Dupa primele zboruri ale modelului Airbus A380, relatiile dintre actionarii francezi si germani ai companiei producatoare EADS au inceput sa se inrautateasca, informeaza Agentia France Presse. Acestia nu reusesc sa se inteleaga asupra identitatii noului patron al Airbus, si asupra raportului de forte din cadrul grupului aeronautic si de aparare.

Miercuri, intr-un interviu acordat cotidianului Le Monde, presedintii germani ai EADS si-au exprimat ingrijorarea fata de o dominatie franceza. "Trebuie sa pastram succesul modelului, care este bazat in principal pe un echilibru franco-german", a declarat Thomas Enders, copresedinte executiv al EADS. Pe de alta parte, nu se pune nici problema divizarii grupului, intr-o parte care s-ar ocupa exclusiv de Airbus si o alta de productia militara, au mai adaugat oficialii germani. Amenintarea pare sa vina din partea franceza, disputa avand la baza neregulile comise de catre unul dintre patroni, si anume de catre Noel Forgeard, in prezent copresedinte executiv la una dintre filialele EADS. Acesta, conform scenariilor facute de catre presa franceza si engleza, ar putea accede la conducerea Airbus, cu toate ca pactul actionarilor stipuleaza ca patronii EADS nu pot conduce simultan si filiale ale grupului. Sesizat in aceasta problema, grupul a decis in ultima sedinta inlocuirea lui Forgeard, insa nu s-a ajuns pana in prezent la un acord privind identitatea celui care ii va lua locul.

Francezii si germanii sunt la egalitate in privinta capitalului detinut la EADS. Statul francez si grupul Lagardere detin fiecare cate 15 procente din totalul actiunilor, in timp ce Daimler Chrysler detine 30 la suta din actiuni.

Thomas Enders a declarat, insa, ca nationalitatea noului director al Airbus nu va avea o importanta foarte mare, desi pana acum in fruntea companiei nu s-au aflat decat directori francezi. Dimpotriva, ceilalti directori ai EADS au sustinut cu tarie ideea unui presedinte german. Pentru moment francezii nu mai au decat un singur candidat: Francais Fabrice Bregier, actual presedinte al Eurocopter, care, in cazul numirii la Airbus, va trebui sa lase sefia Eurocopter in mana germanilor.