Chiar daca vanzarile au crescut in august, analistii raman rezervati

Pana la 31 august, in cele 23 de state ale Uniunii Europene au fost comercializate peste 10 milioane de autoturisme.

Piata auto europeana are un comportament greu de prevazut de catre analisti. Cifrele de vanzari cresc si scad de la o luna la alta fara a parea avea o noima, insa ceea ce ramane o certitudine este scaderea clara a numarului de masini comercializate pe totalul primelor opt luni ale anului. Daca la inceputul anului specialistii in vanzari prognozau un an extrem de greu pentru industria auto, evolutia pietei a facut ca analizele lor sa se modifice substantial dupa numai cateva luni. In ianuarie de exemplu, in statele UE erau comercializate 1.222.564 de autoturisme, cu 10.180 mai putine decat in aceeasi luna a anului 2004, iar la sfarsitul primului trimestru scaderea era chiar mai accentuata, in 2005 fiind vandute 3.982.905 masini fata de 4.122.310 in aceeasi perioada a anului trecut.

O vara cu nabadai

Evolutia pietei in lunile de vara a fost neasteptata. Daca in iunie comertul cu autoturisme a crescut brusc, aceasta fiind de altfel prima luna din 2005 in care piata a progresat, in iulie trendul a redevenit descendent. Cele 1,5 milioane de masini comercializate in iunie au reprezentat o crestere neasteptata de nu mai putin de 4,5% fata de aceeasi luna din 2004, iar scaderea din iulie a fost de numai 1,8%. In august, cresterea pietei a fost chiar mai mare decat in iunie. In ciuda faptului ca s-au vandut numai 894.226 de unitati, avansul pietei a fost de 7,5% sau, mai exact, clientii au achizitionat cu 62.566 mai multe masini decat in luna a opta din 2004.

Un august de vis

Majoritatea comerciantilor de masini sunt de acord ca in lunile de vara vanzarile scad, motivand acest lucru prin cheltuielile facute cu deplasarile in concediu. Luna august din acest an a fost insa mult mai buna decat cea din 2004. Conform jurnalistilor de la Reuters, motivul cresterii vanzarilor este legat de aparitia multor modele noi, de discounturile si campaniile de promovare agresive, dar si de o zi lucratoare in plus fata de anul anterior. Principalul factor pozitiv in luna august a fost insa cresterea din Germania, de departe cea mai puternica piata europeana. In acest stat din UE, cresterea a fost de 11,7% atingand 246.666 de unitati. De altfel, in afara Marii Britanii (-2,3%) toate celelalte piete incluse in top 5 european al vanzarilor au inregistrat cresteri. In Italia au fost comercializate in august 97.048 de autoturisme, reprezentand o majorare de 12,7% a pietei, iar Spania (+9,5%) si Franta (+7,7%) au avut si ele cresteri semnificative.

Tot in august, majoritatea pietelor de dimensiuni mai mici au avut rezultate pozitive neasteptate, cresterile fiind intre 29,2% in Danemarca si 10,4% in Cehia. Din nefericire, situatia din Polonia a ramas dezastruoasa, comertul cu autoturisme scazand cu nu mai putin de 12,6%.

Rezultatele cumulate din cele 23 de membre UE plus tarile EFTA pentru primele opt luni din 2005 demonstreaza clar majorarea vanzarilor in 14 state europene, cu plusuri cuprinse intre 44,7% in Letonia si 1,9% in Slovacia, in alte zece tari fiind consemnate reculuri intre -0,6% in Belgia si -29% in Polonia, iar in Luxemburg si Austria numarul de masini vandute fiind identic cu cel din anul anterior.

Vanzari mai mari, castiguri mai mici

Cresterea vanzarilor din luna august nu a dus, asa cum era de asteptat, si la profituri crescute pentru producatori si comercianti. Intr-un sector in care supraproductia impune preturi scazute si obliga firmele sa aloce sume importante pentru campanii promotionale, este greu ca o scanteie ca cea din a opta luna a anului sa aprinda din nou focul. Chiar daca in iunie si august comertul cu masini a fost mai bun decat in aceleasi luni din 2004, scaderea de 0,5% din totalul primelor opt luni lasa urme adanci in bugete, iar intarirea monedei europene si preturile mari ale materiilor prime ii pun pe finantisti la grea incercare.

Citeste si:

Renault ramane lider

Pana la sfarsitul lunii august, marca Renault a avut cele mai bune vanzari in UE. Francezii au comercializat in opt luni 1.018.899 de autoturisme, pe locul doi situandu-se la mica distanta Volkswagen cu 1.005.288 de unitati. Pe locul trei in clasamentul vanzarilor se afla germanii de la Opel care au atras 937.637 de clienti. Trebuie mentionat aici si faptul ca producatorul autohton Dacia are deja o cota de 0,1% din piata europeana dupa opt luni si 0,3% in august. Compania din Pitesti a comercializat in statele UE 2.795 de vehicule in august si 11.600 pana la 31 august.

Vehiculele comerciale merg bine

Daca dealerii de masini de familie sunt tot mai greu incercati de evolutia negativa a pietei, producatorii si comerciantii de vehicule comerciale au toate motivele sa se bucure. In prima jumatate a acestui an, vanzarile de comerciale usoare (LCV) au fost cu 6,9% mai bune fata de anul anterior, iar comertul cu vehicule comerciale grele (HCV) a crescut si el cu 6,5%. Singurii care au a se plange de evolutia pietei sunt producatorii de autobuze si autocare, acestia fiind nevoiti sa activeze pe o piata cu o crestere extrem de mica de numai 2,4%. (R.S.)

Evolutia pietei europene de autoturisme

Luna 2004 2005
Ianuarie 1.232.744 1.222.564
Februarie 1.095.959 1.050.725
Martie 1.793.607 1.709.616
Aprilie 1.369.086 1.357.410
Mai 1.312.684 1.290.933
Iunie 1.478.984 1.545.879
Iulie 1.294.894 1.271.674
August 831.660 894.226
Total 10.407.473 10.351.043

Sursa: ACEA

Cele mai puternice piete europene in 2005

Tara august ian. - aug.
1. Germania 246.666 2.214.399
2. Franta 113.930 1.401.138
3. Italia 97.048 1.536.538
4. Spania 96.765 1.069.480
5. Marea Britanie 83.066 1.554.828

Top vanzari autoturisme 01.01-31.08 2005 (marci)

Nr. Marca unitati cotas de piata evolutie
1. Renault 1.018.899 9,8% -4,0%
2. Volkswagen 1.005.288 9,7% +1,1%
3. Opel 937.637 9,1% -0,7%
4. Ford 874.505 8,4% -3,3%
5. Peugeot 784.501 7,6% -5,8%