Un lucru e cert: business-ul international al americanilor de la Wal-Mart inregistreaza cresteri mai ridicate decat afacerea din Statele Unite, totalizand 22% din vanzarile totale de anul trecut, de 345 miliarde de dolari, conform declaratiilor lui Lee Scott, CEO Wal-Mart. Vanzarile internationale vor reprezenta, in viitor, “o parte si mai importanta din afacere”, sustine Scott.

Insa Wal-Mart nu va abandona politica de crestere a vanzarilor in hypermarket-urile americane. In primul semestru al anului in curs, Wal-Mart a inregistrat rezultate modeste, consecinta faptului de a renunta la segmentul fashion, concentrandu-se pe dimensiunea traditionala a afacerii Wal-Mart: preturile scazute.

Profitul Wal-Mart a fost reevaluat la o valoare mult mai scazuta imediat dupa aparitia, in august, a rezultatelor celui de-al doilea trimestru. Compania a citat o economie in declin, analistii sustinand ca marea problema a retailer-ului american o reprezinta mix-ul de produse de pe rafturile magazinelor sale. Cu toate acestea, oficialii Wal-Mart raman optimisti in ceea ce priveste vanzarile de sarbatori.

Pentru trimestrul curent, Wal-Mart si-a ridicat estimarile vanzarilor sale pe fondul reducerilor de costuri. Incasarile din State au scazut cu 0,8% in luna septembrie, de la 1,9% anul trecut si 3% in 2005. Mai mult, actiunile companiei au inregistrat o scadere de 15% in ultimul an, reprezentand cam o treime incepand din momentul preluarii conducerii companiei de catre Scott, in anul 2000.

Wal-Mart intentioneaza momentan sa patrunda pe piata ruseasca, refuzand insa sa ofere detalii. Nu se stie exact cum va face fata Wal-Mart in Rusia, tinand cont de deciziile anterioare luate pe piata japoneza, unde a achizitionat in aceasta saptamana intreaga divizie japoneza Seiyu, contra sumei de 875 milioane de dolari.

Citeste si:

Tranzactia s-a incheiat in ciuda faptului ca lantul japonez se afla momentan in pierdere, neintrand pe profit nici macar in 2002, cand Wal-Mart prelease o parte minoritara din acest pachet de actiuni. Totusi, preluarea controlului Seiyu confera flexibilitate si oportunitate retailer-ului american, fapt connsemnat de Scott.

Pe de alta parte, alegerea Japoniei s-a facut pe baza unor comparatii intre piata japoneza si, de exemplu, piata de retail din Germania. Japonia a avut sanse mai mari de castig datorita fragmentarii pietei si a locatiilor promitatoare in care sunt amplasate hipermarketurile.

Compania va aloca peste un miliard de euro in pietele est-europene si asiatice, reducand cheltuielile pentru America. In timp ce magazinele americane isi vor diminua faza de expansiune, de la 195 in acest an la 140 anual pana in 2009, cheltuelile internationale vor creste de la 3,5 miliarde de euro la 4,5 miliarde de euro anul curent, ajungand chiar si la 5,3-5,8 miliarde de dolari in anii ce urmeaza.

Pietele internationale prezinta un interes major pentru Wal-Mart, putand asigura in viitor redresarea liderului in retail. Majoritatea cresterilor se vor face resimtite in statele aflate in plina expansiune: China, Mexico, Brazilia, Argentina, India si foarte posibil si Rusia, insa si state dezvoltate ca Marea Britanie si Canada.