Activitatile ce permit organizarea unui astfel de timp de lucru sunt cele de tip IT, creative sau artistice, prin care angajatorul poate beneficia de capacitatea si abilitatile salariatilor, in timp ce acestia lucreaza intr-un mediu confortabil, fara constrangerea unui program sau a unui spatiu fix de munca.

Definitia timpului de munca data de Codul Muncii la art. 111 este ca fiind „perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare”. In masura in care programul de munca si modul de repartizare a acestuia pe zile sunt mentionate in regulamentul intern al companiei, Accace apreciaza ca aceasta obligatie de a le aduce la cunostinta salariatilor se poate realiza eficient odata cu aducerea la cunostinta a regulamentului intern.

In legislatia din Romania (Codul Muncii) exista mai multe variante de program de lucru flexibil, la care angajatorul poate apela in functie de specificul si nevoile activitatii sale precum si de optiunile salariatilor. Printre acestea se numara si programul de munca individualizat care presupune: un mod flexibil de organizare a timpului de lucru; astfel, durata zilnica a timpului de munca de 8 ore pe zi in cazul angajatilor cu norma intreaga fiind impartita in doua perioade:

  • O perioada fixa, in care personalul se afla simultan la locul de munca;
  • O perioada variabila, in care salariatul isi alege orele de sosire si de plecare;
  • Evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat este tinuta de angajator conform prevederilor art. 119 din Codul Muncii; de asemenea, angajatorul are dreptul de a verifica activitatea salariatilor intr-un anumit interval orar si prin metode prevazute in mod specific in contractul individual de munca.

Cine poate avea initiativa stabilirii unui program individualizat de munca?

In intelesul legiuitorului, „programul de munca individualizat” presupune un mod flexibil de organizare a timpului de munca. Potrivit art. 118 din Codul Muncii, angajatorul poate stabili programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului. Astfel, initiativa stabilirii programului individualizat o poate avea angajatorul, caz in care este nevoie de acordul salariatului pentru ca acesta sa devina operational. Daca salariatul are o astfel de initiativa, avand o situatie speciala, angajatorul o poate aproba.

Citeste si:

Reglementarea pune accentul pe acordul partilor in ceea ce priveste aceasta optiune, indiferent daca programele individualizate sunt prevazute in Regulamentul intern al companiei sau in contractul colectiv de munca la nivel de unitate. Conditia acordarii unui astfel de program de lucru si de functionare a acestuia este ca timpul de lucru saptamanal sa fie de 40 (prin exceptie, maxim 48) ore, cu respectarea perioadei de referinta (prevederile art. 112 si 114 din Codul Muncii). Programul de lucru individualizat se face la semnarea contractului individual de munca, ulterior aceasta modificare fiind posibila doar prin intocmirea unui act aditional de catre angajator.

Flexibilizarea timpului de munca apare concomitent cu nevoia angajatorului de a-si organiza activitatea si in acord cu necesitatile salariatilor de a-si gasi echilibrul intre viata profesionala si viata privata. Unul dintre principalele avantaje in oferirea unui astfel de program este un mediu de munca relaxat, in care salariatii se simt mai motivati si mai capabili sa faca fata atat muncii cat si familiei, un exemplu fiind aici programatorii IT sau salariatele-mame, foarte bine pregatite, care se intorc la locul de munca dupa concediul de ingrijire si crestere copil.

Exista avantaje si pentru angajatorii care ofera program de lucru individualizat

Iata care sunt beneficiile pentru angajatorii care ofera program de lucru individualizat :

  • Crearea unui mediu de lucru relaxat si confortabil unor anumite domenii de activitate;
  • Motivarea si retentia salariatilor, evitand fluctuatia de personal si costurile aferente recrutarii de noi angajati;
  • Angajatorul poate beneficia de capacitatea creativa a salariatilor;
  • Reducerea absentelor salariatelor-mame care sunt nevoite sa se ocupe de problemele de sanatate ale copiilor mici, dar dispuse sa lucreze intr-un anumit interval orar fara a fi nevoite sa se deplaseze.

Insa Accace atrage atentia asupra faptului ca de toate aceste avantaje pot beneficia doar companiile al caror specific de business permite un asemenea program de lucru individualizat. Iar pe langa aceasta facilitate, angajatorul poate oferi salariatilor sai si alte avantaje in vederea echilibrarii vietii profesionale cu viata privata, in functie de nevoile activitatii si ale angajatilor. Toate acestea pot fi stabilite doar cu acordul salariatilor, trebuie specificate in contractul individual de munca sau in actul aditional, in regulamentul intern al companiei, precum si in Contractul colectiv de munca la nivel de unitate.

Material realizat de Ana-Maria Vicol, Payroll Accountant Accace