Bianca are 25 de ani si spune ca experimenteaza cu arta in diferite moduri; dupa ce a terminat facultatea de Design la Universitatea Nationala de Arte, a inceput incet-incet sa invete ce inseamna branding si publicitate. De un an este director la Friends TBWA, unde l-a si cunoscut pe Razvan. „Ambitia noastra comuna ne-a ajutat ca intr-un timp foarte scurt sa realizam lucruri care acum cateva luni pareau doar fictiuni. Ne completam si invatam in fiecare zi unul de la altul”, spune tanara.

Razvan are 24 de ani si, la randul sau, se descrie ca un om care in timpul studiilor a „facut parte din mediocritate, am fost elevul acela comun. Ce m-a ajutat a fost ca imi place publicitatea”. Apoi a discutat cu Bianca si si-au propus sa faca mai mult. „De atunci am inceput sa tragem tare, sa facem lucruri si sa ne uitam dupa oportunitati. Asa am ajuns la The Alternative School for Creative Thinking”.

Orice competitie este o experienta – „indiferent de rezultat, esti acolo pentru tine”.

Cei doi au rezolvat foarte bine brieful The Fred Hollows Foundation, organizatie non profit specializata in domeniul sanatatii oculare. Cele 38 de echipe intrate in competitie au avut de prezentat o idee si solutia unei campanii digitale integrate care sa atraga atentia asupra faptului ca 80% dintre cazurile de orbire la nivel global pot fi tratate sau prevenite.

Ideea lor, numita The Blind Shopping, activa eBay.com ca platforma de referinta pentru a demonstra cat de complicate pot fi cumparaturile pentru nevazatori, apeland astfel la atentia, empatia si suportul celor care viziteaza site-ul, a fost considerata cea mai buna interpretare a brief-ului de catre juriul condus de catre Susan Bonds, Chief Executive Officer, 42 Entertainment.

Principale provocari

Din momentul in care cei doi au aflat ca merg la competitia Cannes, „browserul meu, saracul, a tinut deschise cate 15 ferestre despre advertising. Stiam tot ce misca. Pe langa asta, avem si prieteni foarte de treaba care ne-au ajutat cu ponturi”, spune Razvan. Bianca completeaza si spune ca pana sa ajunga la Cannes au trebuit sa se puna la punct cu tot ce s-a facut in advertising in ultimul an, ce mecanici se folosesc si care sunt tendintele.

Teodora Migdalovici, fondatoarea Alternative School, spune ca semestrul Cannes are doua luni de training intensiv, de trei ori pe saptamana, cu accent pe discipline diverse si PR contemporan, design, integrated communication (mobil, cyber, brand building strategy.

„Cele mai multe brief-uri ale semestrului Cannes au avut componenta de Cyber (strategie de comunicare digitala), iar implicarea instrumentelor Google, a platformelor digitale si a retelelor sociale au fost obligatorii in rezolvare. La scoala se lucreaza in echipe, profesorii dau feedback pe rezolvari, studentii se intorc la masa de lucru si prezinta versiunea imbunatatita. Toate rezolvarile sunt facute in stilul de la Cannes, cu limitari la numarul de cuvinte cand vine vorba despre explicatia solutiei, cu expunere a vizualurilor pe board. La final, dupa rezolvarea unui numar de teme, exista competitia de 24 de ore, care incearca sa reproduca in miniatura conditiile de concurs de la Cannes. Nota finala e medie intre notele de semestru si nota de la competitia de 24 de ore. In procesul de pregatire si evaluare au fost implicati peste 30 de lideri ai industriei de comunicare, in vreme ce numarul total al briefurilor a fost de 18”, explica mecanismul concursului Teodora.

Ce a functionat si ce nu?

Orice competitie este o experienta – „indiferent de rezultat, esti acolo pentru tine”, spune Bianca. „De ce sa nu te distrezi facand asta? Panica nu ajuta decat in primele ore – indiferent de reguli, trebuie sa pui o parte din tine in ceea ce faci”.

La inceputul competitie a fost greu sa se mobilizeze pe o idee pentru ca timpul a fost foarte scurt si presiunea mare. „Am inceput putin panicati si nesiguri. Dupa prima parte a zilei ne-am dat seama ca orice ar fi nu putem da inapoi si ca orice decizie luam trebuie sa ne defineasca, sa credem in ea si sa ne bucuram de moment”.

Citeste si:

Razvan evita in a da sfaturi de frica sa „nu se ia cineva dupa ele”. La ei insa au mers cateva lucruri – intai s-au stresat, apoi au ras, au inteles din brief doar ce au vrut si...au si baut un pic. „Dar fiecare echipa cu stilul ei”.

Teodora subliniaza ca este foarte mult de lucru si exigenta este mare – ca si competitia in sine. „Tinerii trebuie sa fie constienti ca cele mai frumoase solutii vin din iubire, din empatie cu oamenii carora le sunt dedicate solutiile la probleme. Sa aiba incredere ca diferentele de stil si de informatie dintre ce primesc la scoala si ce traiesc in viata de zi cu zi sunt normale – pana la urma studiile de caz pe care lucram sunt premiate la nivel international, iar viziunea din spatele organizarii disciplinelor, a manierei de predare si a alegerii briefurilor e rezultatul a peste 17 ani de explorari la festivaluri de clasa A, dublate de tot atitea prezente la conferinte internationale, in calitate de guest speaker”.

Dupa experienta Cannes, cei doi sunt hotarati sa ramana in domeniul creativ. Mai mult, ei vor fi promovati, dupa concursul castigat din acest an, in postura de speakeri. „Vreme de noua ani am trimis la festivaluri internationale peste 250 de tineri care acum au niste cariere frumoase in tara si in strainatate. Cei care sunt inca in tara se regasesc constant pe lista de traineri sau de evaluatori. Si pentru asta le sunt recunoscatoare. Pe Bianca am invitat-o sa tina un curs de lettering inca din timpul scolii, pentru urmatorul semestru, fara sa stiu ca echipa ei urma sa castige Gold la Cannes. E pasionata de Typography si lucrul asta se vede de la o posta”.

The Blind Shopping, pus in practica?

Intrebati daca proiectul lor ar putea fi pus si in practica, cei doi spun ca ar putea – „nici macar nu este atat de greu – iti trebuie o voce cu care sa inregistrezi descrierile (e mult de munca, dar nu e greu). Dupa aceea, fiecarui produs punem un buton de play si gata, mai raman doar cateva detalii de facut”, considera Razvan. Bianca spune chiar ca atunci cand au primit brief-ul li s-a spus chiar ca ideea va fi pusa in practica – „ne-am dori foarte tare asta, desi nu am primit inca niciun raspuns in aceasta directie”.

In competiția de la Cyber Young Lions au mai participat echipe de la Contrapunto BBDO, Grey Melbourne, Isobar, Leo Burnett Toronto, Razorfish Shanghai, Leo Burnett France, TBWA Helsinki, Mobius Mobile, Party Japan, Kitchen Norway, Havas Switzerland, Dutch Young Creatives, Digitas LBI USA, Conill Advertising USA si Forsman & Bodenfors Suedia.