Motivatia este cruciala in succesul privit nu doar la nivelul companiei, dar si la nivelul fiecarui departament sau proiect. Este si motivul pentru care motivarea angajatilor se detaseaza drept unul din cele mai importante domenii de responsabilitate ale unui manager.

Rolul motivatiei nu se limiteaza la a-i face pe oameni sa munceasca, ci merge pana la a-i face sa munceasca bine, lucru care implica utilizerea integrala a resurselor fizice si intelectuale de care dispun indivizii.

Succesul sau esecul unei companii sunt intrinsec legate de resursa umana, de modul in care actioneaza angajatii. Managerii pot fi tentati sa se retraga in aparenta siguranta a "buncarului" lor de unde sa emita ordine, detasandu-se astfel de probleme. Specialistii sunt de parere ca, in acest nou context, cuvantul care desemneaza solutia aplicabila este implicarea, desi nu toate actiunile sunt disponibile angajatilor. De aceea, implicarea personalului in luarea anumitor decizii importante pentru companie, trebuie insotita si de o buna comunicare pentru a-si putea atinge obiectivele motivationale. Atunci cand oamenii participa activ la luarea unei decizii, ei se simt mult mai indatorati in a o pune si in practica in bune conditii.

Exista mai multe forme de descriere a motivatiei, in functie de diferite criterii, insa cea mai importanta clasificare este cea care face diferenta intre motivatia pozitiva si cea negativa, ilustrand efectele stimularilor premiale si pe cele ale stimulilor aversivi.

Motivatia pozitiva consta in punerea in legatura directa si proportionala a rezultatelor obtinute cu satisfactiile personale. Satisfactia este insa perceputa diferit de la persoana la persoana, si implicit de la grup la grup. Din aceste motive, managerul trebuie sa-si construiasca o adevarata structura a motivatiei pozitive care sa ofere fiecarui individ sau grup tipul de satisfactie la care este sensibil, care il impulsioneaza.

Motivarea pozitiva, prin numeroasele satisfactii pe care le genereaza, contribuie, in mod cert, la instaurarea unui moral ridicat si la dezvoltarea individuala a salariatilor, precum si la conturarea unui climat organizational propice muncii si performantelor ridicate in organizatie.

Gama factorilor motivationali utilizabili in companiile conectate la mediul economic actual este deosebit de
cuprinzatoare.

Bani
Anumite lucruri, precum banii, un birou bine dotat si securitatea jobului, pot ajuta oamenii sa nu devina demotivati, insa nu-i ajuta neaparat sa devina mai motivati.

Angajatii sunt tentati sa isi judece propriul succes sau esec in functie de marimea salariului cu care sunt recompensati pentru munca prestata. Salariul poate fi considerat ca un factor de supravietuire, dar poate actiona ca un stimulent, pentru o munca mai productiva. Cu cat munca este mai plictisitoare si starneste un interes mai redus, cu atat creste importanta banilor ca factor motivator.

Bonusuri/prime
Cea mai simpla forma de manifestare a bonusurilor o reprezinta plata unei anumite sume prestabilite pentru rezultatele ce depasesc target-ul stabilit initial, plata care trebuie sa fie acordata corect, pentru a nu declansa resentimente sau frustari.

Citeste si:

Procent din castig
Poate varia de la o simpla schema cu sporuri in care o parte din profiturile firmei sunt distribuite angajatilor, in functie de pozitia si vechimea in munca, la un adevarat sistem.

Sporuri
Firmele pot plati anumite sume de bani suplimentar pentru munca in conditii speciale (periculoase, toxice) sau pur si simplu mai grele (schimb de noapte) etc.

Avantaje financiare
Avantajele financiare nu sunt platite efectiv, dar au o valoare baneasca pentru angajati. Aceste avantaje difera in functie de nivelul la care se situeaza angajatii: pentru management - discounturi la achizitia de bunuri, abonamente la anumite cluburi, plata unor cursuri, plata cheltuielilor de transport, diurna, plata taxelor scolare pentru copii; pentru restul angajatilor - reduceri la procurarea unor bunuri si servicii, subventionarea unor mese, facilitati de recreere pentru toata familia, plata taxelor pentru anumite cursuri educationale, credite cu dobanzi mici pentru achizitia unor case, credite pentru cumpararea unor bilete de concediu. Uneori, aceste avantaje financiare au o valoare mai mare pentru angajat decat o crestere a salariului.

In motivarea personalului, pe langa toti acesti factori motivatori de factura financiara, exista si cateva tipuri de instrumente non-banesti cu efect similar. Oamenii tind sa fie mai motivati daca munca le starneste interesul, daca se simt respectati si au un anumit statut, daca mediul de lucru este unul placut, daca exista un sistem de formare profesionala si de promovare bine construit. Toate acestea sunt lucruri pe care o firma le poate oferi destul de usor, dar care daca lipsesc afecteaza atat moralul personalului, cat si performantele companiei.

Imbunatatirea postului
Se refera la adancirea varietatii de responsabilitati pe care le are job-ul respectiv si poate fi considerata o redesenare a postului.

Imbogatirea postului
Este un proces de crestere a gradului de reponsabilitate a angajatilor si poate da angajatilor mai mult control asupra modului in care isi organizeaza munca, asupra calitatii muncii si distribuirii atributiilor in cadrul unui grup. Pentru ca aceasta metoda sa aiba succes, trebuie sustinuta de un program de training corelat cu nevoile angajatilor.

Motivatia negativa este generata de factorii motivationali aversivi. Desi reprezinta un tip primitiv de motivatie, bazat pe amenintare sau pedeapsa, aceasta trebuie totusi inclusa, cu anumite amendamente, in instrumentarul motivational al managerului.

Motivarea negativa, prin generarea de frecvente insatisfactii la salariatii organizatiei, contribuie la un moral scazut al acestora, la inhibarea lor si, implicit, la instaurarea unui climat organizational tensionat, defavorizant din punct de vedere al eficacitatii companiei.

Indiferent de modul de clasificare sau folosire a motivatiei, tehnicile motivationale au in comun ideea potrivit careia cu cat este mai mare responsabilitatea, recunoasterea, respectul sau statutul acordat indivizilor dintr-o firma, cu atat mai mare este sentimentul de implicare in acea firma si de aici cu atat mai mare va fi motivatia.