Dupa aproape un an de la parasirea functiei de director general al Adevarul Holding, Razvan Corneteanu isi vede viitorul tot in managementul de presa. “Eu asta stiu sa fac, asta o sa fac”. In 2011 se vor simti primele vibratii pozitive in piata de media, care va iesi din criza doar prin ridicarea calitatii continutului editorial, spune Corneteanu, intr-un interviu acordat wall-street.ro.
Wall-Street: Ce ati mai facut in ultimul an?

Razvan Corneteanu:
In primul rand m-am ocupat de sanatate. In ultimele luni de activitate la Adevarul stiam - desi nu aveam dovada scrisa pentru ca nu aveam timp sa-mi fac analizele medicale - ca aveam tot felul de probleme. In momentul in care m-am eliberat am avut timp sa ma ocup si de asta.

Nu mare mi-a fost mirarea cand am descoperit transaminaze de 10 ori mai mari decat normalul. Am facut si o operatie, in sfarsit. Problemele astea de sanatate - si e o buna lectie de viata pe care am primit-o - problemele de sanatate amanate se maresc, se complica, sunt probleme care se capata in timp si nu se mai rezolva niciodata sau se rezolva foarte greu. Deci o mare parte din timp cu asta m-am ocupat. In sfarsit, sa spunem ca situatia este acum intr-o zona rezonabila.

De asemenea, m-am ocupat si ma ocup de niste proiecte externe despre care nu vreau sa vorbesc prea mult din motive usor de inteles.

Wall-Street: Sunt proiecte de media?

Razvan Corneteanu:
Proiecte de media. Tot felul de companii si oameni de la care de-a lungul timpului - am aproape 20 de ani de munca in domeniul asta - am primit niste oferte, invitatii de a ma ocupa de deschiderea, lansarea unor companii si/sau produse in diferite tari, inclusiv oferte de a ramane acolo, de a conduce acele companii acolo. Partea cu condusul am declinat-o, le-am spus «domnule, eu am doi copii mici, de gradinita, una mare care acum e in clasa a 11-a». Am refuzat oferta Ringier in 2006 de a conduce compania in Ucraina. Dar pentru ca deocamdata nu sunt implicat in proiecte in Romania, desi lucrez si la subiectul asta, am ajutat in partea de lansare. Cu asta m-am ocupat si ma ocup acum.

Wall-Street: Sunt tari din regiune?

Razvan Corneteanu:
Sunt tari din regiune, tari in care sunt tot felul de probleme ca si in Romania, unele rezolvabile, altele nerezolvabile, altele politice. Nu este o foarte mare diferenta fata de ce se intampla aici.

Wall-Street: Sunt proiecte tot de print?

Razvan Corneteanu:
Presa scrisa. Nu m-am dat niciodata un mare cunoscator in audiovizual pentru ca nu am lucrat decat un an de zile in Antena 1. Nu mi-e cu totul strain, dar nu am un foarte mare atasament in zona asta de audio-video, desi din punct de vedere managerial principiile si piata sunt aceleasi, businessul este acelasi, dar are particularitatile lui pe care trebuie sa le respecti daca vrei sa faci treaba profesionista. Nu era vorba de altceva decat de zona de print.

Am avut si un concediu, primul in care nu mi-a sunat telefonul. Dupa ce faci 20 de ani concedii in care iti suna incontinuu telefonul spre disperarea tuturor celor din jurul tau, este o experienta sa ai un concediu in care nu esti agresat.

Aproape 20 de ani de munca in domeniul asta au lasat urme adanci in sanatatea mea. In ultima perioada mi-am revenit, analizele arata in regula, dar am avut de tras. De asta a si durat atat de mult. Spre exemplu, aveam o operatie pe care stiam ca trebuie s-o fac de foarte multa vreme si n-aveam timp nici macar sa ma duc sa fac analize. Veneau cei de la MedLife in Adevarul in camera alaturata. Nu aveam timp sa ma duc sa imi scoata niste sange.

