In perioada noiembrie-decembrie, analistii NRF estimeaza o crestere de doar 4% pana la 474,5 miliarde de dolari, in conditiile in care anul trecut vanzarile au crescut, in aceeasi perioada, cu 4,6%. Explicatia este simpla: consumatorii, amenintati de plati ipotecare mai ridicate sau imprumuturi mai mici pe o piata ipotecara in scadere, vor avea tot mai putine disponibilitati banesti pentru a le cheltui dupa bunul plac.

Cheltuielile zilnice ridicate au majorat deja costurile unor produse ca laptele sau benzina. Temandu-se ca aceasta criza ipotecara sa nu ia o amploare si mai mare, Federal Reserve a coborat rata dobanzii pentru prima data in ultimii patru ani la 4,75%. “Cred ca vanzarile din acest sezon vor fi modeste”, a declarat Patricia Edwards, consultant managerial la Wentworth, Hauser & Violich, companie care detine active de 9,6 miliarde de dolari, incluzand actiuni la Wal-Mart si Nordstrom.

Previziunile NRFse bazeaza pe datele furnizate de Departamentul de Comert al Statelor Unite, excluzand vanzarile dealerilor auto, statiilor de benzina si restaurantelor. In ianuarie, NRF a estimat o crestere totala de 4,7% pe retail pentru 2007. “Consumatorii sunt presati de costurile mari cu incalzirea si alimentatia. Aceasta va afecta cu siguranta vanzarile de electrocasnice si mobila”, este de parere Rosalind Wells, consultant economic la NRF, referindu-se si la criza ipotecara din Statele Unite.

Cresterea estimata, de doar 4%, este cea mai mica din ultimii cinci ani, in 2002 inregistrandu-se o majorare a vanzarilor de numai 1,3%, potrivit datelor NRF. Chiar si asa, retailerii se astepta totusi la nebunia cumparaturilor de sarbatori, chiar daca consolele si jocurile video vor fi inlocuite probabil de lumanarile parfumate, dupa cum declara Edwards. “Chiar si cu imensa presiune resimtita de consumatori, acestia vor cheltui, ca de obicei, in perioada sarbatorilor. Nu poti renunta la cumparaturi, asa cum nu poti amana Craciunul si cadourile pana in februarie”, conchide Edwards.