Potrivit acestui act normativ, orice contract īncheiat īntre comercianti si consumatori pentru vānzarea de bunuri sau prestarea de servicii trebuie sa cuprinda clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru īntelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate. Daca aceste clauze sunt ambigue, vor fi interpretate īn favoarea consumatorului.

Ce este o clauza abuziva?

O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea īnsasi sau īmpreuna cu alte prevederi din contract, creeaza un dezechilibru semnificativ īntre drepturile si obligatiile partilor, in detrimentul consumatorului si contrar bunei-credinte.

Se considera ca o clauza nu a fost negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele-standard sau conditiile generale de vānzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv. Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze s-au negociat direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor legii referitoare la clauzele abuzive la restul contractului, īn cazul īn care o evaluare globala evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Daca un comerciant pretinde ca o clauza-standard a fost negociata direct cu consumatorul, este de datoria lui, si nu a consumatorului sa prezinte probe īn acest sens.

Exemple de dispozitii contractuale care incalca legea

Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care dau dreptul comerciantului de a modifica īn mod unilateral dispozitiile contractului, fara a avea un motiv specificat īn contract si acceptat de consumator prin semnarea acestuia. Tot abuzive sunt si clauzele ce obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului sau care il obliga sa-si īndeplineasca obligatiile contractuale chiar si īn situatiile īn care comerciantul nu si le-a īndeplinit pe ale sale.

Comerciantul nu poate modifica unilateral contractul, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu. Sunt, de asemenea, interzise clauzele ce restrāng sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri īn cazurile īn care comerciantul nu īsi īndeplineste obligatiile contractuale sau care obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari īn cazul īndeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant.

O alta clauza interzisa, insa destul de des utilizata in contracte consta in excluderea dreptului consumatorului de a īntreprinde o actiune legala sau de a exercita un alt remediu legal, solicitāndu-i īn acelasi timp rezolvarea disputelor īn special prin arbitraj.

Nu este permisa cresterea pretului la livrare, fata de cel stabilit la īncheierea contractului, īn masura īn care nu se da dreptul consumatorului de a rezilia contractul cānd considera ca pretul este prea mare fata de cel stabilit initial. Comerciantul nu poate pretinde prin contract sume de bani de la consumator, īn cazul neexecutarii sau finalizarii contractului de catre acesta din urma, fara a prevedea existenta compensatiilor īn suma echivalenta si pentru consumator, īn cazul neexecutarii contractului de catre comerciant. De asemenea, nu poate anula contractul in mod unilateral daca acelasi drept nu este prevazut si pentru consumator. Este ilicita inserarea clauzei de incetare a contractului īncheiat pentru o durata nedeterminata fara un anunt prealabil, cu exceptia unei motivatii pertinente, acceptata de consumator prin semnarea contractului.

Sanctiuni si solutionarea litigiilor

Clauzele abuzive cuprinse īn contract si constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce efecte asupra consumatorului. Daca este posibil, contractul se va putea derula īn continuare, cu acordul consumatorului. Īn masura īn care contractul nu īsi mai poate produce efectele dupa īnlaturarea clauzelor considerate abuzive, consumatorul este īndreptatit sa ceara rezilierea contractului, putānd solicita, dupa caz, si daune interese.

Controlul respectarii dispozitiilor legii privind clauzele abuzive se face de catre reprezentantii īmputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si de catre specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor. Din 1990, s-a infiintat Comisia pentru Clauze Abuzive, organism consultativ independent, nonprofit, care are drept atributii analiza si evaluarea contractelor preformulate pentru servicii de interes public sau care se adreseaza unui numar mare de consumatori, īn vederea emiterii unui punct de vedere consultativ.
Organele de control efectueaza verificari la sesizarea persoanelor prejudiciate sau din oficiu. Acestea īncheie procese-verbale prin care se consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor, precum si articolele din lege īncalcate de comerciant. Procesul-verbal se transmite la judecatoria īn a carei raza teritoriala s-a savārsit fapta sau īn a carei raza teritoriala contravenientul īsi are domiciliul ori, dupa caz, sediul. In cazul īn care constata existenta clauzelor abuzive īn contract, instanta aplica amenzi intre doua si zece milioane de lei si dispune, sub sanctiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale sau desfiintarea contractului.