Wall-Street: Acum s-au schimbat prioritatile? V-ati mai angrena intr-un proiect care sa va acapareze complet, sa nu mai aveti timp de dvs.?

Razvan Corneteanu:
Sigur, pentru ca pana la urma sunt de parere ca oamenii trebuie sa faca ce stiu sa faca cel mai bine. Nu privesc decat cu simpatie atitudini de genul «m-am plictisit». Nu te poti plictisi de lucrurile astea. Eu asta stiu sa fac, asta o sa fac. Sigur, la momentul potrivit, in conditiile potrivite. Lucrez la tot felul de variante si pentru piata romaneasca, dar deocamdata n-a fost cazul de asa ceva.

Wall-Street: Despre piata romaneasca: in ultimul an a scazut din nou piata de publicitate in presa scrisa, au scazut vanzarile de ziare si numarul de cititori, peste tot. Inclusiv Adevarul Holding, care pana nu demult era singurul trust cu produse de print in crestere, a inceput sa scada in 2010. Vanzarile Adevarul au scazut cu 50%, Forbes la fel. Cum ati vazut dvs. situatia asta?

Razvan Corneteanu:
In primul rand, n-as vrea sa discutam numai despre Adevarul. La aproape un an dupa ce am plecat de la Adevarul, sunt foarte distantat de orice fel de sentiment de apartenenta. Pentru mine in momentul asta Adevarul are aceeasi incarcatura ca Evenimentul Zilei, Romania libera si asa mai departe. Deci n-as vrea sa discutam de Adevarul in mod special, desi sigur ca stiu lucruri, vrand-nevrand.

Discutia se poate purta la modul general din cauza faptului ca ceea ce s-a intamplat la Adevarul, sigur, cu particularitatile de rigoare, este legat de intreaga atiutudine a oamenilor din presa romana vizavi de performanta. Parerea mea este ca aceasta criza a oferit o incredibila sansa neprofesionistilor care fac management si care sunt vinovati de lipsa de performanta din presa romana. Daca nu era criza si ei cadeau din varii motive, ar fi fost foarte greu sa explice. Acum, esti bun sau nu esti bun, ai calitati sau nu, toata lumea umbla cu criza in gura. Sigur, criza are un rol important in cifrele de audienta.

Intr-un fel se poate face o paralela cu piata de imobiliare: presa a stat pe un soi de balon de sapun. Performantele erau acoperite de o supracerere. Dar, ca in zona de imobiliare, era o cerere falsa, era o piata usor falsificata de tot felul de baloane de sapun care atunci cand se spargeau apareau altele. Ei, acum a venit criza, le-a cam spart pe toate odata. Si nefiind create altele - pentru ca ai nevoie de resurse pentru a crea baloane de sapun - brusc ne-am trezit dezbracati. Criza n-a facut decat sa ne dea o poza dura a cum arata de fapt piata de presa din Romania.

Parerea mea personala e ca 40% din motivele pentru care a scazut piata in halul asta vin din zona crizei, deci nici macar jumatate. Marea parte a motivelor vine din slaba pregatire a oamenilor care fac presa in Romania.

(…)

Ei trageau piata in jos si inainte. Atarnau ca niste bolovani, numai ca atunci era balonul umflat si chiar si cu aceste greutati balonul s-a tot ridicat. Cand balonul s-a dezumflat, s-a prabusit.

Iar cifre [de audienta] nu sunt pentru ca multi oameni au renuntat la publicatii. Nu pentru ca brusc le-au scazut veniturile, sigur, a contribuit si asta, dar in conditiile in care presa nu costa foarte mult in Romania, ar fi ramas macar cu publicatia preferata. Ingrijorarea mea pentru presa romana vine dintr-un numar exagerat de mare de oameni care nu mai citesc nici o publicatie, nici un cotidian. Mai citesc cate o revista pe care si-o cumpara accidental. Dar nici un cotidian. Nu e in regula.

