Patronii si managerii companiilor din Romania evita sa apeleze la serviciile de coaching. O explicatie a acestei situatii ar fi, potrivit psihoterapeutilor din domeniu, ca acestia ''fie nu stiu de
existenta unor asemenea servicii, fie se bazeaza numai pe fortele proprii sau pe forta banului''.

In Romania, ''coaching-ul este, inca, in faza de bebelus'', dupa cum ne-a spus Elisabeta Putere, coach in afaceri. In opinia acesteia, un coach ar putea fi definit ca ''mintea limpede din afara afacerii'' sau ca ''sfatuitorul psihologic al afaceristului''. In cele mai multe dintre cazuri, serviciile de coaching nu trebuie oferite in cabinetul psihoterapeutului.

''Aceste servicii se ofera la locul de munca al managerilor, la sediile companiilor. Un coach in afaceri analizeaza atat problemele profesionale, cat si problemele personale ale managerilor sau patronilor.
Totodata, cu acceptul acestora, un coach poate avea acces la diverse documente ale companiilor. Spre exemplu, daca o firma este in pragul falimentului, un coach poate depista, mult mai repede, problemele cu care se confrunta firma dupa ce a analizat fisele posturilor si unele acte legate de organizarea afacerii. Aici, insa, la mare pret este confidentialitatea'', a explicat Elisabeta Putere.

Daca are acceptul conducerii firmei, un coach poate vorbi si cu angajatii

Tot cu acceptul managerului sau patronului, un coach poate sta de vorba cu salariatii companiei: fie individual, fie in cadrul sedintelor de terapie de grup. ''Ramane la latitudinea conducerii companiei daca un coach poate vorbi si cu angajatii. Discutiile in cadrul sedintelor de terapie de grup nu sunt sedinte, asa-numite, lucrative. Salariatii sunt intrebati de catre coach cum isi petrec timpul liber si cum se inteleg cu colegii. Din pacate, angajatii nu sunt deschisi discutiilor cu un coach.

La sedintele de terapie de grup vin cu teama si, daca putem spune asa, cu masca seriozitatii. Chiar daca respectivul coach are simtul umorului, salariatii nu intra in atmosfera creata de acesta'', a adaugat Elisabeta Putere.

Pe de alta parte, aceasta precizeaza ca, in Romania, patronii si managerii companiilor ''pun mare pret pe respectarea de catre salariati a programului de lucru. Ei, insa, nu comunica cu salariatii, mai ales cu aceia pe care ii considera neproductivi.

Poate acesti salariati au probleme personale sau nemultumiri legate de locul de munca. Daca patronul sau managerul ar sta de vorba cu ei, s-ar putea ajunge la o solutie avantajoasa pentru ambele parti.
Degeaba vii la serviciu opt ore, daca te gandesti in alta parte si nu ai chef de munca''. In acelasi timp, un coach ii poate spune unui patron sau manager ce fel de personalitate are, ''acest lucru ajutand fie la alegerea partenerilor de afaceri, fie la modul de comunicare cu acestia''.

Citeste si:

''Intalnirile'' dureaza, in medie, doua-trei luni

In ceea ce priveste numarul orelor si intalnirilor pe care un patron sau manager ar trebui sa le aiba cu un coach, Putere spune ca acesta variaza, indeosebi, in functie de problemele firmei:

''Intalnirile dureaza, in medie, doua-trei luni. Exista situatii in care un coach are, timp de doua saptamani, in fiecare zi, intalniri de cate doua ore cu patronul sau managerul. Apoi rarim la doua intalniri de cate doua ore pe saptamana.

Intalnirea cu salariatii dureaza cel mult patru ore, avand in vedere ca aceasta se organizeaza, de cele mai multe ori, dupa orele de program, cand angajatii sunt deja obositi.

Daca problemele nu se rezolva dupa doua-trei luni, «sfatuitorul psihologic al afaceristului» va avea o intalnire la doua saptamani cu patronul sau managerul firmei''.

In ceea ce priveste preturile percepute, Elisabeta Putere afirma ca acestea ''variaza, in medie, intre 500.000 si un milion de lei pe ora''. Din pacate, in tara noastra, psihoterapeutii care ofera si servicii de coaching nu se bucura de prea multi clienti, existand si situatii in care un coach, in decurs de trei ani, a avut cel mult zece ''clienti'' - patroni sau manageri.

In acelasi timp, companiile straine cu reprezentante in Romania ''s-au adaptat obiceiului local de a nu apela la serviciile de coaching''. In strainatate, marile companii prevad in schema posturilor si functia de coach sau apeleaza la serviciile unui coach independent.

''Un coach independent poate colabora cu mai multe companii si cand este nevoie de el este chemat de catre patroni sau manageri. In Europa, costurile serviciilor de coaching sunt deosebite: cateva sute de euro pe ora'', spune Putere.