O noua retea de autostrazi, formata din 10 sosele cu cate doua benzi, care vor lega noua dintre cele mai mari orase din Norvegia ar urma sa fie construite in regiunea scandinava.

Planul investitiei uriase este acela de a reduce la jumatate poluarea din Norvegia, insa, mai mult decat atat, suma va fi cheltuita si pentru dezvoltarea de drumuri in regiunile montane, acolo unde este mai frig si mai intuneric in cea mai mare parte a anului.

Soselele de mare viteza destinate biciclistilor vor oferi posibilitatea acestora sa circule cu viteze de pana la 40 de kilometri pe ora, ceea ce ar facilita transportul intre marile orase din statul nordic.

In ciuda faptului ca autostrazile de mare viteza destinate biciclistilor vor trece prin munti, autoritatile sustin ca nu va fi nevoie de defrisarea padurilor. Chiar si asa, norvegienii nu sunt atat de pasionati de calatoritul pe bicicleta, in special in ceea ce priveste petrecerea timpului liber, asta ca sa nu mai punem la calcul si plimbarile zilnice spre si de la serviciu sau de la punctele de interes la care populatia trebuie sa ajunga.

Conform datelor disponibile, numai 5% din totalul calatoriilor realizate de populatia din Norvegia se realizeaza prin intermediul bicicletei, in timp ce la danezi ponderea urca la 17%, iar la vecinii suedezi, ponderea trece usor de 10%.

Guvernul norvegian planuieste ca acest aspect sa se schimbe o data cu demararea planului investitional urias intre 10 si 20% pana in 2030, dar este clar ca va fi nevoie de foarte multa implicare. Ministerul Transporturilor din Norvegia sustine ca in anii urmatori tara va trece printr-o adevarata revolutie a transportului de persoane, urmand sa faca parte din boom-ul bicicletelor electrice.

Citeste si:

Planul National de Transport al autoritatilor din Norvegia presupune, pe langa investitiile in autostrazile destinate biciclistilor, si o reducere considerabila a poluarii. Astfel, pana in 2030, 75% din autobuzele din tara si 50% din camioanele care tranziteaza tara ar trebui sa fie “eco”, in timp ce 40% dintre barcile si feriboturile ar trebui sa utilizeze combustibili fosili bio sau sa fie cat mai prietenoase cu mediul.

In tot acest timp, insa, Norvegia planuieste sa isi imbunatateasca nivelul de transport pe autostrazi, acestea urmand sa treaca printr-un proces de reabilitare si adaptare, dar si extinderea acestora in anumite zone cheie.

Toate aceste planuri necesita un efort investitional urias din partea autoritatilor norvegiene: astfel, pentru soselele de mare viteza guvernul are nevoie de peste 4 miliarde de dolari, in timp ce pentru imbunatatirea liniile de cale ferata autoritatile au nevoie de inca 2 miliarde de dolari.

Norvegia este una dintre cele mai dezvoltate tari la nivel global cu unul dintre cele mai solide PIB din intreaga lume. Conform estimarilor, Norvegia a avut anul trecut un PIB per capita de peste 68.000 de dolari, ceea ce plaseaza statul scandinav pe locul 11 la nivel global. Spre comparatie, Romania, cu un PIB per capita de putin peste 20.000 de dolari, ocupa pozitia a 86-a in top, inaintea Turciei, dar sub alte state precum Gabon, Saint Kits of Nevis sau Groenlanda.

Norvegia are in prezent o populatie de peste 5 milioane de locuitori.