In lupta dintre compania europeana Airbus si cea americana Boeing, specialistii de la societatea de asigurari de dredite, Euler Hermes SFAC, estimeaza ca piata libera este cea care arbitreaza concurenta dintre cei doi constructori. Cresterea cifrei de afaceri pentru cele doua companii este prevazuta la 5,1% in 2007 si 9,2 % in 2008. Marja lor neta va atinge in 2008 procentul de 5,1%, iar marja de exploatare va trece de la 6,2% in 2007, la 8% in 2008.

Expertii subliniaza in primul rand dinamismul din domeniul transportului aerian, care a permis o restabilire a echilibrului companiilor. In contextul in care, economia mondiala a cunoscut in 2007 o cretere de 3,3% a produsului intern brut mondial, transportul aerian beneficiaza de un anumit dinamism in toate regiunile globului. Cresterea traficului aerian este in anul 2007 de 6,3% , si va ajunge in anul 2008 la un procent de 6,6%. Daca cererea va ramane ridicata, concurenta, reprezentata de companiile de transport aerian low cost, va conduce la o scadere a preturilor in 2008 de 2,4%.

Pentru Airbus, progresul de productivitate al salariatilor a fost anihilat de evolutia indicelui de schimb. “Castigurile productivitatii au fost absorbite in ultimele sase luni de evolutia defavorabila a indicelui de schimb (33% pentru raportul de schimb euro/dolar si 59% pentru raportul euro/yen in perioada 2000 – 2007)”, sustine Nicolas Lioret, consilier al Euler Hermes SFAC. Costurile salariale in euro din Uniunea Europeana au avut o crestere de 24,2% intre 2000 si 2007, in timp ce in Statele Unite s-a inregistrat o scadere de aproximativ 9,8%.

Problema competitivitatii devine din ce in ce mai ingrijoratoare pentru o industrie care factureaza in dolari, in timp ce costurile de productie se situeaza in proportie de 75% in zona euro. In prezent problema externalizarii unei parti a productiei Airbus este luata in considerare.

Citeste si:

Conform rezultatelor obtinute de Euler Hermes SFAC, constructorii europeni de echipamente euronautice care lucreaza pentru Boeing, au mai putine probleme legate de costuri decat Airbus. “Activitatea lor mai diversificata, le-a permis sa anihileze intr-un procent mai mare aceasta problema a paritatii”, a adaugat Nicolas Lioret.

Specialistii de la Euler Hermes SFAC au adaugat ca pretul petrolului ar trebui sa se stabilizeze si sa ajunga la 47,19 euro, ceea ce inseamna o scadere de 3% in 2007, dupa ce in anul 2006 s-a inregistrat o crestere de 23%. In trei ani cursul barilului a sarit de 68%, trecand de la 28,46 de euro in 2004, la 47, 94 de euro in 2007.

In acest week-end la Bourget, in apropiere de Paris, va avea loc Traditionalul salon de aeronautica, ce se desfasoara o data la doi ani.

Airbus este cel mai mare producator si furnizor de aeronave din lume, dar a pierdut suprematia de la nivelul numarului de comenzi in fata rivalului american Boeing