Problema nu e la criza. In momentul in care un om, un salariat in Romania nu isi cumpara un ziar, problema e la presa
. Si daca s-ar face niste studii la rece ar trebui sa comenteze mult pe tema asta. Cum adica esti salariat, castigi 20 de milioane, 18 milioane, 25 de milioane, 30 de milioane si nu-ti cumperi un ziar? Inseamna ca-i ceva in neregula in sistem.

Wall-Street: Si atunci iesirea din criza a presei scrise tine de editorial, de continut?

Razvan Corneteanu:
Problema vine din continut si va fi rezolvata tot cu continut. Atunci cand va creste aceasta calitate editoriala, cifrele vor incepe sa arate altfel. Aici este raspunsul, aici este investitia care trebuie facuta.

Dar calitatea editoriala nu depinde numai de jurnalistul care scrie. Exista jurnalisti care-si fac treaba si a caror munca este distrusa ulterior in zona de prelucrare si de editare. De la interventia patronului pana la micile aranjamente ale redactorului-sef sau redactorului-sef adjunct care joaca diferite jocuri. Prin aceasta denaturare a actului jurnalistic s-a ajuns de fapt la rezultatul asta.

Combinatia dintre presa si Internet va trebui sa tina cont de aceasta crestere obligatorie a calitatii prestatiei editoriale. Nu ai cum sa mai faci performanta in anul 2011 fara sa lucrezi puternic la partea de continut. Pentru ca populatia-target a presei scrise/Internet s-a maturizat suficient astfel incat sa intuiasca foarte repede si din ce in ce mai repede prostiile, bazaconiile, dezinformarile, jocurile, tot ce creeaza baloane de sapun si nonperformanta in zona asta. Ii pierzi. Asta s-a intamplat la presa.

Populatia, tara asta, capitalismul romanesc s-a maturizat, au trecut anii, am invatat din greseli. Societatea s-a dezvoltat, oamenii au devenit mai informati, fibra optica a penetrat in sat, omul a inceput sa nu mai cumpere doar Scanteia, a inceput sa gandeasca, sa analizeze. Cand si-a dat seama ca nu e in regula a renuntat si n-a mai cumparat nici un ziar - cel care nu cumpara nimic considera ca nici o publicatie nu e interesanta.

Wall-Street: Se va schimba asta? Sunt manageri de media interesati sa creasca calitatea continutului?

Razvan Corneteanu:
Declarativ sunt multi. In realitate, oameni dedicati constuirii unui spatiu propice valorificarii resursei editoriale in mod profesionist sunt putini. Se va schimba, dar se va schimba greu. Tine foarte mult de aceleasi variabile de care a tinut intreaga societate romaneasca: know how strain, influente straine, oameni educati in strainatate, romani educati in strainatate. Din pacate sau din fericire, este un ciclu care se tot repeta, o roata care se invarte. Problema e cu plecatul.

Eu as face in topul anului 2010 cel mai important moment negativ in presa scrisa romaneasca, anuntul lui WAZ ca se retrage din Bulgaria si Romania (grupul media WAZ, care detinea actiuni in cotidianul Romania libera, a anuntat ca se retrage de pe piata romaneasca de media, care este "distorsionata" - n.r.). Nici nu-ti poti da seama ce reverberatii a avut acea decizie intre publisherii internationali. Implicit in investitii, in interes. Din multe puncte de vedere Romania a devenit o insula, o zona izolata, mai aproape de Ucraina - in care magnatii locali au puterea si investitiile cu interes in presa - decat de acest network international al publisherilor profesionisti, in care nu se pune problema sa suni si sa-ti intre un articol sau sa-ti iasa un articol. Oameni care asta fac de zeci de ani si sunt anumite lucruri pe care nu le discuta si nu se negociaza cu ei si pentru care intr-adevar performanta incepe cu asigurarea calitatii editoriale.

Acel anunt al lui WAZ a facut incredibil de mult rau pietei romanesti. Acest Bodo Hombach (presedintele grupului WAZ - n.r.) a lansat in momentul acela o bomba atomica care s-a spart si in Romania, si in Bulgaria.

Wall-Street: Deci in momentul asta Romania si-a pierdut foarte mult din interes pentru companiile internationale de media.

Razvan Corneteanu:
Poti s-o formulezi si asa, sa spunem ca sunt nedumeriti/speriati/precauti/suspiciosi si asa mai departe. Si-au pierdut din avantul ala de hai, domnule, sa facem. Romania s-a miscat intre anii 1998 si 2004 extraordinar in zona asta. Eu am lucrat in companii si am avut contact cu exteriorul. Toata lumea aprecia ce se intampla in Romania. Era apreciat jurnalistul si angajatul roman de presa. In sensul ca se rezolvau lucrurile mai eficient si mai repede cu romani decat aceleasi probleme cu ungurii, de exemplu. Or lucrurile s-au mai schimbat, iar acum sunt intr-o perioada de asteptare acesti publisheri straini. Nu inseamna ca nu se gandesc unii sa vina. Se gandesc, dar acum se gandesc de trei ori, nu o data ca inainte.

Wall-Street: Este acesta un moment bun pentru companiile media romanesti sa se extinda?

Razvan Corneteanu:
Da. Dupa aceasta discutie plina de negativ si de pesimism, pe mine asta ma incurajeaza: paradoxal, cea mai buna perioada de investit este asta. Si profesionistii o stiu. Acum 2-3 ani de zile era foarte multa ceata in zona asta. Acum daca vine cineva cu o idee buna, o sclipire, un concept interesant se vede mult mai bine, e mult mai usor observabil. Din pacate sunt putine idei, putine initiative, toata lumea este in expectativa. Dar vorbind de cei care ar putea sa vina si ma refer la investitori, la oameni creativi, acum este un moment foarte bun. Din punctul de vedere al investitiei - daca e sa o iei financiar, managerial, resurse umane, tot tabloul unei constructii profesioniste de media - sunt cei mai buni doi ani, 2011 si probabil 2012. Si eu cred ca aceasta sansa va fi folosita.

Wall-Street: Acum pe piata romaneasca vedeti companii care se misca mai bine decat altele?

Razvan Corneteanu:
Da, sunt companii care se misca mai bine. Imi place de exemplu cum se misca Sanoma [Hearst]. Acest CEO al lor, Els [Loesberg], mi se pare ca face o treaba ok. Cel putin in aceasta perioada. Sigur ca criza le-a pus tuturor o dilema in fata: cei 40% despre care vorbeam, lasand la o parte incompetenta, le-a pus tuturor o ecuatie in fata. Eu cred ca Sanoma a lucrat destul de bine cu aceasta ecuatie, ca exemplu. Insa din pacate marea majoritate n-a rezolvat deloc ecuatia respectiva, ba din contra. A fost prabusire accelerata.

Wall-Street: Au fost in ultima perioada niste mutari pe piata de media. Dvs. in ce masura ati fost implicat in ele?

Razvan Corneteanu:
Chiar daca am fost nu ti-as spune.

Wall-Street: Ati purtat discutii cu Ringier cand isi cautau general manager (in 2010, grupul de presa Ringier Romania a anuntat plecarea directorului general Marius Hagger si inlocuirea sa cu un manager roman)?

Razvan Corneteanu:
Nu, n-am avut nici o treaba. Si Ringier are o politica, zic eu sanatoasa, ca in momentul in care un manager pleaca din acea companie sa nu se intoarca la managerul respectiv. (In perioada 1995-2006, Razvan Corneteanu a ocupat diverse pozitii de management in cadrul Ringier - n.r.) Asta in conditiile in care iti spun ca nu am vazut in 20 de ani de activitate un proprietar mai profesionist de presa ca Michael Ringier.

Wall-Street: V-ati mai intoarce la Adevarul Holding?

Razvan Corneteanu:
Prefer sa nu discut probleme legate de Adevarul Holding, vi s-a spus de la bun inceput. Si cred ca aceasta obsesiva idee a intoarcerii mele la Adevarul Holding e o inventie facuta pe genunchi, artificiala, am mai citit-o si eu prin stanga, prin dreapta. Adevarul Holding are un manager care are un mandat, are si un presedinte executiv acum, ca pe vremea mea eu conduceam acea companie. Pe vremea asta proprietarul conduce compania, el are functia de presedinte executiv. Acestei echipe noi de management este normal sa i se dea sansa sa faca ceva. Cum ar fi sa ne apucam sa vorbim? Despre ce? Sa taiem sansa noii echipe de management? Ca sa ce? E o prostie.

Wall-Street: Anul acesta credeti ca va fi mai bun pentru piata de media?

Razvan Corneteanu:
Cred ca va fi mai bun.

Wall-Street: S-ar putea sa vedem cresteri?

Razvan Corneteanu:
Eu cred ca 2011 va fi mai bun decat 2010 si ca 2012 va fi mai bun decat 2011. Insa lucrurile nu se vor vedea imediat. Exista doua categorii mari: privitorii, publicul larg, si cei din sistem. Oamenii din sistem vor vedea foarte repede daca 2011 este un an mai ok, chiar daca cifrele nu vor arata asta.

Vom simti aceste cresteri intai ca vibratie si apoi ca dovada
. Dar se poate sa nu fie disponibile publicului larg aceste dovezi. Eu simt vibratia unui an mai bun 2011.

Wall-Street: Dvs. personal ati fi dispus sa investiti intr-un proiect de media?

Razvan Corneteanu:
Daca as avea banii respectivi probabil ca asta as face pentru ca asta stiu sa fac. Sigur ca as investi. De altfel, eu n-am fost niciodata un investitor in presa. N-am avut niciodata o companie, de exemplu. Dupa cum nu puteam sa-mi gasesc timp pentru analize, nu ma puteam ocupa de contabilitate, sa te duci, sa discuti, sa te ocupi de o microintreprindere.

Dar eu am investit foarte mult. Mi-am investit sanatatea in presa si nu cred ca exista investitie mai mare. Si cum am investit eu investesc multi.

Wall-Street: V-ati gandit sa faceti si altceva in afara de media?

Razvan Corneteanu:
Fac si altceva. Prietenii mei n-au beneficiat de foarte mult din timpul meu pentru ca nu-l aveam. Si acum am incercat sa mai echilibrez lucrurile. De exemplu, am avut niste prieteni care m-au rugat sa-i ajut sa aduca niste companii din strainatate in Romania. M-am implicat si in asta. M-am implicat si am de gand sa ma implic in niste proiecte caritabile. Consider ca am primit din partea lui Dumnezeu si in viata, in general, suficient de multe ca sa si dau. Eu nu pot sa fiu un donator, nu pot sa-mi fac Fundatia Dinu Patriciu sau Dan Voiculescu. N-am nici pe departe anvergura respectiva. Dar de exemplu pot oferi din timpul meu sa-i ajut pe x si pe y in tot felul de lucruri pe care vor sa le faca.

Deci fac si alte lucruri decat presa. Am multe zile in care sunt cel putin la fel de ocupat ca si inainte. Nu mai este ritmul ala nebunesc, nu mai e stresul incredibil pe care l-am avut si care te distruge pe interior. Nu este responsabilitatea uriasa de a plati la timp salariile a 1800 de oameni. Dar in rest lucrurile nu s-au schimbat fundamental. Fac si alte lucruri, dar tot presa este directia pe care o prefer.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri