Christian Lacroix este primul nume mare din lumea designerilor de moda care a fost afectat in mod decisiv de criza economica, el anuntand pe 28 mai falimentul casei sale de moda de la Paris.

In acelasi timp, compania franceza Société Internationale de Lingerie (SIL), care crea lenjerie de lux pentru brand-uri precum Christian Lacroix, Kenzo sau Sonia Rykiel, si-a inchis portile in luna ianuarie, dupa o scadere dramatica a vanzarilor si concedierea a 130 de angajati.

Lucrurile nu stau prea bine nici pentru gigantii din industria luxului precum farcezii de la LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), elvetienii de la Richemont sau Gucci Group. Firma de consultanta Bran & Co. prevede o scadere a pietei luxului cu 10 pana la 20 la suta in prima jumatate a acestui an, in conditiile in care aceasta scazuse deja cu 8 la suta in ultimul semestru al anului 2008.

“Cumparatorii produselor de lux cheltuiesc si calatoresc mai putin. Mai mult decat atat, ei se simt mai putin increzatori”, declara Claudia D'Arpizio, analist la Brain & Co.

Multi dintre jucatorii importanti de pe piata si-au inghetat planurile de dezvoltare, iar unii si-au restras chiar afacerile. De exemplu, compania franceza Chanel a concediat aproape 200 de angajati la inceputul acestui an, iar Gucci Group a vandut o manufactura neprofitabila de ceasuri elvetiene unei companii malaeziene in februarie. Grupurile mari par insa a fi la adapost de furtuna economica, datorita diversitatii produselor pe care le comercializeaza.

Riscul este mult mai mare pentru companiile mici si mijlocii din Europa, care se confrunta cu un val al falimentelor, in conditiile in care, inainte de declansarea crizei financiare, ele concurau deja cu produsele chinezesti, mult mai ieftine.

Una dintre cele mai recente victime a fost compania Sopim, furnizorul de produse din piele pentru marca Lancet, un brand care face parte din portofoliul Richemont. Inaugurata in 1967, Sopim si-a redus numarul de angajati de la 400 pana la 44 de persoane pana in luna mai, momentul in care a inchis afacerea.

Cu toate acestea, segmentul companiilor care comercializeaza produse de lux cu discount, exclusiv online, trece prin cel mai bun moment din istorie, inregistrand vanzari cu pana la 50 la suta mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut.