Sarbatorile hibernale 2005 aduc mai putine profituri comerciantilor europeni decat in anii trecuti. Problemele economiilor statelor membre, neincrederea in politicieni si esecul Tratatului Constitutional au rezonanta in deciziile de cumparare ale cetatenilor Uniunii Europene.

In fiecare an, in preajma sarbatorilor de iarna, esantioane reprezentative de consumatori din noua state membre ale Uniunii Europene sunt chestionate asupra intentiilor de cumparare a ofertei de sezon. Rezultatele obtinute nu orienteaza numai industria de profil, ci reprezinta si un indicator important al perceptiei publice asupra gradului de integrare politica si economica a Uniunii Europene, a fiecarui stat in parte.

Imaginea de ansamblu obtinuta la finalul anului 2005 arata o Uniune divizata. Majoritatea francezilor si germanilor sunt pesimisti in ceea ce priveste viitorul apropiat si intentioneaza sa directioneze catre conturile personale de economii resursele financiare pe care in alti ani le-au cheltuit pe cadouri pentru ei si cei apropiati lor. Nu este surprinzator, avand in vedere ca economiile celor doua tari stagneaza, ca una dintre ele – Germania, a trecut printr-o campanie electorala zgomotoasa, al carei slogan a fost “reforma cu orice pret”, ca somajul este in crestere, la fel si tensiunile sociale.

Pentru acei cetateni europeni care simt ca viitorul este nesigur, anul acesta, Mos Craciun este mai sarac. Nemtii vor cheltui cu 9% mai putin decat anul trecut, portughezii si italienii, cu 6%, iar olandezii, cu 5%. La nivelul Uniunii Europene, statistica seaca arata ca saracia Mosului este de trei procente, respectiv incasarile estimate de detailisti in aceasta iarna vor fi cu 3% mai mici decat anul trecut. La prima vedere nu este mult, in realitate, la scara unei piete de peste 475 de milioane de consumatori, pierderile sunt importante.

Exista insa si europeni linistiti. Sunt cetatenii statelor membre ale caror economii au performat anul acesta. Siguri ca si maine vor avea un loc de munca bine platit sau un ajutor social sigur si decent, 84% din irlandezi sunt dispusi ca anul acesta sa cheltuiasca la fel de mult, sau in plus, pe cadouri. Cresterea consumului de sezon este estimata la 8%, comparativ cu anul precedent. Doar spaniolii le egaleaza optimismul vizavi de viitor, cu un consum anticipat mai mare cu 6% decat cel din 2004. Banii cheltuiti se duc pe mancare si pe cadouri, mai ales pentru copii. Francezii sunt parintii cei mai dedicati din tarile studiate, daca ar fi sa-i apreciem strict din perspectiva cadourilor oferite de Craciun copiilor. Daca ar fi pusi sa aleaga intre a face economii si a cumpara daruri, circa 85% ar opta pentru a doua varianta. Belgienii si englezii se afla la polul opus, majoritatea fiind tentata mai degraba de strangerea banilor albi pentru zile negre.

Disponibilitatea catre consumul de sezon este rezultanta catorva factori. Primul si cel mai important este perceptia publica asupra situatiei economiei unui stat membru si a Uniunii Europene in ansamblu. Urmeaza, in ordine, increderea in clasa politica, securitatea locurilor de munca, veniturile familiilor si evenimente conjuncturale, de tipul esecului Tratatului Constitutional in doua dintre cele mai importante state membre. Toate acestea incurajeaza sau nu indivizii sa faca cheltuieli ce nu sunt absolut necesare.

Recesiunea economica Imputineaza cadourile

Cheltuielile pe care europenii sunt dispusi sa le faca de sarbatori depind de perceptia publica asupra starii economiei Uniunii Europene.
Portughezii sunt de departe cei mai pesimisti, doua treimi din populatia tarii considerand ca economia are probleme, deci banii trebuie dramuiti cu grija, pentru ca viitorul este incert. Cei mai optimisti sunt irlandezii, care declara ca anul acesta, de sarbatori, cheltuiesc mai mult decat de obicei pe cadouri. Este normal, avand in vedere ca economia Irlandei functioneaza cu motoarele turate la maxim.

Sursa: Deloitte Survey 2005