Conform datelor transmise, analistii BNP Paribas se asteapta la o diminuare a produsului intern brut (PIB) cu 13%, in scadere cu 3% fata de 2010.

Totusi previziunile sunt mai degraba speculative, din cauza ca momentan nu se pot lua in considerare toate elementele care pot afecta economia japoneza sau modul cum evenimetele vor decurge in continuare.

Cu toate acestea, activitatea economica din zonele afectate s-a redus in medie cu 25% si se asteapta mentinerea acestei valori si in urmatoarele luni.

Daca aceasta stare va persista cel putin patru luni, atunci contractia PIB-ului Japoniei cu aproximativ 3% devine plauzibila.

Cele noua prefecturi unde isi desfasoara activitatea operatorul national de energie electrica Tepco, ce administreaza trei centrale nucleare si detine o treime din piata de energie electrica a Japoniei, nu au fost afectate in mod semnificativ de tsunami sau de cutremure, astfel ca activitatea economica isi va reveni destul de repede odata ce reparatiile de la reteaua electrica vor fi finalizate.

Citeste si:

Se asteapta ca rationalizarea energiei electrice sa se opreasca undeva pe la sfarsitul lunii aprilie , astfel ca efectele negative asupra cresterii, datorate problemelor de aprovizionare, vor fi amortizate la 2%.

O problema stringenta in acest moment o reprezinta productia de energie electrica, sector afectat de incetarea activitatii la reactoarele de la Fukushima, ce a determinat compania Tepco sa instituie rationalizarea consumului de electricitate prin incetarea controlata a furnizarii de energie si care va afecta activitatea economica in noua regiuni: Tokyo,Ibaraki, Tochigi, Gunma, Saitama, Chiba, Kanagawa, Yamanashisi Shizouka.

Aceste regiuni contribuie in proportie de 40% la PIB. Rationalizarea consumului de electricitate este programata pana la sfarsitul lunii Aprilie, dorindu-se o reducere a consumului cu 25%( in conditii generale Tepco genereaza 41 milioane kilowati, ce se va reduce la 31 milioane kilowati).

Productia de electricitate nu va afecta doar sistemul de distributie a produselor ci si retelele de transport feroviar, ceea ce inseamna ca activitatea economica va fi afectata substantial.