Managerul estimeaza ca piata de carte a fost in jurul a 270 de milioane de lei (61 de mil. euro) anul trecut, Litera avand o cota de circa 14,8%. Cifra nu include insa si vanzarile de manuale si pe cele de la chioscurile de ziare, care sunt estimate tot la aproximativ 60 de milioane de euro.

Cel mai probabil, piata va stagna in 2014

“E dificil de facut estimari despre evolutie pietei intr-un domeniu in care vanzarile depind de disponiblitatea baneasca a clientilor pentru produse de hobby, cum este cartea. Cel mai probabil vom avea parte de o stagnare pietei in 2014. Dar, adevaratul punct nevralgic al acestui subiect este concurenta acuta din partea televiziunii. Ne-am dori ca macar o ora din cele petrecute de romani la televizor sa fie alocata lecturii. Conform Barometrului de Consum Cultural 2010, peste 80% dintre romani urmaresc programele TV, in timp ce 49% nu citesc carti in general. Asistam la o scadere dramatica a pietei de carte, care s-a redus cu peste 45% in ultimii cinci ani. La noi cititul unei carti nu este o nevoie zilnica, nu <<mai e la moda>>. Cititul unei carti cere timp si o concentrare sustinuta, fiind concurat de alte modalitati facile de petrecere a timpului liber”, afirma Vidrascu.

Romanii, grecii si portughezii sunt europenii care citesc cel mai putin din intreaga Uniune Europeana, doar 51% dintre romani citind o carte pe an, conform unui studiu realizat intre aprilie si mai 2013 de Comisia Europeana. Pe de alta parte, Suedia, Olanda si Danemarca sunt statele europene cu cei mai multi locuitori care citesc cel putin o carte pe an

Conducerea Litera International, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de carte, cu afaceri de 40 de milioane de lei anul trecut, se asteapta ca anul acesta sa fie cel putin la nivelul din 2013.

Vanzarile din hipermarketuri au crescut cu 20%

“Anul trecut am facut un mix de marketing si vanzare care s-a dovedit a fi favorabil: canale alternative de vanzare, marketing creativ care a crescut interesul si, implicit, cererea pentru cartile noastre si dezoltarea retelei proprii de distributie. In 2013 am deschis libraria Litera de pe Bulevardul Magheru din Capitala, iar numarul de bookstopuri a crescut la 25. Un aport semnificativ l-au avut si cresterea cu mai mult de 50% fata de anul trecut a pietei online si cu aproximativ 20% a vanzarilor din hipermarketuri”, spune managerul.

Bookstop-urile Litera sunt minilibrarii localizate in incintele principalelor centre comerciale din Bucuresti si din tara.

Anul acesta compania va pune accentul foarte mult pe activitatile de marketing cu ocazia a implinirii a 25 de ani de la infiintare.
De asemenea, managementul are de gand sa pastreze tacticile de vanzari din 2013 (canale alternative de vanzare, marketing creativ si dezvoltarea retelei proprii de distributie de carte) si sa editeze 150 de titluri Disney, unul dintre cele mai importante branduri din portofoliul companiei.

Cartile pentru copii- 40% din cifra de afaceri

Practic, volumele pentru copii inseamna in jur de 40% din cifra de afaceri a companiei.

“In ultimii ani, a crescut si cererea pentru domeniul de carti practice, astfel ca volumele noastre de dezvoltare personala, familie, sanatate, cultura generala, calatorii si timp liber reprezinta in momentul de fata 27% din vanzari. Un alt domeniu in crestere a fost si cel al dictionarelor, enciclopediilor si atlaselor, cu 12% din totalul vanzarilor Litera”, spune Marin Vidrascu.

Anul trecut compania a editat 705 titluri (dintre care 510 au fost noi), in timp ce inainte compania lansa ntre 300 si 500 de titluri pe an.

Citeste si:

Cele mai bine vandute carti din 2013 din portofoliul Litera International au fost Prea multa fericire (de Alice Munro), Seria Crossfire – Atractia, Revelatia, Implinirea (de Sylvia Day) si Meniul perfect de Gordon Ramsay.

“Intr-o piata de carte mica, asa cum este cea a Romaniei, este mai intelept sa mizezi pe diversificare decat pe directii de nisa”.
In prezent Litera International are peste 1000 de titluri in portofoliu, iar anul acesta va adauga alte 400.

Titlurile pe care mizeaza compania in 2014

Conducerea publisherului are de gand sa mizeze si in 2014 pe cartile pentru copii, in special pe licentele Disney si National Geographic dar si pe cele pentru adulti. Astfel, editorul va continua seria "Bestseller. Biografii" cu 6 titluri, ghidurile de calatorie Top 10 (prin adaugarea de noi destinatii precum Israel sau Sicilia) si va lansa alte 4 titluri semnate de fotograful Michael Freeman, specialist in arta fotografiei.

In colectia de literatura "Premium", seria de autor Alice Munro (Premiul Nobel pentru literatura 2013), va aparea volumul "Draga viata" (Dear Life) la finele lunii februarie si alte doua titluri pana la sfarsitul anului.

“In ce priveste cartile de gastronomie vom publica inca doua titluri Gordon Ramsay, iar in februarie va aparea Doi italieni cu bun gust de Antonio Carluccio si Gennaro Contaldo. Tot din acest domeniu, la inceputul lunii ianuarie a aparut cartea Nigellei Lawson, Pur si simplu delicios. Colectia de atlase si enciclopedii va fi imbogatita si de Muzeele Vaticanului, Patromoniul omenirii UNESCO, Atlasul ilustrat al corpului uman, 30 de milenii de pictura. 1000 de picturi celebre. Ca o noutate absoluta, anul acesta lansam colectia CEO must read care va oferi celor interesati lucrari de leadership, management, cultura organizationala, investitii si strategie”, afirma Marin Vidrascu.

Litera International este un business de familie cu 140 de angajati lansat pe piata locala in 1998, de catre fratii Dan si Marin Vidrascu impreuna cu tatal lor, Anatol Vidrascu. Compania este condusa in prezent de cei doi frati, Dan Vidrascu fiind director general, iar Marin Vidrascu director executiv. Editura Litera a fost lansata initial in Republica Moldova in 1989.

Printre principalii jucatori pe piata locala de carte se numara editurile Humanitas, Polirom, Grupul Editorial Rao, Litera International, Grupul Editorial All sau Curtea Veche Publishing.