Vanzarile cu amanuntul din cele 12 tari din zona euro au scazut, in februarie, cel mai mult din ultimele noua luni, pe fondul temerilor legate de cresterea ratei somajului si a preturilor petrolului, transmite Bloomberg, citand un grup de manageri de achizitii.
Indicele, elaborat in urma chestionarii a peste 1.000 de directori din sectorul vanzarilor cu amanuntul, a scazut, in februarie, de la 49,9 de puncte (in luna precedenta) la 47,3 puncte - acesta fiind cel mai redus nivel din mai 2004 si pana in prezent. Un indice de sub 50 de puncte indica o contractie a economiei.

"Nu exista absolut nici un indiciu ca situatia consumului s-ar redresa", a afirmat Dieter Wermuth, fost economist in cadrul Comisiei de consilieri economici a Guvernului german si partener in cadrul societatii Wermuth Asset Management din Frankfurt.
Consumatorii europeni nu se grabesc sa cheltuiasca mai mult in conditiile in care cotatiile record ale titeiului duc la diminuarea bugetului pentru cumparaturi, iar rata somajului de 8,8 la suta este aproape dubla fata de cifra din Statele Unite.
Scaderea vanzarilor contravine asteptarilor Bancii Centrale Europene (BCE) potrivit carora volumul cheltuielilor consumatorilor va creste, din nou, dupa un an de redresare economica bazata pe exporturi si reduceri ale taxelor din tari precum Germania si Italia.

"Exista o criza printre consumatori deoarece acestia nu simt o eventuala redresare economica", a apreciat Aldo Soldi, presedintele Coop - cel mai mare supermarket din Italia. "Familiile se simt din ce in ce mai sarace, iar reducerea taxelor nu a atenuat acest sentiment", a completat Soldi.

Marile lanturi de magazine reduc preturile, dar si personalul

Moneda europeana s-a depreciat, ieri, pana la 1,3217 dolari pe unitate, iar indicele Dow Jones Stoxx 50 s-a mentinut in jurul valorii de 2.943 de puncte.
Pretul actiunilor Benetton Spa. - cel mai mare magazin de articole de imbracaminte din Italia - a scazut, ieri, cu 12 procente dupa ce compania a anuntat ca va reduce preturile la unele produse pentru a impulsiona vanzarile. Laurus NV - cel de-al doilea mare magazin alimentar din Olanda - a anuntat, saptamana trecuta, pierderi pentru anul fiscal 2004 dupa ce concurenta acerba din acest sector a determinat operatorul sa reduca atat preturile, cat si numarul locurilor de munca.

Citeste si:

Scaderea vanzarilor a determinat marile lanturi de magazine sa desfiinteze locuri de munca, in februarie, rata de ocupare a fortei de munca inregistrand o scadere de la 49,6 la 48,9 puncte. De la demararea acestui sondaj, indicele de ocupare a fortei de munca nu a depasit niciodata valoarea de 50 de puncte. "Pretul petrolului este, cu siguranta, o povara in ceea ce priveste consumul pentru ca nu prea poti face economie de combustibil", a apreciat Hubertus Pellengahr, purtator de cuvant al HDE, Asociatia detailistilor din Germania. "Avem nevoie de mult noroc sa mentinem macar acelasi nivel de anul trecut" a mai spus Pellengahr.

Vanzarile cu amanuntul din Germania au scazut, in 2004, cu 1,6 procente, in 2003, cu 0,8 la suta, iar in 2002, cu 1,5 la suta. 2001 fost ultimul an in care vanzarile au crescut. Reducerea taxelor cu 6,5 miliarde de euro, de anul acesta, din cea mai mare economie europeana a fost umbrita de inregistrarea unei rate record a somajului, in februarie.

Indicele din Germania a scazut, luna trecuta, pana la 48,4 puncte, comparativ cu 51,6 puncte, in ianuarie. In Franta, unde rata somajului a crescut pana la cel mai ridicat nivel din ultimii cinci ani (10 la suta, in ianuarie), indicele a scazut de la 50,1 la 48,3 puncte. Sindicatele franceze au propus muncitorilor organizarea unei greve, la 10 martie, pentru a cere mai multe locuri de munca, cresterea salariilor si pentru a protesta impotriva modificarii legii privind saptamana de lucru de 35 de ore.

In Italia, unde Guvernul a redus taxele cu sase miliarde de euro, vanzarile au scazut pentru a saptea luna consecutiv, indicele consemnand un declin de la 47 la 44,4 puncte.