„Initiativa autoritatilor este una favorabila ambelor parti implicate, din moment ce statul isi va putea recupera mai repede o parte din creante, iar contribuabilii vor fi iertati de plata penalitatilor de intarziere, motiv pentru care recomandam celor aflati in aceasta situatie sa analizeze impactul acestor prevederi legale asupra cazului lor concret”, spune Mihai Petre, Senior Manager, Deloitte Tax.

„Deosebit de important este faptul ca odata cu penalitatile (maxim 15% din suma datorata), contribuabilul poate fi iertat si de jumatate din majorarile de intarziere aferente datoriilor restante. Avand in vedere ca nivelul majorarilor de intarziere s-a situat putin peste 36% pe an in perioada ianuarie 2006 - iunie 2010, reducerea la jumatate inseamna un castig de 18% pe an”, mai spune Mihai Petre. Ceea ce, multiplicat cu 4 ani - perioada medie controlata de autoritati in cadrul unui control de fond - inseamna o reducere a majorarilor datorate de la 146% la 73% - mai mult decat demn de a atrage atentia oricarui contribuabil cu datorii la fisc.

Aceasta initiativa legislativa vine ca o confirmare a directiei in care a evoluat in ultimul timp modul de sanctionare a celor care ajung sa aiba datorii catre autoritatile fiscale, in special ca urmare a unui control fiscal. Cea mai importanta schimbare in acest sens a avut loc la data de 1 iulie 2010, cand majorarile de intarziere au fost inlocuite prin dobanzi si penalitati de intarziere. Ceea ce denota intentia legiuitorului de a sanctiona diferit datornicii in functie de incalcarea cu intentie a legislatiei sau nu.

„La acest moment, aceasta intentie nu se materializeaza inca in practica organelor de control, acestea aplicand de cele mai multe ori penalitatea de intarziere automat, indiferent daca contribuabilul a incalcat o prevedere legala expresa sau s-a aflat in eroare de interpretare din cauza neclaritatii prevederii legale respective. Cu siguranta, aceasta abordare se va schimba”, conchide Mihai Petre.