Operatorii turistici europeni au inregistrat pierderi importante, in timp ce fiecare zi in care spatiul aerian este inchis costa locurile de munca sau veniturile pentru cei care exporta produse ce se pot altera.

Eruptia vulcanului creeaza si castigatori, printre care proprietarii de feriboturi din zona scandinava, proprietarii de hoteluri si companiile de inchirieri auto. In timp ce liniile aeriene sunt blocate, afacerile operatorilor de feriboturi dintre Canalul Englez si Marea Baltica au explodat, intr-o zona unde concurenta se da intre operatorii aerieni si cei de croaziere pe mare, scrie Canadian Business Online.

Haosul din transportul aerian pune sub semnul neclaritatii recuperarea economica din Europa.

"O eruptie vulcanica temporara nu poate avea un impact asupra activitatii pe termen lung",
a declarat Jacques Calloux, economist in cadrul Royal Bank of Scotland, care a adaugat ca situatia actuala ar putea afecta doua milioane de angajati din Europa. "Odata ce oamenii se vor intoarce la lucru, productia va reveni la normal", a declarat economistul.

Situatia este mult mai grava pentru companiile aeriene. Impactul financiar al norului vulcanic asupra companiilor aeriene este de peste 200 de milioane de dolari pe zi, potrivit unei estimari preliminare facute de Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA).

Ajutoarele guvernamentale ar putea fi necesare, iar perspectiva de continuare a blocajului din industrie duce la scaderea actiunilor companiilor aeriene, a declat Siim Kallas, comisar pentru transporturi in cadrul Uniunii Europene.

Norul de cenusa afecteaza activitatea economica la o scara importanta, a avertizat ministrul german al economiei, Rainer Bruederle, care a citat exporturi amanate din sectoare ca auto si industria chimica. Producatorul de automobile BMW trimite componente din Germania la fabrica Spartanburg din Carolina de Sud unde sunt construite modelele X5 si X6.

Ajutorul social ar putea ajuta majoritatea tarilor europene,
insa aproximativ 5.000 de angajati au fost temporar disponibilizati in Kenya din cauza pierderilor de 12 milioane dolari din industria florilor. Piata europeana este principala piata de desfacere pentru companiile care vand trandafiri importati din Kenya.

Coldiretti, o organizatie de lobbying pentru fermierii italieni, a anuntat ca fiecare zi fara transporturi aeriene costa producatorii de mozzarella si fructe aproximativ 10 milioane euro.

Serviciile de curierat ca Federal Express si DHL au directionat mai multe livrari la transportul auto sau prin cai ferate pentru a limita pierderile, fara a preciza cat de mult au avut de pierdut din aceasta cauza. Comertul international a ramas neafectat deoarece acesta se face prin sistemul naval, a declarat Keith Rockwell, purtator de cuvant al Organizatiei Mondiale a Comertului.

"Nu se poate estima daca afecteaza sectorul IT sau alte servicii de comert,
insa este devastator pentru sectoare ca turismul si exporturile de produse preparate", a declarat Rockwell.

Costurile eruptiei vulcanului ar putea reprezenta aproximativ 0,1% din Produsul Intern Brut al UE daca activitatea este reluata in acesta saptamana. In cazul unei amanari nelimitate, companiile ar trebui sa faca ajustari costisitoare catre alte surse de transport, insa impactul ar putea fi mult mai mic decat efectele persistente ale crizei financiare.

Feriboturile de pasageri ale companiei Viking Line ce leaga Finlanda de Suedia au vandut pana vineri toate biletele, au declarat oficiali ai companiei, iar cererea este foarte mare, fiind transportati si pasageri fara cabina rezervata.

"Am inlocuit scaunele si birourile din salile de conferinte cu locuri de dormit. Clientii au dormit si pe jos, insa nimeni nu s-a plans", a declarat un receptioner in cadrul Viking Line.

Mai multi operatori de feriboturi au lucrat la cote comparabile cu cele din timpul verii, dar au fost si companii care au vandut in totalitate biletele.

Operatorul feroviar Eurostar estimeaza ca a transportat 50.000 de pasageri intre Londra, Paris si Bruxelless, iar compania Deutsche Bahn a anuntat ca traficul pe distante lungi a crescut cu 30% in ultimele zile. Compania de transport Swebus a anuntat o triplare a traficului intre marile orase din Scandinavia, in timp ce un reprezentant al unei companii germane de inchirieri masini a estimat o crestere cu 30% a cererii.

De asemenea, un numar foarte mare de utilizatori Twitter au trimis mesaje legate de cautarea unui loc unde sa se cazeze. Multi dintre cei care au ramas blocati in aeroporturi s-au plans de faptul ca hotelurile au marit peste noapte pretul de cazare.

Industria de video-conferinte a inregistrat o crestere a cererii in urma intreruperii calatoriilor de afaceri din Europa, cauzata de eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda, scrie Cnet News.

Din cauza norului de cenusa provocat de eruptia vulcanului Eyjafjallajokull, companiile de curierat au avut intarzieri cuprinse intre 1 si 5 zile in cazul livrarilor express, potrivit reprezentantilor TNT si DHL Romania consuntati de Wall-Street.

Cati bani pierd companiile aeriene din cauza cenusei islandeze

Cati bani pierd companiile aeriene din cauza cenusei islandeze