Directorii marilor companii asaza din ce in ce mai des dezvoltarea internationala in fruntea prioritatilor. Aceasta observatie a fost relevata de o ancheta anuala realizata de catre The Economist Intelligence Unit si preluata de cotidianul francez Le Figaro.

Potrivit majoritatii celor 555 de directori intervievati, increderea in dezvoltarea economica pe urmatorii trei ani se situeaza la cote foarte bune, iar asta in special datorita rezultatelor obtinute pe pietele externe si a sperantelor de crestere cu o treime a vanzarilor externe, pana la cel putin 41,5%.

In raport cu anii precedenti, se mai poate spune ca numarul celor care doresc sa isi intensifice actiunea la nivel international s-a dublat.
Pe de alta parte, factorul cu cea mai mare influenta asupra dezvoltarii acestor companii pare a fi, potrivit studiului The Economist Intelligence Unit, cererea din tarile aflate in curs de dezvoltare. Aceasta se considera ca va avea o greutate de aproximativ 39% in cererea globala in urmatorii trei ani.

Zona Asia-Pacific continua sa fie vazuta in acest sens ca fiind cea mai promitatoare (66% dintre cei intervievati considerand-o astfel). In urma sa se afla Europa Centrala si de Est (30%).

Cercetare si dezvoltare

Daca regiunea Asia-Pacific constituie astazi o deschidere pentru majoritatea tarilor dezvoltate, ea are totodata si vocatia de a deveni ceea ce studiul citat numeste un ''laborator stiintific''.

''Printre repondenti, cei mai numerosi sunt cei care dezvolta in paralel sau au intentia de a dezvolta activitati de cercetare si dezvoltare precum, spre exemplu, activitati proprii sectorului financiar si resurselor umane'', precizeaza studiul.

Aceasta tendinta le va permite tarilor emergente sa recupereze treptat intarzierea lor in sectoarele strategice.

Cele mai promitatoare domenii par sa fie, in aceste conditii, sanatatea si biotehnologia (68% dintre raspunsuri), pe cand domeniul automobilistic nu este citat decat de 4% dintre intervievati.

In acest mediu, majoritatea oamenilor de afaceri sunt interesati in primul rand de cresterea cotei de piata (53%), cresterea cifrei de afaceri (50%) si reducerea cheltuielilor (41%). Toate aceste cifre sustin faptul ca intreprinderile care isi delocalizeaza activitatea in tarile in curs de dezvoltare nu se orienteaza dupa costurile reduse. Aceste intreprinderi evoca in primul rand necesitatea de a ''deservi clientela la o scara mondiala'', de a ameliora calitatea operationala si de a accelera productia.

Pentru a castiga noi clienti, directorii intervievati au evocat drept prioritate absoluta optimizarea activitatilor de vanzare si de marketing (49%), respectiv ameliorarea gestiunii si a raporturilor cu clientii (43%).