E mai ieftin sa intretii 35 de masini si o femeie decat o masina si 35 de femei“, spunea pe vremuri Jay Leno, cand era intrebat de unde a capatat „microbul motoarelor“. Insa putini stiu de cata munca a avut nevoie Leno pentru a ajunge sa intretina macar o femeie sau o masina. Omul care a generat profituri de peste un miliard de dolari pentru NBC din 1992 incoace a trecut prin cateva decenii in care existenta lui se reducea la „munca, munca si iar munca“. Pana in 1977, cand a aparut prima oara la „Tonight Show“, atragand atentia publicului, Leno a fost un soi de Seindfeld in miniatura, avand un program de nu mai putin de 300 de reprezentatii „stand-up comedy“ pe an. Filozofia sa a fost simpla: „Comediantii isi iau vacante, iar eu nu, deci va veni un moment cand voi capata vizibilitate“. Iar aceasta filozofie nu s-a schimbat prea mult nici cand a devenit vedeta show-urilor de noapte. Astazi se trezeste la 7.30, „trage de fiare“ o ora, munceste la glumele ce urmeaza sa fie difuzate in seara respectiva, inregistreaza emisiunea pe la 17.00, apoi iese prin oras. Acasa continua sa munceasca la emisiunea de a doua zi.

Trei garaje cat un teren de fotbal

Cu un asemenea regim de viata, nu e de mirare ca Leno are nevoie de un hobby care sa-l relaxeze. Desi sustine sus si tare ca nu este un vitezoman, liantul colectiei sale este numarul imens de cai-putere. Expresia pe care o utilizeaza cel mai des, despre oricare dintre masini, este „trage ca o locomotiva“. Si, chiar daca se declara un mare iubitor al pieselor de forta, doar cateva masini - sub 10% - sunt din noua generatie. Colectia sa a crescut de la 35 de masini la peste 80 (cu aceeasi rata de expansiune la motociclete) in mai putin de zece ani. De la doi mecanici angajati a ajuns la patru, iar spatiile pentru „depozitare“ au devenit trei garaje de dimensiunile unui teren de fotbal. Singurul lucru pe care il doreste de la „jucariile“ sale este sa poata sa se urce in orice moment, in oricare dintre masini, si sa conduca. Pe locul sau special de parcare oferit de NBC nu se opreste doua zile consecutiv aceeasi masina.

Pasiune de marca

Per total, parcul auto-moto are o valoare de cateva milioane de dolari. Cel putin trei masini valoreaza fiecare cate un milion. Cele trei garaje adapostesc cateva bijuterii Stanley Steamer de la inceputul anilor 1900, Lamborghini-uri, Bugatti-uri, o Cobra 427, cateva „muscle car“ din anii ’50-’60, cateva Bentley-uri, cateva Jaguar-uri, o Auto Car din 1916, cu doi cilindri, un Packard Twin Six din 1932 (12 cilindri), un Mercer din 1913, un Buick Roadmaster coupé din 1955, dar si un Morgan cu transmisie pe lant. Piesele de rezistenta sunt totusi cele cinci megaluxoase Deusenberg, cel putin doua dintre ele valorand cate un milion de dolari (cand au aparut costau 20.000-25.000 de dolari). Construite intr-o perioada cand limita de viteza era de 65 de kilometri pe ora, un Deusenberg putea atinge aproape 200. Cele mai ciudate piese din colectie sunt o masina de superviteza McLaren F1 Supercar (627 de cai-putere, maximum de 321 de km/h!) si un camion de pompieri primit cadou - un American-LaFrance din 1941, cu motor de peste 12.000 de centimetri cubi. Cea mai puternica masina - si cea care-l entuziasmeaza - este un Rolls-Royce Phantom II din 1934, cu motor Merlin V-12 de 1.000 de cai-putere.

Cel mai rapid vehicul din parc este insa o motocicleta Y2K Turbine Superbike. A costat initial peste 150.000 de dolari, insa pretul a crescut din cauza numarului mic de exemplare fabricate, are detector de radar ca dotare standard, iar cei 320 de cai-putere pot duce motocicleta pana la 365 km/h. Motorul acesteia a fost proiectat initial pentru elicopterele Bell, iar bordul are si un monitor color, atasat la camera de luat vederi din spatele motocicletei, astfel incat „calaretul“ sa poata surprinde fetele stupefiate ale celor depasiti. Jay Leno al fost al doilea om din lume care a reusit sa-si cumpere aceasta motocicleta, pasiunea sa pentru plimbarile pe doua roti fiind deja de notorietate. De altfel, Leno nu s-a sfiit niciodata, nici macar dupa ce a cunoscut celebritatea, sa-si petreaca mare parte din timpul liber in cluburile de motociclisti.

Citeste si:

Motociclete de lux

Singura piesa din colectia sa care s-a vandut a fost un Harley Davidson, cu autografe de la Jennifer Love Hewitt, Arnold Schwarzenegger, Billy Crystal, Reese Witherspoon, Adam Sandler, Jennifer Garner si Pamela Anderson. Motocicleta a stat timp de patru saptamani in studioul de la „Tonight Show“ si a fost scoasa la licitatie in scop caritabil. Rezultatul: 505.000 de dolari stransi pentru victimele uraganului Katrina, probabil cel mai mare pret de achizitie din istorie pentru un Harley.

Jay Leno mai are si un chopper construit de celebra familie Teutul de la Discovery Channel, o versiune moderna a unei motociclete care a facut furori: Brough Superior din 1934, una dintre primele motociclete cu alura de chopper. Evident, din colectia de motociclete nu lipsesc nici Indian Chief din 1947, un BMW de 1.200 de centimetri cubi, un Ducati Desmo 900, un MV 750 America din 1975, dar si noul Harley V-Rod, cea mai puternica motocicleta construita vreodata de firma-legenda. Cele pe care le iubeste cel mai tare (si le cumpara cel mai des) sunt insa Vincent Black Shadow, motociclete de 1.000 de centimetri cubi, construite in Stevenage, Marea Britanie, de la inceputul anilor ’30 pana prin 1955, „ruda“ apropiata a disparutelor Brough Superior.

Iubit de piloti

Ca semn de recunoastere a valorii sale de colectionar si promotor al masinilor puternice, Jay Leno este sistematic invitat sa conduca prima masina in turul de onoare al curselor NASCAR. A condus pace-car-ul la Daytona 500 si Indianapolis 500 si este, de altfel, omul care a stabilit recordul de deschideri de curse.

Colectia sa de masini a capatat o notorietate atat de mare, incat celebra firma de jucarii Mattel a decis sa scoata linia de Hot Wheels „Jay Leno Collection“, ce include machete de Lamborghini Miura, Shelby Cobra, Shelby Mustang si Jaguar E-type. Jucariile se vand cu 10-15 dolari fiecare, aducandu-i, evident, lui Jay Leno, finantarea pentru urmatoarea sa masina.