca stim cu probabilitate foarte mare ca el isi va face in continuare cumparaturile in acel loc. Este un serviciu pe care incercam sa-l dezvoltam in Romania, el este in diverse stadii in alte tari si speram sa fie lansat cat mai curand si aici”, mai spune Dimulescu.

Serviciul AdPlus a fost lansat in 2008 cu o investitie intre 100.000 si 500.000, afirma in urma cu doi ani, Stephanie Jackson, senior director online and internet services in cadrul Vodafone Romania.

Compania are 9,83 milioane de utilizatori si este singurul operator de telefonie mobila pe piata locala care si-a dezvoltat un astfel de serviciu.

Printre concurentii Vodafone pe segmentul de publicitate pe mobil se numara Hitmail (companie de marketing direct), Syscom Digital si Voxline Communication.