Europa de Est a fost odata un vis devenit realitate pentru corporatiile din in cautare de piete noi, insa cea mai fragila regiune din pietele emergente ar putea deveni acum un cosmar pentru companii ca Telekom Austria si retailer-ul german Metro AG, scrie Market Watch.
Prelungirea crizei economice din Europa de Est ar putea afecta o parte dintre companiile vest-europene cu o prezenta importanta in regiune, de la sectoare precum banci si telecomunicatii pana la retaileri si producatori auto.

“Pentru noi, situatia din Europa de Est pare mai rea fata de criza asiatica din 1997-1998”, a declarat analistul Credit Suisse Andrew Garthwaite, intr-un raport ce atrage atentia asupra riscurilor provenite din colapsul cunoscutelor companii Renault, Allied Irish Banks si France Telecom.

Bancile din Europa de Vest sufera deja din cauza existentei in pietele estice.

Astfel, Moody’s a anuntat ca bancile austriece si suedeze ce au subsidiare in Europa de Est s-ar putea confrunta cu o coborare a ratingurilor, in contextul in care economiile din regiune se deterioreaza.

“Economiile din regiune sunt deja in cadere libera, iar Ucraina este foarte aproape de incapacitate de plata a datoriei guvernamentale”, a declarat un analist al bancii Danske Bank.

Mai multe companii telecom din vestul Europei au o prezenta ridicata in Europa de Est. Una dintre ele este grupul norvegian Telenor pentru care, in 2007, 20% din venituri au provenit din Europa Centrala si de Est. Telenor este prezenta in piete din Rusia, Ucraina, Serbia, Muntenegru si Ungaria.

Telenor este proprietarul majoritar al Kyivstar, cel mai mare operator de telefonie mobila din Ucraina. Compania norvegiana este unul dintre cei mai mari investitori vestici in Ucraina si este singurul operator telecom din Europa de Vest cu planuri pe termen lung in aceasta tara.

De asemenea, Telenor este al doilea operator de telefonie mobila din Serbia. La fel ca si Ucraina, tara a fost imprumutata de Fondul Monetar International, dar recent a cerut o finantare suplimentara, citand economia deteriorata.

Alti investitori importanti in zona Balcanilor sunt Telekom Austria si compania greceasca Hellenic Telecommunications Organization.

De exemplu, in Bulgaria, cele doua companii detin Mobitel si Globul, principalii operatori de telefonie mobila din tara.

TeliaSonera, cea mai mare companie de telecomunicatii din Suedia, are, de asemenea, o prezenta puternica in regiunea Baltica precum si in Eurasia, care include Rusia, Turcia si Kazakhstan.

TeliaSonera are 39% din venituri provenite din Europa de Est, in timp ce France Telecom are 17% dintre vanzari provenite din Europa emergenta si Africa, potrivit Credit Suisse.

“Economiile asiatice sunt mult mai flexibile si sunt mai putin sincronizate la criza globala economica din prezent, si astfel aceste tari ar putea sa gaseasca mai repede iesirea din incurcatura”, a declarat Garthwaite.

Printre companiile europene cu mai mult de 7% din vanzari provenite din Europa Emergenta sunt Telekom Austria, Telenor, Allied Irish Banks, producatorii de masini Renault si Volkswagen, precum si grupul belgian bancar Dexia, potrivit Credit Suisse.

In sectorul de retail, compania germana Metro are o prezenta destul de mare in Europa de Est, cu o concentrare mare de magazine in Rusia si Polonia.

In Rusia, Metro are aproximativ 70 de magazine. A fost unul dintre primii retaileri internationali care a patruns in tara. In ultima saptamana actiunile Metro au scazut din cauza ingrijorarilor legate de scaderea cheltuielilor consumatorilor din Europa de Est.

Retailer-ul britanic Kingfisher a patruns agresiv in pietele in curs de dezvoltare precum Polonia si Rusia. In Polonia, Kingfisher este lider de piata, cu o cota de piata de 13%.

“In special, acordam o atentie sporita pentru Polonia si Franta care au fost principalele tari ce au scazut baza de profit a Kingfisher”, au declarat analistii de la Investec Bank.

Potrivit Investec, deprecierea zlotului polonez in fata euro a condus la deprecierea substantiala a profitului operational din Polonia.

Vulnerabilitatea bancilor din Europa de Vest, in special cele din Austria si Suedia, a fost subliniata de un nou raport Moody's saptamana trecuta.

Banci din Austria, Italia, Franta, Belgia, Germania si Suedia reprezinta 84% din bancile vest europene prezente in Europa de Est, potrivit agentiei de rating.

Austria este cea mai vulnerabila, de cand Europa de Est, piata de desfacere a bancilor austriece, reprezinta aproximativ 68% din Produsul Intern Brut al Austriei. Surprinzator este faptul ca oficialii austrieci au facut lobby pentru a coordona un raspuns la criza din Europa de Est.

Printre bancile individuale, cele mai vulnerabile sunt bancile austriece Erste Bank si Raifeisen International, precum si UniCredit Group din Italia, care controleaza Bank Austria. Pe site-ul sau, UniCredit se lauda cu pozitia de lider in Europa Centrala si de Est.

Printre alte banci cu o expunere in Europa de Est sunt KBC Bank din Belgia, Intesa Sanpaolo din Italia, Societe Generale din Franta si Bayern LB din Germania prin subsidiare ca Hypo Group Alpe Adria, precum si MKB Bank.

“Bancile austriece si suedeze sunt cele mai expuse la tarile cu risc ridicat din Europa Emergenta”, a declarat Neil Shearing, economist la Capital Economics. Aceste tari cu un nivel de risc ridicat sunt Ungaria, Ucraina, Romania, Letonia, Lituania si Estonia.

Daca doar o singura banca din Austria sau Suedia intampina probleme grave, “aceasta ar putea reprezenta un risc de sistem pentru intreg sectorul bancar”, a avertizat Neil Shearing.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri