“Are loc o schimbare majora in universul media si e important sa nu ignoram media traditionale. Media din Marea Britanie trec prin mari schimbari, site-urile publicatiilor clasice cresc in trafic. Totodata, The Economist vinde mai mult ca niciodata editia tiparita”, a spus consultantul 3W PR. “Trebuie sa ne concentram asupra noilor media, dar nu sa nu ignoram mediile traditionale. In 10 ani vom avea inca ziare”.

De asemenea, digitalul nu inlocuieste intotdeauna cu succes clasicile interactiuni dintre oameni, sustine Alan Parker, Head of Digital la agentia GollinHarris. “M-a intrebat un client despre cum sa interactioneze online cu un mic grup de clienti, de 20 de persoane. Pai scoate-i la cina. Digitalul nu e intotdeauna cel mai bun”.

Cat priveste media din Romania, acestea sunt supuse in prezent la doua presiuni, potrivit Cristinei Bazavan, redactor-sef la revista Tabu. Pe de o parte de a-si transpune in digital felul in care au invatat sa comunice, iar pe de alta parte sa-i angajeze in comunicare si pe cititori. “Eu compar ce se intampla acum in presa cu ce se intampla imediat dupa ‘90, cand au aparut o gramada de publicatii odioase. Cam asa arata unele site-uri acum. Cred ca in digital daca nu apartii unui trust mare produsele proprii arata ca atunci. Pentru ca nu exista suficienti bani”, a spus Bazavan. “Cred ca avem nevoie, pentru a fi lideri, de umilinta si intelepciune si curajul de a o lua de la capat”.

Cum s-a schimbat rolul de comunicator in ultimii doi ani

Rolul comunicatorului fata de acum cativa ani, cand era un intermediar intre companie si piata, s-a schimbat. “Comunicatorul nu mai este cel care pune o fundita, ambaleaza frumos si apoi cheama lumea. El trebuie sa fie mult mai apropiat de companie, sa inteleaga businessul”, spune Teodor Frolu (foto), managing partner DC Communication.

“Digital marketing inseamna sa forezi mult mai adanc in organizatie”, spune Alan Parker de la GollinHarris. “In urma cu cativa ani ajungeam la managerul de PR, eventual la cel de marketing. Acum vorbim cu directorul de resurse umane, cu oamenii din departamentul de legal, corporate affairs, marketing, cu CEO-ul, pentru ca trebuie sa intelegem totul nu numai din punctul de vedere al comunicarii. Adancimea la care ajungi in interiorul unei companii s-a schimbat fundamental”.

Citeste si:

O alta schimbare fundamentala este, potrivit consultantului Bobby Voicu, aceea ca profesionistii in comunicare nu mai transmit doar mesaje din interior in exterior, ci si invers. “Atunci cand intiezi discutii, primesti informatii. Comunicarea incepe sa faca parte din departamentul de cercetare si dezvoltare”.

La un nivel mai larg, cea mai mare provocare a companiilor in ultimii doi ani a fost sa se adapteze noului context economic, potrivit antreprenorului Marius Ghenea. “Lucrurile care se vad cel mai rapid sunt datele financiare. Si aici vorbim de structura de costuri, ajustarea la costurile de capital, la cheltuielile operationale si, de partea cealalta, gasirea unor solutii cat mai bune de a realiza venituri cat mai mari in conditiile actuale. Aceasta balanta reprezinta cea mai mare provocare”.

Potrivit lui Ghenea, companiile care vor avea rezultate financiare bune in 2011 sunt cele care au “actionat” in 2010 si 2009 ori prin schimbarea tipului de leadership, ori prin schimbarea liderilor.

In opinia lui Silviu Hotaran, managing director GKTI Semper Human, anterior manager Microsoft Romania, companiile de succes sunt cele care au avut indrazneala sa se diferentieze in ultimii ani, asa cum a facut-o TotalSoft prin extinderea pe pietele din Africa.

“Se vorbeste azi de management prin imaginatie”, spune Hotaran. “Eram obisnuiti sa vedem doar ce se poate imagina. Ce nu poti sa-ti imaginezi nu poti sa creezi. Daca nu suntem capabili sa ne imaginam in orice clipa un «ar trebui» mult mai bun o sa esuam”.