Wolfgang Breurer, in varsta de 47 de ani, are o experienta de peste 15 ani in domeniul telecom si este director executiv tehnologie si operatiuni la Romtelecom. Anterior, a fost director tehnic la Comstar-UTS Rusia dar si director general al T-Mobile Croatia. El spune ca trecerea de la director general la tehnic are si plusuri, dar si minusuri – se restrange competenta dar poate creste focusul pe anumite activitati.

Wall-Street.ro: Spuneti-mi, pe scurt, care sunt principalele responsabilitati pe care le aveti in cadrul Romtelecom.
Wolfgang Breurer: In calitate de director executiv tehnologie si operatiuni, coordonez directiile de implementare a noilor tehnologii in materie de retele si echipamente pentru telefonie, televiziune si Internet. Practic, ma asigur ca Romtelecom are echipamentele cele mai eficiente pentru a sustine traficul din retele, pastrand totodata compania „pe linie de plutire” in ceea ce priveste costurile. Desi nu sunt „capitan pe nava”, sunt unul dintre primii ofiteri si, odata nava pusa pe directia potrivita, ma asigur ca are si conditiile necesare pentru a inainta constant.

Wall-Street.ro: Cum va asigurati ca indepliniti aceste cerinte?
WB: Sunt mai multi factori aici. Costurile trebuie mentinute la un nivel nu prea mare – de unde si reducerea de personal din echipele tehnice, care a dus ulterior la marirrea nivelului securitatii, achizitii de noi masini, elemente in care am investit de altfel cateva milioane de euro la acea data, dar, pe termen lung, am economisit mult. De asemenea, tehnologia fiber to the building este mai eficienta din punct de vedere al costurilor de intretinere si operare. Vorbim de asemenea de eficienta si proactivitate. Consider ca suntem intr-un meci de box unde conteaza cel mai mult antrenamentul dinainte de meciul propriu-zis – trebuie sa ne pastram in forma foarte buna, nici subnutriti, nici prea grasi.

Wall-Street.ro:
Cat de des trebuie sa inlocuiti sau sa reparati echipamentele „de baza” pentru functionarea in conditii bune a serviciilor catre clienti? Care sunt zonele „cele mai sensibile”?
WB: Depinde de servere. De exemplu, in cazul serviciilor broadband, realizam inspectii si, la nevoie, inlocuim sau reparam, o data la doi ani si jumatate – trei ani. Cel mai important este insa sa previi, nu sa repari. Caderile cele mai periculoase sunt in cazul TV-ului.

Concedieri la Romtelecom: 600 de oameni raman fara job

Concedieri la Romtelecom: 600 de oameni raman fara job

Wall-Street.ro: De ce TV-ul? Unii se plang poate mai mult de intreruperea serviciilor de Internet, sau chiar telefonie fixa.
WB: Pentru ca la televizor clientul isi da seama instantaneu ca s-a intamplat ceva. Imagineaza-ti cat de frustrant este sa se intrerupa transmisia chiar cand da gol Romania intr-un meci de fotbal. Pe Internet, uneori nici nu sesizezi daca se intampla ceva, daca, de exemplu, citesti o pagina in acel moment.

Wall-Street.ro: Dati-mi un exemplu de problema mai grava pe care ati intampinat-o recent.
WB: S-a intamplat acum cateva luni, in cazul serviciilor TV. Din fericire, a fost la o ora inaintata, in noapte, pe la doua-trei si echipa noastra a reusit sa repare defectiunile in 30 de minute. Nu suntem insa multumiti de acest timp de raspuns, incercam sa il reducem si mai mult.

Wall-Street.ro: Si cum incercati sa preveniti asa ceva? Care sunt procedurile?
WB: Am identificat 61 de „noduri” importante si, lunar, le testam pe acelea sa vedem daca functioneaza corespunzator. Acest lucru inseamna sa le oprim pentru scurt timp curentul de la Electrica, sa vedem daca merg doar cu generatoarele noastre. In 90% din cazuri problemele pe care le sesizeaza clientii nostri sunt din cauza opririi curentului si, simultan, cu o defectiune a generatoarelor noastre. Alt motiv este taierea cablurilor. Din fericire, nu sunt dese. Nu putem insa sa prevenim, orice am face noi, calamitati naturale cum au fost inundatiile din iunie, anul trecut, de exemplu.

Wall-Street.ro: Nu am inteles niciodata de ce oamenii taie cablurile.
WB: Vand cuprul din ele. Pana acum ceva ani, pentru greutate mai mare de 30 kg, trebuiau acte de provenienta. In prezent, desi este un proiect de lege care sa reintroduca aceasta obligativitate, nu mai este necesar. Asa ca unii fura, politia ii cauta, pe unii ii prinde, pe altii nu. De asemenea, inca un motiv pentru care cablurile se taie este neglijenta angajatilor din constructii care sapa si nu le pasa unde si ce taie in acest proces. In Germania, constructorii sunt obligati sa investigheze inainte de a construi sau repara, in Romania nu exista aceasta procedura si de multe ori clientii sunt afectati negativ.

Wall-Street.ro: Cati subordonati aveti si cam care este timpul de raspuns in cazul unor cazuri de disfunctionalitati descrise anterior?
WB: Circa 4.500 de oameni. Daca ne este semnalata problema dimineata, incercam sa rezolvam in aceeasi zi. Daca este seara, cel tarziu in 24 de ore rezolvam.

Citeste si:

Wall-Street.ro: Cam cate probleme aveti de rezolvat, zilnic? Cate alerte aveti?
WB: Sunt de ordinul sutelor. Cele mai multe dintre ele nu sunt resimtite de clientii finali, dar noi le vedem pe sistemul nostru de monitorizare si trebuie, uneori, sa ne deplasam chiar la fata locului sa rezolvam.

Wall-Street.ro: Ce masuri speciale luati in perioade de trafic intens, precum 25 decembrie sau 31 decembrie, de exemplu?
WB: Echipa noastra lucreaza oricum 24 de ore din 24, tot anul. Retelele sunt realizate astfel incat sa sustina trafic mult mai mare decat cel normal, deci nu luam masuri speciale.

Wall-Street.ro: Uneori, se stie, „nu prinzi ton” la telefonul fix.
WB: Telefonia fixa este, cu toate acestea, mult mai stabila decat cea mobila, din cauza tehnologiei din spatele ei, back-up-urilor, generatoarelor, centralizarii ei. Tin minte, de exemplu, cand a fost acel cutremur din 2009, eram intr-un restaurant si toate retelele de telefonie mobila picasera si mai mergea doar telefonul fix, de la Romtelecom, lumea se inghesuia sa sune de la acela. Intr-adevar, se poate intampla sa „pice”, dar doar daca traficul este foarte foarte mare.

Wall-Street.ro: Echipamentul de la ce companii il achizitionati?

WB: De la cam toti marii furnizori internationali – Ericsson, Alcatel, Huawei, Nokia-Siemens. In ultima perioada am lucrat mai mult cu Ericsson si Huawei. Oricum, tehnologia o folosim pentru a sprijini clientul, si nu invers. In cele mai multe cazuri, clientului nu-i pasa ce echipamente avem noi sau are chiar si el in casa, atata timp cat serviciul cerut ii merge foarte bine.

Wall-Street.ro:
Ce investitii majore ati realizat in ultimul an si ce urmeaza?
WB: Am extins cu aproape 10.000 de km lungimea fibrei optice, pana la 42.000 km, pentru a sustine cresterea numarului de clienti de Internet broadband de mare viteza. Urmeaza sa ne axam pe produse IPTV si HD. Ma mira foarte mult faptul ca romanii se dau in vant dupa viteze foarte mari la Internet – primii din Europa in acest sens, dar cu toate acestea nu trec pe televiziune HD. In Germania Internetul merge ingrozitor. Am o locuinta acolo si Internetul merge cu 512 Kbps, dar, pe de alta parte, in Romania se face foarte mult filesharing, de multe ori ilegal. In Germania legile sunt foarte stricte, imediat ce ai piratat ceva, te poti trezi cu autoritatile la usa.

Wall-Street.ro: Deocamdata, in ceea ce priveste numarul de abonati la Internet, sunteti in urma RCS&RDS.
WB: Fata de acestia insa, avem un mare avantaj. La noi, viteza este garantata, pe cand in cazul RCS&RDS, viteza promisa este impartita cu alti utilizatori din acelasi bloc. Practic, la noi, daca Internetul ar fi un metrou, tu, ca si client, ai locul rezervat intotdeauna. Pe cand la RCS&RDS, daca vagonul se umple nu mai ai locul asigurat, deci ai putea astepta in picioare pana cand se elibereaza – adica viteza scade in functie de alti useri.

Cum ar schimba piata de telecom o fuziune intre RCS&RDS si UPC

Cum ar schimba piata de telecom o fuziune intre RCS&RDS si UPC

Wall-Street.ro: Ce buget de investitii aveti disponibil, pe an?
WB: Pentru cabluri si alte echipamente avem alocate cateva milioane euro, sub 10 milioane.

Wall-Street.ro: Cum arata o zi din activitatea d-voastra si cum ati compara Romania si romanii cu Germania si germanii?
WB: Vin repede la munca, inaintea altora, pe la un 7:45 imi place sa fiu aici, sa ma bucur de o prima ora de liniste. Pana la noua este calm, apoi incep sedinte, intalniri cu furnizori si asa mai departe. Inainte de a veni in Romania, nu aveam o parere atat de buna, „din auzite”. Apoi insa am realizat ca, trecand peste trafic si gropile din sosele, pot comunica mult mai bine si mai deschis cu romanii si, de asemenea, aici, mi se zice „verde in fata” ce pareri au unii despre ceea ce fac sau zic eu. Apreciez aceasta sinceritate, este rara si bine-venita.

Cum comentati pe marginea serviciilor Romtelecom? Dar ale concurentei? Ce companie considerati ca face cele mai mari progrese in relatia cu clientii si de ce?