“Cresterea PR-ului in 2012 este indubitabila. Clientii iubesc relatiile publice zilele acestea. PR-ul este o disciplina pe val, este noua disciplina etalon a comunicarii. Din pacate, din proiectele de PR musca toata lumea zilele acestea. Daca te uiti la ultimele campanii care au castigat la Cannes (n.red. cel mai mare festival de publicitate din lume), dar nu la sectiunea TV, ci la campanii integrate vei vedea ca foarte multe sunt dupa orice regula de manual de campanie de PR. Majoritatea sunt cu obiective de relatii publice mai degraba decat de vanzari. Multe dintre ele au o nunata usor sociala, sunt campanii care acum cativa ani ar fi fost considerate de relatii publice. Si pe care le fac cu succes uneori si agentiile de adverstising. Si astfel lumea musca din PR. Disciplina este pe val, dar intrebarea este daca si industria va reusi sa tina pasul, sa ramana in continuare cea care face proiectele acestea de PR”, afirma managerul care a infiintat agentia in 2006 alaturi de fratii Ioana si Stefan Iordache, cei doi fondatori au grupului de comunicare Leo Burnett Romania.

In prezent, The Practice are 16 angajati si este una dintre cele sapte companii ale Leo Burnett Romania, grup cu afaceri de 56,4 milioane de euro in 2010. Agentia are 22 de clienti printre care se numara Rosia Montana Gold Corporation, GlaxoSmithKline, Avon, ING Bank, IKEA, Carpatcement Holding, Hochland, Starbucks, Medsana si Phoenix.

Gabriela Lungu spune ca domeniul social media favorizeaza pe de o parte dezvoltarea industriei de PR prin faptul ca este nevoie de tot mai multi oameni de relatii publice pentru a comunica cu utilizatorii de internet, dar, pe de alta parte, poate duce la scaderea pietei.

“PR-ul este valorizat mai mult pentru ca datorita social media este nevoie de mai multa autenticitate, credibilitate, lucruri pe care PR-ul le face inainte de orice. Noua ordine in comunicare cere in mod natural lucruri care tin de relatii publice. De aceea domeniul creste peste tot. In acelasi timp din zona de social media mananca agentiile de online. Dar social media tine de PR. Este un modalitate de relationare care noua oamenilor de PR ne este mai naturala decat oamenilor de online. Dar Slava Domnului ca multi clienti isi dau seama ca partea aceasta de Facebook, de relationare cu bloggerii, Twitter trebuie gestionata de agentii de PR. Si noi facem acum campanii integrate, care tin de relatii publice, dar in care folosim tehnici care tin de alte discipline. Si acesta este meritul crizei”, afirma Lungu.

Obiective pentru 2012 si urmatorii ani:

"Niciodata agentia aceasta nu isi va propune sa fie o agentie mare.Nu avem si nu o sa avem niciodata marimea ca obiectiv. Probabil ca o crestere de 15-20% pe an este una sanatoasa. Nu ne dorim sa ne dublam businessul, ne-ar fi si teama sa facem acest lucru. Pentru ca orice crestere dramatica ne-ar afecta serviciile pentru ca ar trebui sa avem multi oameni noi si care ar putea sa fie destul de greu de integrat".

Piata de PR romaneasca versus cea internationala:

"Romania este la nivelul tarilor occidentale, nu mai suntem de mult cei care stau cu nasul lipit de o vitrina si care se uita la strainatate. Ne batem cot la cot cu ei si de multe ori castigam in fata lor datorita oamenilor. Pentru ca romanii sunt mai creativi decat cei din jur. Romanii au un mod de a se descurca, suntem mai destepti. Strainii ne intrec cumva la organizare, dar nu la idei. Romanul este cu idei mai multe. Poate asta se intampla si din cauza multor ani de comunism care ne-au invatat sa ne descurcam. Noi sarim etape mult mai repede decat altii, dar din pacate asta are si un dezavantaj. Pentru ca daca sari unele etape ajungi ca de multe ori sa nu ai cunostinte destul de consolidate.

Nu cred ca la nivel international mai sunt tendinte pe care sa nu le vedem si la noi, tot ce vedem afara exista si aici. Toata lumea se straduieste sa tina pasul cu ce se intampla in strainatate.

