Mergers&Acquisitions pe timp de criza nu un lux, ci o necesitate (I)

In contextul crizei financiare globale, sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009 au adus o scadere abrupta a activitatii de fuziuni si achizitii. Aceasta scadere este insa temporara. Pe masura ce criza economica se adanceste si cea financiara se apropie de sfarsit, activitatea de M&A devine, din optionala, obligatorie pentru companii din intreg spectrul economic. Comentariul de azi este primul dintr-o serie de 2 articole pe tema M&A.
O PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA ACTIVITATII DE M&A

Activitatea de M&A la nivel global s-a desfasurat dintotdeauna cu o anume periodicitate, deseori in raport direct cu ciclul activitatii economice. O intensificare a activitatii de M&A intr-o perioada de boom economic a fost deseori urmata de o reasezare a prioritatilor strategice pe durata incetinirii cresterii economice. Asa s-a intamplat in anii 1974-75, 1980-82, 1990-91, precum si in 2001-02.

Conditiile care fac posibila activitatea de M&A in timpul unei expansiuni economice dispar de cele mai multe ori in perioadele de recesiune, iar perioada pe care o traversam acum nu e diferita. Principalele trei cauze care au dus la scaderea activitatii de M&A in ultimul an, si mai ales in ultimele luni, au fost:
• Scaderea pretului actiunilor (actiunile fiind folosite ca moneda de schimb in majoritatea tranzactiilor)
• Necesitatea de a conserva activele lichide (ex. depozite la banci)
• Nesiguranta generala creata de posibilitatea unui colaps al sistemului financiar

Cu toate acestea, indiferent de perioada in care se afla, orice manager care se gandeste la o tranzactie de M&A ar trebui sa isi puna in mod primordial doua intrebari: (1) De ce e avantajoasa aceasta tranzactie pentru compania mea? si (2) De ce e avantajoasa acum si nu mai tarziu? In alegerea momentului potrivit, nici un manager nu trebuie sa uite ca orice tranzactie dureaza cel putin cateva luni de zile, interval care tinde sa fie mereu mai lung decat asteptarile initiale.

In mod natural, motivele precise pentru care o companie decide sa intre intr-o tranzactie sunt diferite de la o industrie la alta, de la o companie la alta, de la o tara la alta. Dar motivele fundamentale sunt universal valabile. In M&A rareori asistam la o fuziune intre doua companii perfect egale („merger of equals”) astfel incat cei mai multi participanti se impart in doua categorii: vanzatori si cumparatori. Cum spuneam in titlul comentariului meu, in aceasta perioada activitatea de M&A e o necesitate si nu un lux.

Pentru vanzatori e o necesitate deoarece:

• Sumele disponibile pentru tranzactii si numarul potential de cumparatori nu sunt infinite. Daca cumparatorul X are 10 milioane de dolari disponibili pt o tranzactie, gasirea unei tinte potrivite va duce la epuizarea acelei sume. Orice zi pierduta inseamna mai putini bani disponibili pentru achizitii.
• Chiar daca bursele vor continua sa creasca, economiile lumii vor ramane in ceata inca o perioada importanta. Companiile care astazi se simt amenintate, maine probabil ca vor fi cu un picior in groapa. Orice zi pierduta inseamna sanse mai mici ca o astfel de companie sa supravietiasca pana la incheierea unei tranzactii.
• Intr-o industrie in care presiunea asupra marjelor de profit este foarte mare, o fuziune cu un competitor prezinta avantaje multiple.

Pentru cumparatori e o necesitate deoarece:

• Criza a reamintit vanzatorilor ca nimic nu e vesnic si ca preturile nu merg intotdeauna in sus. Totusi, desi preturile sunt in cadere libera acum, ele nu vor ajunge la zero decat pentru companiile care nu merita cumparate.
• Competitia intre cumparatori e mult mai mica decat in trecut. Un vanzator care in conditii normale ar fi cerut timp prelungit de gandire, astazi poate fi convins sa semneze contractul in timp record.
• Companiile de succes si managerii foarte talentati nu sunt scosi la mezat in fiecare zi. Oportunitatea de a achizitiona o companie de valoare la un pret rezonabil apare mult mai des in conditii de criza decat in conditii normale.

Motivele de mai sus nu sunt nicidecum exclusive, dar majoritatea celorlalte sunt mai degraba specifice unei industrii, unei situatii speciale sau unei companii. Firme renumite de consultanta manageriala precum McKinsey sau BCG pot oferi o parere specifica unui anumit client in contextul strategiei pe termen lung sau doar in contextul unei situatii de conjunctura. Totusi, chiar daca un consultant poate oferi o parere avizata cu privire la oportunitatea unei tranzactii, numai un profesionist de M&A cu experienta si credibilitate poate da un sfat avizat cu privire la termenii, valoarea si procesul de desfasurare al unei tranzactii.

Un profesionist de M&A cunoaste in amanunt industria in care isi desfasoara activitatea si are o multitudine de relatii profesionale cu liderii firmelor din acea industrie. Ca sa fac o paralela, un adevarat profesionist de M&A este in acelasi timp:
• copilotul de care ai nevoie atunci cand vrei sa castigi o cursa de raliuri;
• negociatorul de care ai nevoie atunci cand mergi la cumparaturi in raiul bijuteriilor de pe strada 47 in New York City
• portarul de la poarta intreprinderii atunci cand vrei sa stii tot ce misca in industria din care faci parte.

Aceasta stare de lucruri explica de ce specialistii de M&A sunt printre cei mai de vaza si cei mai bine platiti reprezentanti ai pietelor de capital cunoscute sub denumirea generica de „Wall Street”.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Jurnal de criză de pe Wall Street »



Setari Cookie-uri