PR-ul este valorizat mai mult pentru ca datorita social media este nevoie de mai multa autenticitate, credibilitate, lucruri pe care PR-ul le face inainte de orice. Noua ordine in comunicare cere in mod natural lucruri care tin de relatii publice. De aceea domeniul creste peste tot".

Despre criza si oamenii din PR:

"Un om bun nu inseamna doar un om bun profesional, ci si unul care are atitudine. Pe mine ma intereseaza sa fie un om de bun simt si responsabil. Iar un om care este si cu bun simt si stie si meserie nu se va supraaprecia niciodata si nici nu se va subaprecia. Partea pozitiva a crizei este ca inainte oamenii se lasau mult mai rapid vrajiti de o oferta sau alta. Si chiar daca ii plateai corect, le ofereai oportunitati de dezvoltare, te straduiai sa ai un mediu de lucru placut, cumva plecau. Mi se pare ca in aceasta criza oamenii au inceput sa se gandeasca cat este de importanta loialitatea. Pentru ca odata cu criza companiile au dat afara ultimii veniti indiferent de cat de buni sau slabi erau. Si oamenii au inceput sa valorizeze loialitatea, care conteaza si ar trebui sa conteze foarte mult.

Citeste si:

Dar nu gasim mai repede oameni buni, sunt putini oameni buni care sa stie meserie, sa fie si cu bun simt si curajosi. Multa lume se sperie de multa munca sau de un proiect pe care nu l-au facut niciodata. Noi recrutam si oameni cu experienta, dar mergem foarte mult pe ideea de a creste oameni. Foarte des recrutam oameni la primul lor job. Luam seniori daca avem nevoie, dar cu multa precautie".

Cum era piata de PR in urma cu 5 ani:

"Inca de la inceput noi am fost o agentie de consultanta. Adica lucram numai cu clienti pe termen lung, nu luam proiecte in care sa facem "o lansare mica". Si acum este la fel. Pornim la drum macar pentru o campanie de cateva luni, daca nu ani. Totusi fata de astazi faceam mult activitate de relatii cu presa. Jumatate din munca noastra era de relatii cu presa si oricine spune ca acum cinci ani in jur de 50% munca unei agentii de PR nu era activitate de media relations chiar nu este sincer. Consultanta era in jurul lucrurilor care tineau de media relations. Toti clientii dupa acest criteriu ne evaluau".

Piata de PR in 2012: Asa cum o stiam noi, meseria a murit

"Daca media relations ar avea in continuare o pondere atat de mare, noi nu am mai rezista. Am avea trei oameni, poate. S-a schimbat enorm industria. Acum media relations inseamna in jur de 15% din ce face agentia. In rest e multa munca de consultanta.

Criza ne-a impins pe toti sa ne reinvetam. Atunci cand a inceput criza mi-am chemat toata echipa si le-am spus ca vor urma niste vremuri foarte grele si ca trebuie sa ne pregatim. Le-am spus ca in 2008 am avut noroc, dar ca din 2009 ne asteapta vremuri foarte grele si ca trebuie sa ne reinventam pentru ca acum o stim ne moare meseria. Asa cum o stiam noi, meseria a murit. Cine mai face PR asa cum se facea acum cinci ani, nu cred ca mai poate sa se numeasca agentie, probabil ca este un freelancer. Pentru ca altfel nu ai cum sa sustii un business precum al nostru. Un business de 16 oameni nu mai poate fi sustinut din genul de activitati care se faceau acum cinci ani. Din punctul meu de vedere, abia ceea ce facem acum este PR cum ar trebui facut. Pentru ca, acum, intr-adevar, s-a diminuat ponderea de media relations si faci mult mai multe activitati".

Cine este Gabriela Lungu:

Managerul a infiintat agentia de comunicare The Practice in 2006, alaturi de fratii Ioana si Stefan Iordache, fondatorii grupului Leo Burnett Romania.

Anterior, Gabriela Lungu a lucrat timp de aproape zece ani pentru grupul de comunicare Ogilvy Romania, intre 2001 si 2006 conducand agentia Ogilvy Public Relations.

Pe de alta parte, managerul in varsta de 35 de ani a lucrat cateva luni (in 1996) pentru cotidianul Ziua.

Gabriela Lungu, The Practice: Piata de PR este mai dinamica, dar bugetele raman mici

Gabriela Lungu, The Practice: Piata de PR este mai dinamica, dar bugetele raman mici

Gabriela Lungu, The Practice: Piata de PR este mai dinamica, dar...